מפגיעת מטאור להתאבדות: תרחישי המטוס
אחרי שגם צילום הלוויין הסיני לא הוביל לשרידי טיסה MH370, המומחים אובדי עצות: החיפוש מתפרש על שטח עצום של 92 אלף קמ"ר, ובעולם כבר לא שוללים שום תיאוריה, כוללת האפשרות שנחטף לפקיסטן. יש מי שמרחיקים לכת בקונספירציות - עד חורים שחורים וכוכבים אחרים
שלטונות מלזיה הרחיבו היום (ה') את שטח החיפוש אחרי המטוס הנעדר, וכעת נסרקים גם אזורים בים אנדמן ומעבר לו. זאת אחרי שהבוקר הועלתה האפשרות שהמטוס טס עוד כמה שעות - אולי אפילו ארבע שעות - אחרי השלב שבו איבד את הקשר עם אנשי הבקרה. התרחיש הזה עלול להפוך את מלאכת החיפושים אחרי טיסה MH370 לקשה הרבה יותר מכפי שהייתה עד כה, ומעלה את האפשרות שעד כה התמקדו החיפושים במקומות הלא נכונים.
עוד חדשות מהעולם:
- לוח ומסמרים: נמצא ציוד הקעקוע מאושוויץ
היום הסתמן כי צילומי הלוויין שפרסמה אתמול סין, ושהראו לכאורה הריסות בים שעלה החשד כי הן למעשה שרידי המטוס הנעדר, היו רק עוד רמז שגוי. מטוסים נשלחו היום לאזור שבו צילם הלוויין שלושה עצמים די גדולים צפים בים, אולם לא ראו שום זכר להם - רק אוקיינוס בלתי נגמר. "אין כלום. הגעונ לשם, אין שום דבר", אמר שר התחבורה המלזי הישמודין חוסיין. בצעד שהגדיל עוד יותר את התסכול הוא אמר מאוחר יותר כי שגרירות סין הודיעה למלזיה שהתמונות פורסמו אתמול בטעות ושהן אינן מתעדות שום שריד של טיסה MH370.
המטוס המריא מבירת מלזיה קואלה לומפור לעבר בייג'ינג בלילה שבין שישי לשבת, וזמן לא רב אחר כך אבד הקשר איתו ומכ"מים אזרחיים לא
זיהו אותו עוד. מאז מתנהל מבצע בינלאומי נרחב בחיפשים אחרי המטוס בים סין הדרומי ובמיצר מלאקה, בעקבות דיווח לא ודאי שמכ"ם צבאי זיהה אותות מהמטוס שם מעט אחרי היעלמותו - מה שאם יתברר כנכון ילמד שהמטוס שינה כיוון והחל לטוס מערבה אחרי הקשר האחרון איתו.
מוקדם יותר היום דיווח "וול סטריט ג'ורנל" כי חוקרים אמריקנים מעריכים שהמטוס נשאר באוויר במשך ארבע שעות אחרי הקשר האחרון איתו, על סמך מידע ממנועי המטוס שמועבר אוטומטית לקרקע כחלק מתוכנית תחזוקה שגרתית. מנגד טען שר התחבורה המלזי כי המידע האחרון מהמנועים של המטוס הועבר בשעה 01:07, כלומר כ-23 דקות לפני שהקשר עם המטוס אבד. עם זאת, כשנשאל האם ייתכן שהמטוס המשיך לטוס כמה שעות נוספות, השיב: "כמובן, איננו יכולים לשלול דבר. לכן הרחבנו את החיפושים".
השר המלזי אמר כי החיפושים הורחבו לים אנדמן וכי מלזיה מבקשת מהמדינות השכנות להעביר לה רישומי מכ"מים בתקווה לזהות אותות מהמטוס. הודו מתכוונת לשלוח כוחות לחלק הדרומי של הים בניסיון לעזור. לפי שעה החוקרים אינם שוללים שום אפשרות בכל הקשור לסיבה להיעלמות המטוס: מכשל טכני, דרך חטיפה ועד פיגוע באוויר או התרסקות מכוונת של הטייס. בעבר אירעו כבר כמה מקרים שבהם טייסים התאבדו באמצעות מטוס נוסעים - והרגו איתם את כל נוסעיהם.
שטח חיפושים בגודל של פורטוגל
למטוס היה די דלק כדי להגיע עד לאוקיינוס ההודי. בחיפוש משתתפים כעת עשרות כלי טיס וספינות מ-12 מדינות. השטח שעליו משתרעים החיפושים כעת הוא 92,600 קמ"ר. רק כדי להבין - מדובר בשטח שגודלו כגודל פורטוגל. מומחים אומרים שאם המטוס התרסק לים, חלק מהשרידים צריכים לצוף אפילו אם רוב המטוס שקע במצולות. בעבר היו מקרים שבהם לקח שבועות ואפילו חודשים או שנים למצוא שרידים של מטוס, במיוחד כשלא ברור היכן בדיוק התרסק המטוס.
"דיילי מייל" דיווח גם על התרחיש הקיצוני שאותו בודקים לדבריו מומחי מלחמה בטרור אמריקניים: אפשרות שמטוס הנוסעים נחטף והוסט למיקום לא ידוע, כדי להשתמש בו בהמשך למטרה אחרת, אולי פיגוע מיקוח. המומחים בוחנים את האפשרות שהטייס או מישהו אחר כיבה את הטרנספונדרים של המטוס כדי שלא יזוהה ויוכל לטוס למדינה אחרת מבלי שאף אחד יבחין. ב"דיילי מייל" ציינו כי זמן טיסה של חמש שעות מקואלה לומפור יכול היה להביא את המטוס עד לגבול פקיסטן והים הערבי.
בינתיים, תשומת לב בינלאומית מוקדשת גם למשמעויות הגיאופוליטיות הנלוות לאסון. במסגרת מבצע החיפושים פרסה סין, שעל המטוס היו
153 אזרחים שלה, כוחות אדירים בים ובאוויר, וחשפה לעולם גם את יכולות הלוויין שלה בתמונות שפרסמה אמש. פריסת הכוחות האלה, גם אם למטרה טובה, באה בשעה שסין "עושה שרירים" במסגרת הסכסוך האזורי בנוגע לים סין הדרומי והמזרחי.
מקור ביטחוני עם שנים של ניסיון באזור אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי מפגן הכוח של סין במסגרת החיפושים ייקלט היטב בראשם של מנהיגי המדינות השכנות: "זו הפגנת כוח בדרך שקטה", אמר המקור. סין שלחה ארבע משחתות, ארבעה כלי שיט של משמר החופים, שמונה כלי טיס ועשרה לוויינים כדי לסייע למבצע החיפושים. לפי התקשורת הסינית, זהו כוח החיפושים הגדול ביותר שהעמידה סין אי פעם בים.