שתף קטע נבחר

 

נותרו 24 יום: המרוץ לקופסה השחורה

"מקליטי הטיסה" של המטוס המלזי אמורים לשפוך אור על "תעלומת התעופה הגדולה בהיסטוריה". אבל קופסה שחורה משדרת אותות רק 30 יום, והזמן אוזל. פתרונות העתיד: שידור חי מהקוקפיט ומטוסים שיודיעו "כאן התרסקתי"

אם נתמקד לרגע בהערכה הסבירה שטיסה MH370 התרסקה במקום כלשהו באוקיינוס, הרי שכדי להבין בוודאות מה קרה לה ומה גרם לאסון האווירי - יש חשיבות עליונה למציאת הקופסה השחורה, "מקליט טיסה" כפי שהיא מכונה בשפה המקצועית. בעזרתה ניתן יהיה לדעת באיזה גובה ובאיזו מהירות טס המטוס בעת האסון, ולשמוע באמצעות המקליטים הקוליים מה בדיוק התרחש בתא הטייס. ללא הקופסאות השחורות, מלאכת פענוח ההתרסקות תהיה קשה הרבה יותר, ותישען בעיקר על השערות וצירופי מסקנות.

 

עוד חדשות מהעולם:

 

החיפושים אחר המטוס המלזי האבוד    (צילום: רויטרס)

החיפושים אחר המטוס המלזי האבוד    (צילום: רויטרס)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

אלא שהדרך אל הקופסה השחורה עלולה להיות ארוכה מאוד, ואולי אף בלתי אפשרית, אם אתר ההתרסקות לא ייוודע בשבועות הקרובים. קופסה שחורה אמורה להמשיך לשדר אותות למשך 30 ימים מרגע ההתרסקות, ושישה ימים כבר עברו מאז היעלמות מטוס הבואינג 777, ועל סיפונו 239 בני אדם. פירוש הדבר שאם המטוס לא יימצא בתוך שלושה שבועות וחצי, יהיה קשה מאוד להגיע לאותו מידע חיוני על סיבת ההתרסקות.

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

החיפושים לא העלו עד כה דבר  (צילום: AP) (צילום: AP)
החיפושים לא העלו עד כה דבר (צילום: AP)

עשרות כלי השיט והמטוסים מ-12 מדינות שמשתתפים בחיפושים אחרי טיסה MH370 של "אייר מלזיה" מנסים בין השאר לקלוט כעת אותות על-קוליים מהקופסה השחורה. החיפוש אחרי המטוס המלזי הנעדר עשוי להחיש את הפיתוח של דרכים חדשות לגילוי הריסות של מטוסים, אבל לא סביר להניח שטכנולוגיה חדשה שכזו תחליף בעתיד הקרוב את "הקופסה השחורה" המסורתית. כך מעריך לפחות חוקר התאונות הבכיר ביותר בצרפת, רמי ז'וטי. 

צילום הלוויין הסיני אתמול, שהעלה חשד לשברי מטוס. לא נמצא דבר ()
צילום הלוויין הסיני אתמול, שהעלה חשד לשברי מטוס. לא נמצא דבר

בין ההצעות לפיתוחים שיסייעו בחיפושים עתידיים אחרי שברי מטוסים הועלתה ההצעה לדאוג שמטוסים ישלחו באופן אוטומטי מידע על המיקום שלהם לפני שתאונה מתרחשת, וכן שימוש בתדר רחב ונגיש יותר להעברת אותות - מהלך שירחיב את התמסורת הארכאית שבה משתמשים כיום ושעלולה שלא להיקלט אפילו על-ידי צוותי חיפוש של צבאות מודרניים.

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

החקירה הצרפתית סביב התרסקות מטוס "אייר פראנס" באוקיינוס האטלנטי ב-2009, התרסקות שבעקבותיה נפתח מסע חיפושים בן שנתיים בעלות 50 מיליון דולר כדי למצוא את הקופסאות השחורות, הובילה לשורה של המלצות מצד הסוכנות הצרפתית לחקירת תאונות. אולם כמה המלצות שיכולות להפוך את איתורם של מטוסים נעדרים כמו המטוס המלזי לקל יותר, תקועות בדיונים בין רגולטורים לבין תעשיית התעופה, ולא נקבע שום לוח זמנים ליישומן. "זה נושא שעדיין נמצא בדיונים", אמר מנהל הסוכנות הצרפתית לחקירת תאונות, רמי ז'וטי, שהודה כי היעלמות טיסה MH370 המלזית יכולה לגייס תשומת לב רבה יותר לנושא הזה.

 

אף שהרגולטורים הביעו תמיכה בהצעה אחת, שלפיה אורך החיים המינימלי של הסוללה במכשירי האיתות המוצמדים לקופסאות השחורות ישולש ויעמוד על 90 ימים, ההמלצה הזו תוגדר כחובה רק בסוף העשור הנוכחי. לפי החוקים הקיימים כיום, מכשיר האיתות חייב להיות מסוגל להפיק אותות שיאפשרו את איתורו במשך 30 ימים לפני שהוא שובק חיים.

 

המטוס ידווח על מיקומו - ורק אז יתרסק

ב-2012 אומצה המלצתה של הסוכנות הצרפתית על-ידי ארגון התעופה האזרחית הבינלאומי של האו"ם, שקרא לחברות בו להפוך את ההצעה לחוק חובה החל מ-2018. עם זאת, באיחוד האירופי השינויים ייכנסו לתוקף רק ב-2019. עוד לפני שהתקנות המחייבות ייכנסו לתוקף, הסוללות בעלות אורך החיים הממושך יותר כבר ניתנות לרכישה, ומומחים אומרים שהחל מהשנה הבאה רק הגירסאות החדשות של הסוללות, כאלה המתאימות לפעילות של 90 יום, ייוצרו. עם זאת, עד כה רק קומץ חברות תעופה, בהן "אייר פראנס", החליפו מיוזמתן את הסוללות הקיימות בסוללות החדשות.

צוות חיפוש טס מעל הים בחיפוש אחרי שברי המטוס (צילום: AP) (צילום: AP)
צוות חיפוש טס מעל הים בחיפוש אחרי שברי המטוס(צילום: AP)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
 

אסון "אייר פראנס" ב-2009 והדו"ח הסופי של הסוכנות הצרפתית לתאונות בנוגע לאותה התרסקות, הובילו גם לחשיבה מחודשת ומעמיקה יותר על האופן שבו ניתן לתכנן מטוסים כך שלחוקרים יהיה נוח יותר להתחקות אחר שרידיהם במקרה של התרסקות. מומחים לענייני תעופה אומרים כי שינויים שכאלה עשויים להצריך שנים של משא ומתן, בין השאר משום שהשינויים מצריכים טכנולוגיה חדשה, אבל גם בשל שיקולים של עלויות.

 

ז'וטי אמר כי גורמי תעופה עולמיים בוחנים כעת הצעה שלפיה מטוס ישלח אוטומטית מידע מעקב שימושי על מיקומו כשהוא יזהה שהוא עומד בפני התרסקות. לפי הצעה נוספת, הקופסאות השחורות ייפלטו מהמטוס ממש לפני הפגיעה בקרקע או במים, כדי לוודא שהן לא ייהרסו.

החיפושים אחר המטוס נמשכים במלוא המרץ (צילום: EPA) (צילום: EPA)
החיפושים אחר המטוס נמשכים במלוא המרץ(צילום: EPA)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)
 

בינתיים, אין תמיכה מספקת להצעות של חברות תעופה להחליף את הקופסאות השחורות (שבפועל, אגב, הן בכלל כתומות), במידע לווייני כדי

לפקח על המערכות בזמן אמת. אסון "אייר פראנס" ב-2009 ותעלומת המטוס המלזי כעת העלו מחדש את הקריאות להנהיג משטר של הזרמת נתונים בלתי פוסקת דרך לוויין ואפילו הצבה של מכשיר לתמסורת קולית או מצלמה בתא הטייס. לדברי ז'וטי, הטכנולוגיה הזו אינה מפותחת מספיק עדיין. גם הסוכנות לבטיחות תעופה של אירופה תומכת בעמדה הזו, וכמוה חברות תעופה רבות.

 

"העברת מידע עקבי על כל הטיסות תיצור כמות אדירה של מידע וייתכן שיהיה קשה מאוד לפקח עליו ולנתח אותו", אומר טוני טיילר, מנהל ההתאחדות הבינלאומית לתעבורה אווירית. יש טייסים המתנגדים לרעיון שמישהו יאזין לשיחות שגרתיות בתא הטייס מרחוק, אולם ארגונים כמו זה של קרובי הקורבנות מטיסת "אייר פראנס" קראו להשקעה מירבית באמצעי בטיחות חדשים כדי למנוע אסונות עתידיים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
קופסה שחורה אורכת-חיים - רק בעוד כמה שנים. חיפוש המטוס
צילום: AP
מומלצים