שתף קטע נבחר

מתיה אמלריק: "העיסוק בזהות - חולני"

"יש כיום יותר אנטישמיות" קובע מתיה אמלריק בראיון לקראת פתיחת פסטיבל הקולנוע הצרפתי בישראל. השחקן והבמאי המצליח מסתייג מהנטיות לסווג אנשים לפי זהותם הלאומית בחברה העכשווית: "כשסבתא שלי באה מפולין לצרפת, לא היה כל הדבר הזה של 'להיות יהודי'"

כשהבמאי-שחקן הצרפתי, מתיה אמלריק, בנה של עיתונאית יהודייה, מתבונן בנעשה כעת במולדתו, הוא נלחץ ומתקומם. "בוודאי שאני חש שיש כיום יותר אנטישמיות", הוא התוודה במהלך ראיון בפסטיבל קאן. "זה נהיה חזק יותר ויותר - העיסוק החולני בזהות. סבתי היהודיה הגיעה מקרקוב, פולין לפריז בשנת 1904. היא היתה בת שנתיים ועם השנים, הפכה לנערה פריזאית לכל דבר. היהודים התקבלו אז בצרפת וכולם חיו ביחד.

 

"ורק, בשנות ה-30, בעקבות המשבר הכלכלי הגדול, התחילה מחדש השנאה והקנאה בכסף היהודי והכל החל להתדרדר. ומה שקורה כיום, זה פשוט נורא. פתאום זהות נהייתה משהו נורא חשוב, בקטע הרע שלה. כשסבתא שלי באה מפולין לצרפת, לא היה כל הדבר הזה של 'להיות יהודי'. היום זה ממש חולני - אתה חייב לבוא מאיזה שהוא מקום, ושתהיה לך זהות".

 

מתיה אמלריק. למה חייבים זהות? (צילום: גטי אימג'בנק) (צילום: גטי אימג'בנק)
מתיה אמלריק. למה חייבים זהות?(צילום: גטי אימג'בנק)
  

וכמו אלו הנושאים איתם את הזהות היהודית, גם אזרחיה הערבים של צרפת נתקלים בבעיות דומות. "אנשים שונאים כעת את עצמם כיוון שהם מגיעים ממקום אחר - ואם הם לא באו כמו כולם מאותו הכפר, זה דבר נורא מבחינתם. הערבים בצרפת למשל לא מתקבלים לחברה הצרפתית, ומאחר והם לא משתלבים, הם לא מרגישים צרפתים, ולכן הם צריכים להרגיש את עצמם חיים בדרך אחרת, אז הם מקפידים על שימור הזהות הערבית שלהם".

 

חוץ מלהפגין מודעות חברתית-פוליטית מפותחת, אמלריק עסוק בלפתח את קריירה המתעצמת שלו. בגיל 48, הוא אחד האנשים היותר עמלים ומוערכים בתעשיית הקולנוע העולמית. רק בשנה האחרונה, יצאו למסכים שלושה סרטים בהשתתפותו: "ונוס בפרווה" של רומן פולנסקי, "מלון גרנד בודפשט" של ווס אנדרסון שמוצג כעת בבתי הקולנוע, ו"האהבה היא פשע מושלם", שייחשף החל מסוף השבוע הקרוב בסינמטקים של תל-אביב, חיפה וירושלים, במסגרת פסטיבל הקולנוע הצרפתי ה-11. מדובר במותחן מרתק, מסוגנן ועוכר שלווה, המסתמך על ספרו של פיליפ דז'אן.

 

הטריילר של "האהבה היא פשע מושלם"

 

העלילה מתרחשת על רקע הנופים המרהיבים והמושלגים של שוויץ, ואמלריק מגלם את מארק, מרצה לספרות באוניברסיטת לוזאן, החולק בית עם אחותו, ומנהל רומנים עם הסטודנטיות שלו. אחת מהן - אנה, סטודנטית מצטיינת ומבריקה, נעלמת במפתיע. ימים אחדים אחרי ההיעלמות, אמה של הסטודנטית מבקשת ממארק לדעת מה קרה לבתה האהובה. "אמנות המילה מאד חשובה בסרט, לא רק בגלל שזה עיבוד לספר, אלא גם כי הספרות היא חלק מחייו של מארק", אומר אמלריק.

 

"זהו בין היתר סרט על סודות ושקרים, ועל דברים בלתי צפויים, שאין לך שליטה עליהם. הסיפור משמש רק מתלה ליצירת דברים פנימיים אחרים ומרתקים שמשפיעים על הצופה. וכשהלכתי להקרנות של הסרט, שמחתי לראות שהצופים ממש נמצאים לגמרי בתוך הסרט. ואז אתה יוצא מן הקולנוע והדברים חודרים לתוך המחשבות שלך ואתה זוכר אותם לא רק בגלל הסיפור, אלא גם באמצעות הדרך בה מצולם הסרט".

 

מתיה אמלריק ושרה פורסטייה ב"האהבה היא פשע מושלם" ()
מתיה אמלריק ושרה פורסטייה ב"האהבה היא פשע מושלם"
 

איך התמודדת עם סצנת הסקס?

 

"אני מאד אוהב את סצנת האהבה עם אנה, שפתאום הופכת לעיסוק בהנאה הפיזית. בדרך כלל בקולנוע מראים את ההנאה הפיזית של הנשים ולא מדברים על ההנאה הפיזית של הגברים ואנחנו הרי בנים וזה סרט של בנים. המשפט שאני אומר בסצנה הזאת: 'מעולם לא נהניתי כל כך', הוא משפט שאני יכול להזדהות אתו ומאד שמחתי שהייתי צריך לומר את המשפט הזה".

 

ילדותו של אמלריק הייתה משופעת בנדודים, בגלל עבודת הוריו העיתונאיים. המשפחה בין היתר התגוררה בוושינגטון ובמוסקבה. ואז אמלריק הנער חזר לצרפת ובגיל 17 החל לעבוד באתרי צילומים.

 

מתיה אמלריק. בכלל רצה להיות במאי (צילום: גטי אימג'בנק) (צילום: גטי אימג'בנק)
מתיה אמלריק. בכלל רצה להיות במאי(צילום: גטי אימג'בנק)
 

"המחשבה והחלום שלי הייתה לביים סרטים, לכן לקחתי על עצמי עבודות שונות בתעשייה: עוזר עריכה, אחראי על האוכל והמשלוחים, עוזר במאי. ואז, כשהגעתי לגיל 30, הבמאי ארנו דפלשאן המציא אותי כשחקן - הוא בא עם הרעיון שאשחק בסרטו 'חיי המין שלי', תפקיד שזיכה אותי בפרס הסזאר. זה קרה ב-1996 ומאז הדברים החלו להתפתח.מעולם לא למדתי משחק, אבל אני רואה במשחק את אחד המקצועות הטכניים של הקולנוע כמו קול או תאורה".

 

אמלריק אולי רצה להיות במאי, אבל כולם הבינו שהוא שחקן מצוין, בעל מבט מהפנט, נוכחות כריזמטית וסקס אפיל. סטיבן ספילברג ליהק אותו ל"מינכן", קלוד מילר ל"הסוד", ג'וליאן שנאבל ל"הפרפר ופעמון הצלילה" ולאחרונה גם הבמאי הישראלי-צרפתי יוסי אבירם לסרטו "אחרי הים" (בכיכובם של נילס ארסטרופ וליאור אשכנזי). ב-2008, הוא קיבל את ההצעה להופיע בתפקיד האיש הרע ואוייבו של ג'יימס בונד ב"קוואנטום של נחמה".

 

"ממש הופתעתי אין לי מושג איך הם הגיעו אלי, ולמה הם בחרו בי", טוען אמלריק. "הייתי בטוח שהם טעו ובלבלו את שמי עם מישהו אחר. זה לא משהו שחלמתי עליו מעולם או ציפיתי לו. אבל אי אפשר היה להתנגד להצעה להופיע בסרט ג'יימס בונד. רציתי כדי לבדוק את הצדדים הדוחים שבי, וזה לא דבר קשה עבורי למצוא כאלה. עניין אותי להתנסות בהרפתקה הזאת גם בגלל שאני אוהב אומץ פיזי ואפילו פעלולים".

 

מתיה אמלריק ב"קוואנטום של נחמה" ()
מתיה אמלריק ב"קוואנטום של נחמה"
 

אמלריק הפך בזכות הסרט בסדרת 007 לפנים מוכרות ברחבי העולם, וההצעות המשיכו לזרום. "רוב זמני הפנוי מוקדש לכתיבה ותכנון של עבודות הבימוי הבאות שלי, ואז חברים - במאים אותם אני מעריך - מתקשרים ומבקשים שאשחק בסרט שלהם, ואני לא יכול לומר להם לא. וזה מה שקרה למשל לאחרונה עם פולנסקי. בדיוק שחשבתי להתמסר לכתיבת תסריט, הוא התקשר אלי, אחרי שהשחקן הראשי של סרטו 'ונוס בפרווה' עשה בעיות, וביקש ממני לתפוס את מקומו. איך יכולתי לומר לא לפולנסקי? לא יכולתי לעמוד בפיתוי. זה היה הגורל שלי שאעבוד אתו".

 

אתה גם מאוד דומה לו.

 

"כן, כולם אומרים את זה".

 

מה למדת ממנו?

 

"אתה צריך להיות אצלו מצוין. והוא מביא אותך להיות במיטבך, בלי הרבה דיבורים. רומן לא מתנהג כמו דיקטטור אלא לומד מכל אחד בסט, מהחשוב ביותר בצוות ועד אחרון האנשים. הוא לא נותן הוראות, אלא אומר: 'בוא ננסה כך וכך', וככה כולם ביחד יוצרים את הרגע. וזה היה שיעור נהדר".

 

מתיה אמלריק עם עמנואל סנייה ורומן פולנסקי (צילום: גטי אימג'בנק) (צילום: גטי אימג'בנק)
מתיה אמלריק עם עמנואל סנייה ורומן פולנסקי(צילום: גטי אימג'בנק)
 

ב-2010, אמלריק עוטר בפרס הבימוי בפסטיבל קאן בזכות סרטו "מסע הופעות", ולאחרונה הוא הצליח להתפנות מכל עיסוקיו כדי לביים סרט חדש - "החדר הכחול", על פי סיפור של ז'ורז' סימנון.

 

"זהו לא סיפור בלשי, אבל אצל סימנון תמיד יש כמה גופות", הוא מעיד, "אני מסתובב עם הספר הזה כבר יותר מעשרים שנה, ובסוף הצלחתי להרים אותו. כתבתי את התסריט על אהבה ומשיכה מינית, יחד עם בת זוגי סטפני. בדיוק צילמתי בשוויץ את 'האהבה היא הפשע המושלם', וזוגתי לא הייתה לצדי, אז בערבים, אני והיא כתבנו את התסריט תוך כדי התכתבות באימייל. אגב, היא מגלמת בסרט את המאהבת שלי. למרות שהיא לא שחקנית, בכל זאת ליהקתי אותה לתפקיד".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גטי אימג'בנק
מתיה אמלריק
צילום: גטי אימג'בנק
לאתר ההטבות
מומלצים