המטוס המלזי: למה נוטרל משדר האותות?
מלזיה הודיעה שאחד מאנשי המטוס נטרל את הטרנספונדר, ומומחים מסבירים שמכ"מים לא איתרו את המטוס בין השאר בשל שיתוף פעולה לקוי בין מדינות האזור. בארה"ב מתחזקת ההערכה: הטייסים אשמים
בארה"ב מתחזקת ההערכה כי טייסי המטוס המלזי הם האחראים להיעלמותו. כך דיווחה הלילה רשת CNN לפי גורם המעורה בחקירת סוכנויות המודיעין האמריקניות. אולם אחרי ההודעה הדרמטית אתמול (שבת) של שלטונות מלזיה שלפיה אדם שהיה על טיסה MH-370 הסיט את המטוס בכוונה ממסלולו, עולים עוד סימני שאלה, והחיפושים מתרחבים לאתרים חדשים.
- עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו
ראש ממשלת מלזיה נג'יב רזאק אמר אתמול בבוקר כי הרשויות במדינתו סבורות שהמטוס טס במשך שבע שעות לאחר שנעלם מהמכ"מים לפני שבוע. הוא הוסיף שאחד מאנשי הצוות או אדם אחר במטוס נטרל את הטרנספונדר (הקולט ומשדר אותות) בשעה שעבר מתחומה האווירי של מלזיה לזה של וייטנאם.
פקחי טיסה בהודו שללו אמש את האפשרות שהמטוס המלזי טס בשטחה האווירי של הודו, אפשרות שאותה העלה אתמול רזאק. כך דווח ב"טיימס אוף אינדיה". גורם רשמי אמר: "אם מטוס רוצה שלא יבחינו בו, הוא יכול בקלות להפוך לבלתי נראה למכ"מים אזרחיים על-ידי כיבוי הטרנספונדר, אבל הוא לא יכול להיעלם ממערכות הגנה. לחיל האוויר של הודו יש מכ"מים רבים, ולא ייתכן שאף לא אחד מהם איתר אותו".
טרנספונדר הוא התקן שמפיק אותות אלקטרוניים המכילים מידע המופיע על מסכי בקרה אווירית. המידע כולל זיהוי של המטוס, כיוון טיסתו, מהירותו וגובה הטיסה. נטרול הטרנספונדר הוא אולי בעצמו סיבה לדאגה. גורם בכיר במערב הסביר: "אני לא יכול לדמיין מצב שבו יש צורך לכבות את הטרנספונדר".
במטוס המלזי הפסיק התקן זה לפעול כשעה לאחר ההמראה. מומחה בתחום הסביר ל"טיימס אוף אינדיה" כי ניתן לכבות את ההתקן פשוט על-ידי הזזת ידית. בדרך כלל אין כל סיבה לעשות זאת, אלא אם מבחינים בעשן שמגיע מההתקן וחוששים משריפה, למשל. במטוס מסוג בואינג 777 ישנם שני התקנים כאלה, אחד מהם נועד לגיבוי. ברגע שבו האחד מנוטרל, השני מתחיל לפעול אוטומטית. כשההתקן מכובה, עדיין יכולים מכ"מים לקלוט אותות מהמטוס, אך חלקיים בלבד.
מדוע המכ"מים לא איתרו?
המטוס המשיך כנראה לכיוון הודו. הבעיה היא שחלק גדול מהשטח שבו נערכים כעת החיפושים - באוויר או בים - אינו מכוסה היטב על-ידי מכ"מים. מכ"מים צבאיים בדרך כלל מתעלמים ממטוסים אזרחיים ומטיסות רגילות. הם עשויים להיות כבויים פרט לשעות אימון או כאשר צפוי איום. בכיר בהודו מסביר כי זו הסיבה לכך שהמטוס לא אותר על-ידי מדינתו באיי אנדמן. כמו כן, הוסבר כי המכ"מים בהודו אינם פועלים בכל שעה בשל שיקולים כלכליים. חוקרת בריטית מסבירה: "ייתכן שהמטוס טס בגובה נמוך או שהצבאות בחנו איומים כמו מטוסים שטסו מהר ולא התמקדו בטיסה רגילה".
יש הסבורים כי חששות מחשיפת יכולות הגנה פגעו בשיתוף הפעולה בין מדינות האזור, בפרט בין מלזיה לסין, שרוב נוסעי המטוס הם אזרחיה. גורמים שונים אמרו שמקרה כזה היה נפתר מהר הרבה יותר לו קרה בצפון אמריקה או באירופה, שם מערכות הצבא וגם מכ"מים אזרחיים פועלים תדיר לאיתור חטיפות או חדירות.
החוקרים סבורים שהמטוס פנה לכיוון הודו או מרכז אסיה, וייתכן שהדלק אזל והוא התרסק. האוקיינוסים באזור, כמו ההודי, הם מהאזורים המרוחקים ביותר בכדור הארץ. אוניות ומטוסים מעטים ביותר מגיעים לשם. רק לוויינים אמריקניים פועלים באזור כדי לאתר פעילות בליסטית, אולם האמריקנים אמרו שהם לא קלטו סימנים כלשהם לפיצוץ של מטוס.
החיפושים הקדחתניים נמשכים
חילות הים והאוויר של הודו ערכו אתמול זה היום השלישי חיפושים באזור איי אנדמן, אולם ללא הצלחה עד כה. 12 כלי שיט, מטוסים ומסוקים הוקצו למשימה. חיל הים כיסה יותר מ-250 קמ"ר, לפי הודעה של משרד ההגנה, והחיפוש הורחב היום לכיוון מפרץ בנגל. שלשום החלו להשתמש בחיישני חום באזור אנדמן לאורך 720 ק"מ לאורך על 52 ק"מ לרוחב. רק 37 איים מתוך 572 מאוכלסים.
גם בנגלדש הצטרפה אתמול לחיפושים באזור ושלחה שני מטוסים ושתי פריגטות. לעומתה, תאילנד הודיעה אתמול כי ביטלה את חיפושיה באזור לאחר ההודעה שלפיה המטוס נחטף לכיוון האוקיינוס ההודי. עם זאת, ארבע ספינות נותרו בכוננות.
בסך הכול 14 מדינות שלחו יותר מ-100 ספינות ומטוסים לחיפושים. קפטן פארק בן חסן, נווט מחיל האוויר המלזי, אמר: "ככל שהזמן חולף, הסיכויים קטנים. אנשים יכולים לשרוד 14-8 ימים בים כשיש להם מזון ומים". גורמים נוספים בחיל אמרו כי על אף עבודתם הקשה עד כה הם נחושים להמשיך במאמצים. אחד מהם אמר: "ייתכן שהם עדיין חיים. חבל שאין לנו ציוד טוב יותר".