חורים שחורים: המטוסים שמעולם לא נמצאו
קשה להאמין שבעידן ה-GPS והסמרטפונים מטוס נוסעים יכול להיעלם לנצח, בלי להשאיר זכר. אבל משני צדיו של האוקיינוס האטלנטי, כבר היו מקרים כאלה
בעידן שבו אנשים מניחים שכל פיסת מידע נמצאת במרחק הקלקה בלבד, המחשבה שמטוס נוסעים יכול פשוט להיעלם מעל האוקיינוס למשך יותר מארבעה ימים היא פשוט בלתי נתפשת. אבל טיסה MH370 של "מלזיה איירליינס" אינה התזכורת הראשונה עד כמה גדול הוא הים, ועד כמה מייסר יכול להיות הניסיון לחפש דבר מה שאבד בו.
תעלומת המטוס המלזי - עדכונים אחרונים:
- בעזרת הלוויין: חפשו אתם את המטוס המלזי
- המכ"ם חשף: המטוס הסתובב משום מה
- נחשף: אלה הנוסעים שנשאו דרכונים גנובים
- מאחורי האסון: מיהם נוסעי טיסת המוות?
שנתיים שלמות למשל עברו עד למציאת השלד של מטוס "אייר פרנס" שהתרסק לאוקיינוס האטלנטי ביוני 2009. באזור שבין מלזיה לווייטנאם, שם נעלם גם המטוס שלא נראה מאז שבת, עבר שבוע עד שמצאו את הריסותיו של מטוס אינדונזי ב-2007. החלק המרכזי של המטוס ההוא נותר שקוע עד היום על תחתית האוקיינוס.
"העולם הוא מקום גדול", אומר מייקל סמרט, פרופסור להנדסת תעופה וחלל באוניברסיטת קווינסלנד באוסטרליה. "אם המטוס התרסק באמצע האוקיינוס והוא לא נמצא ליד נתיב הפלגה או משהו כזה, מי יודע כמה זמן ייקח למצוא אותו".
למרות זאת, מומחי תעופה אומרים שהמטוס יימצא - בסופו של דבר. מאז תחילת עידן המטוסים ב-1958, רק קומץ קטן של מטוסים שנעלמו לא נמצאו מעולם. "אני בטוח לגמרי שנמצא את המטוס הזה", אמר קפטן ג'ון מ' קוקס, ששימש טייס במשך 25 שנה בחברות תעופה אמריקניות. קצב התקשורת המודרני, שבו יש התקני GPS במכוניות שלנו וסמרטפונים מלמדים על המיקום שלנו בכל רגע נתון, קבע רף ציפיות לא-ריאלי. "זו לא הפעם הראשונה שנאלצנו לחכות כמה ימים כדי למצוא את שברי המטוס".
דטוק אפנדי בואנג, קצין מלזי בכיר שמשתתף במבצע החיפושים אחרי המטוס של "מלזיה איירליינס", אמר כי המבצע יימשך זמן מה. "הדבר היחידי שאני יכול לומר הוא שזה קשה. יש כל כך הרבה דוגמאות של כלי טיס שנעלמו בים - אתה יודע שזה יכול לקחת ימים, חודשים ולפעמים אפילו שנים".
כמה מומחי תעופה כבר קוראים לחברות תעופה לעדכן את הטכנולוגיה בתא הטייס של מטוסיהן כך שתספק זרם נתונים קבוע - באמצעות לוויינים - לבקרים על הקרקע. מידע על מערכות הפעלה חשובות של המטוס כבר מוקלט ונרשם ב"קופסאות השחורות" של המטוסים, אבל כפי שההתרסקות כנראה של המטוס המלזי מלמדת, המידע הזה אינו זמין באופן מיידי. פעילות כזו של לוויינים תהיה יקרה, ובין אנשי המקצוע יש חילוקי דעות באשר לתועלת שבה.
המטוס נשאר במצולות, לעד
כמעט כל מטוס גדול שנעלם בעידן המודרני נמצא בסופו של דבר. בדוגמאות החריגות של מטוסים גדולים שלא נמצאו עד היום, לא היו מעורבים נוסעים אלא רק אנשי צוות. בספטמבר 1990, מטוס בואינג 727 של חברת Faucett Airlines מפרו התרסק לתוך האוקיינוס האטלנטי אחרי שהדלק אזל לו בדרכו למיאמי. לפי התחקיר שנערך לאחר מכן, תכנון לא נכון של הטייס גרם לתאונה. המטוס מעולם לא נמצא.
מסתורית עוד יותר הייתה היעלמות אחרת של בואינג 727 באפריקה. המטוס שימש להעברת דלק למכרות יהלומים. לבעלים היו בעיות כלכליות רבות מאוד, ויום אחד, ממש לפני השקיעה, המטוס המריא ללא אישור וכשהטרנספונדר שלו כבוי. לפי ההערכות הוא התרסק באוקיינוס האטלנטי. תיאוריה אחת, שמעולם לא הוכחה, הייתה שהמטוס נגנב כדי שהבעלים יוכל לקבל כספים מהביטוח. "אני לא יכול לחשוב על התרסקות במים בעידן מטוסי הנוסעים שלא פוענחה", אומר סקוט המילטון, מנהל חברת הייעוץ לענייני תעופה Leeham Co.
סמארט אומר כי בהנחה שהמטוס התרסק, ייתכן שרוב שרידיו יהיו שקועים בקרקעית הים, כלומר בעומק של 50 עד 60 מטרים. גודל המרחב שבו יתפזרו השרידים יהיה אחד הרמזים הראשונים שיסייעו לענות על השאלה מה קרה למטוס. אם שרידי המטוס יתפרשו על פני שטח גדול, הדבר יעיד כנראה על כך שהמטוס התפרק בגובה רב, כלומר כתוצאה מפיגוע או מכשל טכני משמעותי מאוד שגרם להתפרקותו המיידית. אם
השרידים יתפזרו על פני שטח קטן יותר, הדבר יעיד על כך שהמטוס צלל מטה שלם והתפרק כתוצאה מהמהלומה שספג ממי האוקיינוס. גילוי ההריסות יכול להימשך ימים ארוכים.
כך למשל, שבוע אחרי שמטוס של חברת Adam Air שנשא 102 אנשים נעלם מעל המים הטריטוריאליים של אינדונזיה ב-1 בינואר 2007, גילתה אונייה של חיל הים האינדונזי מתכת כלשהי על קרקעית הים - שרידי אותו מטוס נוסעים. אבל עברו עוד שבועיים עד שאונייה של חיל הים האמריקני הצליחה לאתר את האותות של הקופסאות השחורות, ועוד שבעה חודשים עד שהן נמשו מהים. חלקו העיקרו של גוף המטוס נותר בקרקעית האוקיינוס עד היום, וחברת התעופה שלה היה שייך אינה קיימת עוד.