שופרסל מייבאת תפוחים יותר בזול אך מוכרת ביוקר
המדינה אישרה יותר ייבוא ללא מכס ושופרסל עברה לכ-100% תפוחי חו"ל. "כמעט כל התפוחים בשופרסל מיובאים מחו"ל במחיר נמוך יותר מתוצרת הארץ", אמר לאחרונה מנכ"ל הרשת. אם הייבוא זול יותר, המחירים לצרכן היו אמורים לרדת, אך במקום זאת הם עלו בעד 56%. ברשתות שמוכרות תוצרת הארץ ההתייקרות היתה תלולה פחות, או שהתפוחים שהן מוכרות זולים יותר
ייבוא לא בהכרח מוריד מחירים, בטח לא כשהכסף שנחסך באמצעותו, מתגלגל ישירות לכיסי היבואן: רשת שופרסל חסמה השנה לחלוטין את הכניסה של תפוחים ישראליים לסניפיה ועברה למכור כמעט אך ורק תפוחי ייבוא. הייבוא חסך לה כסף, אך המחיר לצרכן - עלה. בכך, שופרסל הרוויחה מהייבוא אך הצרכן – הפסיד.
- הצרכנים לא קונים: ירידה דרמטית במכירות בסופר 76% מהמכר בסופר ב-2013: מוצרים שהתייקרו
- מלחמת הירקות והפירות: תותים ב-1.5 שקלים
- עוד סיפורים חמים – בפייסבוק שלנו
במעבר לתפוחי ייבוא, שופרסל הורידה עלויות, משום שאחרי הסופה בדצמבר, הממשלה הגדילה את מכסות הייבוא ללא מכס. כלומר, שופרסל, כמו גם רשתות השיווק האחרות, יכלו פתאום לייבא תפוחים בשפע ללא מכס. מה הצרכן הרוויח מזה? כלום - להיפך, המחירים עלו.
מחיר ממוצע לק"ג/בשקלים | ינואר | פברואר | תחילת מרס |
מחירי מוזהב ב-2013 | 7.99 | 7.17 | 7.29 |
מחירי מוזהב ב-2014 | 9.90 | 9.9 | 9.92 |
שיעור התייקרות | 23% | 38% | 36% |
מחירי גרנד סמית ב-2013 | 7.99 | 7.31 | 7.70 |
מחירי גרנד סמית ב-2014 | 9.17 | 9.90 | 9.72 |
שיעור התייקרות | 14% | 35% | 26% |
מחירי סטארקינג ב-2013 | 8.12 | 7.92 | 7.31 |
מחירי סטארקינג ב-2014 | 9.17 | 8.86 | 9.37 |
שיעור ההתייקרות | 12% | 11% | 18% |
מחירי פינק קריפס 2013 | 8.44 | 8.99 | 10.95 |
מחירי פינק קריפס 2014 | 13.15 | 13.19 | 11.26 |
שיעור ההתייקרות | 56% | 46% | 3% |
חגיגת הרווח של שופרסל בתפוחים
"כמעט כל התפוחים בשופרסל מיובאים מחו"ל במחיר נמוך יותר מתוצרת הארץ", אמר לאחרונה מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן, לידיעות אחרונות. הוא אמר את הדברים בעקבות פרסומים ש-60% מהרווח הגולמי של שופרסל ב-2013 מגיע מפירות וירקות. לפי מנכ"ל שופרסל, אחת הסיבות לרווחיות הגבוהה של הרשת בתחום זה, היא מעבר לייבוא פירות וירקות והוא בחר לתת תפוחים כדוגמא. הרשת החלה להגדיל את ייבוא הפירות ב-2013 ולפחות בסקציית התפוחים, המעבר לייבוא בלבד, כמעט שהושלם ב-2014.
מדובר בחיסכון לא קטן, אך במקום שההתייעלות תביא לירידת מחירים לצרכן, היא הביאה לעליית מחירים לצרכן, ובעצם להגדלת הרווחיות של שופרסל.
ייבוא במכס מופחת ומכירה במחיר גבוה = הגדלת הרווח
"זה אבסורד שהמחירים לצרכן עלו בשופרסל ובתנאי הסחר האלה, הם היו צריכים לרדת משמעותית", אמר ל-ynet מגדל תפוחים. "אם אתה מייבא במכס מופחת ומוכר באותו מחיר - הגדלת את הרווח שלך ובטח אם העלית מחירים. אם היו מייבאים את הפרי והיו מורידים את המחיר לצרכן – אז אני כמגדל לא יכול להגיד מלה רעה, אבל זה לא המקרה.
"כיום, אין כמעט תפוח ישראלי בשופרסל. למרות שהיתה ירידה בכמות הפרי, יכולנו לספק להם סחורה, אבל הבנו שזו מדיניות. שיקול כלכלי. הרווח של הרשתות שמייבאות עלה והן מוכרות תוצרת פחות טעימה, לא בפינק ליידי אבל בסטארקינג ובתפוח ירוק - ההבדלים ענקיים. בנוסף, איכות הסחורה לפעמים בעייתית. מי שצפה בתחקיר ששודר בטלוויזיה, יכל לראות שברשת שמייבאת יותר, נמצאו יותר חומרי הדברה. התקנות אומרות שמותר לייבא תפוח שיש בו חומרי הדברה שאסורים בישראל, אך מותרים בארץ המוצא. זה בדיוק הפוך מכל מדינה אחרת בעולם".
גם ברשתות אחרות ניתן לראות שמחירי התפוחים עלה לעומת השנה שעברה. ברם, שאר הרשתות בשוק מוכרות בעיקר תפוחים מישראל, חלקן מוכרות אותם לצד תפוחי ייבוא. העלייה במחירי התפוחים הישראלים היתה ידועה מראש: השנה היה יבול מופחת וזו הסיבה שהתירו את הגדלת המכסה של ייבוא ללא מכס. הייבוא הזה היה אמור למתן את עליות המחירים הצפויות בתפוח הישראלי וזה לא קרה. שופרסל היא סמן ימני: רשת שעברה לייבוא, אך בעצם שמרה על מחירים גבוהים.
ההתייקרות לצרכן בשופרסל בעקבות הייבוא הזול - עד 56%
דוגמאות לעליית המחירים, למרות פתיחת השוק לייבוא, מספק לנו אתר מייסופמרקט, המציג את מחירי הרשתות באתרי המכר האינטרנטיים שלהם. המחירים בהם נמכרים תפוחים השנה לעומת המחירים בהם נמכרו תפוחים בתקופה המקבילה אשתקד, משקפים את המגמה שקיימת גם בסניפים אחרים בשופרסל.
לפי נתוני האתר, תפוח עץ מוזהב (צהוב עם "נמשים") עלה בשופרסל בינואר 2013 - 7.99 שקלים מחיר ממוצע לק"ג. בינואר 2014 - למרות המעבר לייבוא בלבד, תפוח מוזהב עלה כבר 9.90 שקלים מחיר ממוצע לק"ג - התייקרות של 23% לעומת אשתקד. בפברואר 2013, תפוח כזה מתוצרת הארץ, עלה 7.17 שקלים לק"ג. בפברואר 2014 - 9.90 שקלים לק"ג התייקרות של 38% למרות שהייבוא אמור היה להוריד מחירים. במרס 2013 - תפוח מוזהב עלה בשופרסל 7.29 שקלים לק"ג. במרס 2014 - אותו תפוח ברשת עולה 9.92 שקלים – התייקרות של 36%. כלומר המעבר לתפוחים מוזהבים מייבוא בלבד, ייבוא ללא מכס, שהוריד עלויות עבור שופרסל לפי הצהרת המנכ"ל שלה בידיעות אחרונות, לא הוריד עלויות לצרכנים. להיפך. העלה אותן.
בתפוח עץ ירוק, גרנד סמית, היתה התייקרות ממוצעת בפברואר 2014 של 35% לעומת פברואר 2013 והתייקרות של 26% במרס. בתפוחי פינק ליידי או קריפס (cripps) יש התייקרות תלולה יותר: בינואר 2013, ק"ג עלה בשופרסל 8.44 שקלים כשבינואר 2014 – ק"ג כבר עלה 13.15 שקל: התייקרות של 56% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. במרס היתה התייקרות של 22% לעומת מרס 2013.
גם במגה: תפוחי ייבוא התייקרו יותר
גם בתפוחי סטארקינג וגאלה חלו בשופרסל התייקרויות דומות. בנוסף, כששופרסל מביאה ארצה תפוח שלא מגדלים פה, ובשנה שעברה לא נמכר באופן מסודר, כמו קנזי, אפשר לראות שהיא בחרה להביא תפוח יקר יחסית. מחיריו נעים בין 12.90 ל-13.90 שקל לק"ג.
אפשר לראות שגם במגה, שמוכרת תפוחי ייבוא לצד תפוחים תוצרת הארץ, תפוחים מייבוא נמכרים ביוקר. פינק קריפס עלה בשנה שעברה 11.99 שקל במהלך ינואר, פברואר ומרס. בחודשים האלה בשנה שעברה, היו אלה לרוב תפוחים תוצרת הארץ. השנה, התפוחים האלה הם תפוחי ייבוא בלבד ומחירם זינק: 15.90 שקל באתר המכירות האינטרנטי של מגה במהלך שלושת החודשים המקבילים ב-2014. מדובר בהתייקרות של 32% לעומת 2013. למרות שמגה מוכרים את התפוח במחיר גבוה משופרסל, הזינוק במחיר במגה היה נמוך יותר: התייקרות של 33% לעומת התייקרות ממוצעת של 41%.
חודש/ מחיר בשקלים | ינואר, פברואר ותחילת מרס |
מחירי פינק קריפס ב-2013 | 11.99 |
מחירי פינק קריפס ב-2014 | 15.90 |
שיעור ההתייקרות | 33% |
ההתייקרות של המוזהב במגה ויינות ביתן - פחות משופרסל
עד כמה המחירים עלו בשופרסל אפשר לראות בהשוואה למגה ולרשת כמו יינות ביתן, שתיהן מוכרות גם תפוחים תוצרת הארץ וגם תפוחי ייבוא. בתפוח עץ מוזהב תוצרת הארץ, ההתייקרות הממוצעת בחודשים ינואר עד מרס 2014 עמדה ביינות ביתן על 26% ובמגה על 24% לעומת החודשים המקבילים אשתקד, בעוד שבשופרסל ההתייקרות עמדה על 32%.
כלומר, למרות שיינות ביתן ומגה מכרו תפוחים ישראלים שהתייקרו בגלל היצע דל יחסית בשוק, ההתייקרות אצלן היתה מתונה יותר מההתייקרות שחלה בשופרסל שייבאה תפוחים מוזהבים בלי מכס. יותר מכך - ביינות ביתן, המחירים היו נמוכים יותר מאלה שמציעה שופרסל ולרוב גם במגה (אם כי בתפוחים אחרים מגה יקרה יותר).
רמי לוי: ההתייקרות הכי תלולה, המחיר הכי נמוך
יוצאת דופן במגמת ההתייקרות היא רמי לוי באינטרנט, שמוכרת תפוחים מוזהבים תוצרת הארץ ומציגה התייקרות הרבה יותר חמורה מזו של שופרסל: בפברואר 2013 חלה עליית מחיר ממוצעת של 80% מ-4.99 שקלים לק"ג ל-9 שקלים לק"ג, לעומת פברואר 2013. התייקרויות דומות היו בינואר ומרס 2014 לעומת החודשים המקבילים אשתקד.
גם תפוח יונתן מתוצרת הארץ, התייקר מאוד ברמי לוי. בהשוואה של מרס 2014 לעומת מרס 2013 – ק"ג יונתן התייקר ב-73% מ-5.19 שקלים לק"ג ל-9 שקלים לק"ג. יחד עם זאת מחירי התפוחים של רמי לוי באתר האינטרנט שלה - היו ב-2013 נמוכים קיצונית ממחירי השאר הרשתות. גם ב-2014 הם הכי נמוכים מבין הרשתות, אם כי הפער הצטמצם.
לוי עצמו מסביר את פער המחירים בכך שב-2013 היה עודף של תפוחים לכן הרשת מכרה אותם במבצע ממושך, לעומת היצע דל ב-2014. לוי לא ייבא תפוחים משום ש"הטעם של התפוחים המיובאים קמחי" ובעיקר כי חתם בתחילת השנה על הסכם עם המגדלים הישראלים. מגדלים שדיברנו איתם מאשרים זאת: "המחירים של התפוחים בארץ עלו, כי זו שנה שאין בה הרבה פרי. בשנה ממוצעת יש בערך 120 אלף טון תפוח. השנה, יש 80-90 אלף טון תפוח. ב-2013 היה עודף – 150 אלף טון".
רשת/מחיר ממוצע בשקלים | ינואר | פברואר | מרס | הערות |
מגה: מוזהב תוצרת הארץ ב-2013 | 7.99 | 7.78 | 7.99 | |
מגה: מוזהב תוצרת הארץ ב-2014 | 9.90 | 9.90 | 9.90 | |
שיעור ההתייקרות | 23% | 27% | 23% | התייקרות ממוצעת נמוכה מזו שברשת שופרסל |
יינות ביתן: מוזהב תוצרת הארץ ב-2013 | 8.25 | 7.81 | 8.28 | |
יינות ביתן: מוזהב תוצרת הארץ ב-2014 | 10.9 | 10.01 | 9.90 | |
שיעור ההתייקרות | 32% | 28% | 16% | |
רמי לוי: מוזהב תוצרת הארץ ב-2013 | 4.91 | 4.99 | 5.22 | |
רמי לוי: מוזהב תוצרת הארץ ב-2014 | 8.01 | 9 | 9 | |
שיעור ההתייקרות | 62% | 80% | 42% | ההתייקרות בשיעור הגבוה ביותר, אך המחירים לצרכן הנמוכים ביותר, שהיו חריגים ב-2013 |
קמעונאי: "הצרכן לא יודע כמה חסכת כשייבאת"
איך יתכן שככה מחביאים התייקרות מהצרכנים? אחד הקמעונאים אמר ל-ynet: "המחיר בשוק קשור למה שהצרכן מוכן לשלם. כשאתה מייבא בזול, לתוך שוק שיש בו רמת מחירים מסוימת - אתה נהנה מהרווח. הצרכנים הרי לא יודעים כמה חסכת כשייבאת תפוחים ללא מכס, נכון?
"הקמעונאים מסתכלים אחד על השני. יש רשתות שמורידות מחיר בכמה אגורות כדי להיות הכי זולות ויש כאלה שבודקות שהמחיר גבוה מספיק כדי שיוכלו להעלות אותו. הרשת שמוכרת רק תפוחים מייבוא הסתכלה על האחרות שמוכרות גם תוצרת הארץ ואולי העלתה מחירים בהתאם. אם הצרכן מרגיש שיקר לו – שלא יקנה".
פתיחת השוק לייבוא - ללא תוצאות לצרכן
ענף התפוחים מאוגד תחת בראשית, תאגיד של 13 מגדלי נשירים מקיבוצים, מושבים שיתופיים וכן מגדלים פרטיים. שמונה מהם מרמת הגולן, השאר מהגליל. הם מחזיקים בפחות מ-50% מהשוק. 30% מהתוצרת בארץ היא של המגזר הדרוזי ושאר התוצרת, מגדלים נוספים וייבוא. גם בראשית מייבאים לעיתים תפוחים, לפי הצורך.
"בספטמבר 2013 ביטלו את כל מכסות הייבוא של השנה הקודמת", אמר לנו אחד המגדלים. "שנת הייבוא היא שנה קלנדרית, אך שנת הפרי היא לא קלנדרית. עקב כך, עד ספטמבר לא ייבאו פרי כי ב-2013 היה שפע של פרי ישראלי. מכאן שבספטמבר-דצמבר הביאו בבת אחת את כל מכסות הייבוא ללא מכס של 2013. סדר גודל של 7,000 טון מארה"ב ואירופה בלי מכס.
"בינואר פברואר 2014, נקבע שתוגדל מכסת הייבוא ללא מכס ל-8,000 טון פרי ושהמכס יוקטן. יוטל מכס רק על רבע מהכמות, כלומר, אם את מביאה 4 מכולות מחוץ למכסה, את משלמת מכס רק על אחת".
אם ב-2013 היה עודף תפוחים. אולי בגלל זה נראה שהמחיר עלה?
"לא. זה נכון שבשנה שעברה היה היצע חריג והיא היתה גרועה למגדלים. אבל אם אני בודק את המחירים של 2014 מול מחירי 2011, אז היה ייבוא סביר, המחירים עכשיו כשיש ייבוא אדיר, עדיין גבוהים מדי".
משופרסל נמסר בתגובה: "לאור הירידה ביבול, חלה ירידה גדולה בהיצע התפוחים. על כן נאלצת שופרסל לייבא תפוחי עץ מחו"ל. שופרסל בעד קידום חקלאות ישראלית ומשווקת מוצרים מתוצרת מקומית ככל שהדבר מתאפשר, כפי שהיה בשנה שעברה, אז שיווקה הרשת רק תפוחים ישראלים, לאור קיומו ל היצע מספק של תוצרת ישראלית".