מ'אבודים' ו'להתחיל מחדש' ועד טיסה MH370
שלל התיאוריות, המומחים חסרי האונים, ובעיקר ההמתנה מורטת העצבים בעידן הגוגל וה-GPS: ב-2014 העולם מרותק לתעלומה שעשויה שלא להיפתר
בעידן הדיגיטלי כבר לא אמורות להיות תעלומות אפופות מסתורין, ונראה שאת התשובות לרוב השאלות אפשר למצוא בגוגל או בטוויטר. אולי זאת הסיבה שבגללה העולם עוקב בעניין גדול אחרי תעלומת מטוס "מלזיה איירליינס", שהמריא לפני שבוע מקואלה לומפור לבייג'ינג וטרם אותר.
עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו
תעלומת המטוס - עדכונים אחרונים:
"כנראה שהמטוס התרסק באוקיינוס ההודי"
נותרו 24 יום: המרוץ לקופסה השחורה
דיווח: "המטוס טס 4 שעות לאחר שנעלם"
בשנת 2014 אפשר להיות בלשים גם מהכורסה, במיוחד כשחברת לווין מציעה לנו לחפש בעצמנו את המטוס הנעלם. ברחבי העולם עוסקים בהיעלמות המטוס, וספקולציות עולות בשיחות בסופרמרקט, במספרה ובמשרד. שלא כמו מקרים אחרים שמגיעים לכותרות העיתונים ולאתרי החדשות, הפעם רב הנסתר על הגלוי. לאחר קרוב לשבוע של חיפושים, שבו ממתינות משפחות הנוסעים בייסורים לקצה חוט, הסקרנות ממשיכה ואיתה שלל התיאוריות על גורל 239 האנשים שהיו בטיסה.
"אנשים רוצים תשובה, ההמתנה הורגת אותם"
המטיילים שנכנסים לאתר הנסיעות של ג'ון די-סקאלה מעוניינים בדרך כלל בדיל הזול ביותר לטיסות של הרגע האחרון. אך השבוע, הוא מספר, האתר שלו הפך לדף עדכונים שוטפים על המטוס הנעלם. "זה מרתק אותנו. אנחנו לא יודעים מה קרה ואנחנו מצפים לנס", הוא אומר. "אנשים רוצים תשובה וההמתנה הורגת אותם". אנדראה ריצ'רד, אמריקנית שגרה בפריז וידועה כ"נוסעת מתמידה", אומרת כי "כל מי שטס מסתקרן מהסיפור הזה. איך מטוס יכול להיעלם? יש לוויינים בכל מקום".
בתעלומה כזו גם המקצוענים חסרי אונים. מומחי התעופה, סחורה מבוקשת בימים אלה בתוכניות הטלוויזיה, אמנם מנתחים את המקרה טוב מאיתנו, אך גם הם לא מצליחים לקבוע בוודאות מה קרה באותה
טיסה שהמריאה לבייג'ינג. בלי אות מצוקה, הריסות שאותרו בחיפושים ועם מעט מאוד תשובות, תעלומת "מלזיה איירליינס" נראית כגדולה בתחומה מאז שהטייסת האמריקנית אמליה ארהארט יצאה ב-1937 להקיף את העולם בטיסה ולעולם לא נמצאה.
משולש ברמודה חדש? חייזרים?
מבין התיאוריות שנזרקות לחלל האוויר, יש כמה רציניות: פגמים במבנה שלדת המטוס, תקלה באחד המנועים או שגיאה של הטייס. השערות אחרות מתאימות יותר לסרטי מדע בדיוני, ממשולש ברמודה חדש ועד פלישת חייזרים שחטפו את הנוסעים. החשד לטרור, שעלה כבר ביום הראשון עם הדיווח על שני נוסעים בעלי דרכונים גנובים, לא התחזק אך עם זאת לא נשלל לחלוטין. אי הוודאות גורמת לשלל ספקולציות, כולל אחת שטוענת כי המטוס נחטף ונחת באי שטרם התגלה על ידי המכ"מים.
כיווני החקירה שנקלעו למבוי סתום רק מוסיפות עוד מסתורין ותסכול. עדיין לא ברור כמה זמן נמשכה הטיסה אחרי אובדן הקשר ובאיזה כיוון. גם אם שרידי המטוס יימצאו בקרוב, חרושת התיאוריות לא תיפסק - לוקח חודשים, לפעמים שנים, להבין מה בדיוק הוביל להתרסקות. מקרה יוצא דופן בעידן של תשובות מיידיות, GPS והודעות מחברות התעופה שמתריעות על עיכובים בהמראות ובנחיתות.
סדרת הטלוויזיה "אבודים", או סרטים כמו "לחיות" ו"להתחיל מחדש", מתארים את המשך חייהם של ניצולי התרסקות מטוס, נגד כל הסיכויים ובזמן שהעולם כבר "ויתר" עליהם. "זה מזין את הפחד שיש לכולנו מטיסה. פחד ממוות בהתרסקות מטוס זה דבר אחד, אבל פחד לשרוד התרסקות ושלא ימצאו אותך זה דבר אחר", מספר פיל דרנר, שמנהל את אתר התעופה NYC Aviation.
"למומחי התעופה אין מושג מה קרה"
"מגרדים הרבה בראש", אומר דניאל רוז, חבר במשרד עורכי דין המתמחה בתאונות תעופה, שמייצג את ניצולי התרסקות מטוס "אסיאנה איירליינס" בסן פרנסיסקו, וגם את משפחות הקורבנות. "זה נהיה כמעט כמו תעלומת רצח, רמזים שמהם אתה מנסה להרכיב יחד תמונה בעלת הגיון טכני".
חברות התעופה לא אוהבות לדבר על התרסקויות, ומעדיפות להפנות לחוקרים ול"משוגעים לדבר". ג'ייסון רבינוביץ', שמגדיר את עצמו "חנון תעופה", אוהב לצלם בזמנו הפנוי מטוסים ממריאים ונוחתים.
רבינוביץ' מספר שבדרך כלל למומחי תעופה יש תיאוריות מוצקות, אך הפעם הם זורקים תיאוריות מימין ומשמאל רק כדי שמומחים אחרים יסתרו אותן.
"קהילת התעופה הרבה יותר מופתעת מהמקרה משאר האוכלוסייה, בגלל שאנחנו יודעים יותר על הסיבות שגורמות לתאונה אווירית, ועדיין אין לנו מושג", הוא מסביר. "כל לילה כשאני הולך לישון אני מקווה להתעורר לקמצוץ של חדשות טובות, אבל זה עדיין לא קורה".