"מטוס 777 חייב מסלול נחיתה מוסדר"
טיסה MH370 שוחזרה ונתוני המכ"ם שלה הושוו ל"מטוס הנעלם". המחפשים מתפרשים בין ים, יבשה וכל רוחות השמיים, ללא פריצת דרך. יצחק רז, חוקר התאונות הראשי במשרד התחבורה וטייס לשעבר, שוחח עם אולפן ynet
שמונה ימים לאחר היעלמות טיסה MH370, המריא היום (א') שוב מטוס בואינג מסוג 777-200 מקואלה לומפור לכיוון בייג'ינג. בניסיון לשפוך אור על אחת מתעלומות התעופה הגדולות בהיסטוריה, שיחזרו הרשויות במלזיה את נתיב הטיסה המקורי, סטו מערבה בנקודה המשוערת שבה סטה "המטוס הנעלם" והשוו את פרטי המידע שנאסף בשני המקרים. לעת עתה, לא הצליח מהלך זה להביא לפתרון, והחיפושים אחר המטוס עודם נמשכים.
עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו
במהלך סוף השבוע הודיעה מלזיה כי המטוס הוסט במכוון וטס שעות לאחר שנראה בפעם האחרונה על ידי מכ"ם אזרחי, ככל הנראה לכיוון ים אנדמן שבצפון-מערב. ראש מינהל התעופה במדינה הוסיף מאוחר יותר כי ייתכן שהמטוס היה על הקרקע בשעה שנשלחו ממנו כמה אותות ללוויינים.
"אי אפשר להנחית מטוס בסדר גודל כזה על מסלול לא סלול", הסביר יצחק רז, חוקר התאונות הראשי במשרד התחבורה וטייס לשעבר. "כל אבן עלולה לפוצץ לו את הגלגלים ולחץ האוויר הוא לחץ גבוה. צריך מסלול של שניים-שלושה קילומטרים, נקי ממכשולים. לדעתי, או שקרה המקרה הפשוט - מאיזושהי סיבה המטוס התפרק בנתיב ופשוט לא מצאו עדיין את החלקים שלו, או שיש פה משהו מתוחכם. יכול להיות בהחלט, לפי הרמזים שאנחנו מקבלים, שהיה פה משהו חריג ביותר ומתוכנן".
החיפושים אחר המטוס החלו בים סין הדרומי, הנקודה שבה נעלם מהמכ"מים. ימים ספורים לאחר מכן, עם זאת, התברר כי מערכות המטוס נוטרלו במכוון וכי הוא סטה ממסלולו המקורי לבייג'ינג. בכפוף לכך, נעים צוותי החיפוש מצפון-מערב מלזיה עד קזחסטן, וכן דרום-מערבה, לאזור דרום האוקיינוס ההודי.
החיפושים, שכוללים צוותים מ-25 מדינות, התרחבו גם לשטחי אדמה נרחבים וכן לאוקיינוסים מרוחקים ועמוקים יותר. "המשימה מאתגרת יותר מטיסה לירח", אמר בכיר בענף התעופה במלזיה.
במקביל, החלו חוקרי האירוע למקד את חשדם בטייסים ופרטי מידע שונים חיזקו את הטענה כי הם מעורבים, אולי בעל כורחם, בחטיפה. סימולטור טיסה משוכלל נמצא בביתו של קפטן המטוס והמשטרה המקומית חיפשה גם בביתו של הקצין הראשון. הרקע הפסיכולוגי של השניים נבדק, כמו גם חיי המשפחה שלהם והאנשים שאליהם היו קשורים. לעת עתה, עם
זאת, אין ראיה שמעידה כי היו מעורבים מרצון בחטיפת המטוס או בריסוקו.
על פי דיווח ב"טלגרף", הונחה פעיל אל-קאעידה בריטי על ידי גורמים באפגניסטן לספק פצצות נעליים לטרוריסטים מלזים שמעוניינים להשתלט על מטוס נוסעים. "נתתי אחת מהנעליים שלי לארבעה או חמישה מלזים, אחד מהם היה טייס", סיפר.
הפעיל, סעג'יד באדאט, נדון ב-2005 ל-13 שנות מאסר בגין קשירת קשר לביצוע פיגוע עם ריצ'רד "מחבל הנעליים" ריד, שתכנן להתפוצץ במטוס נוסעים. הוא הוסיף כי המזימה הנוכחית תוכננה על ידי אדריכל מתקפת הטרור בבנייני התאומים בניו יורק, חאלד שייח מוחמד.
מספר שעות לאחר שיחזור טיסה MH370 של מטוס הבואינג 777 של חברת "מלזיה איירליינס", התייצב קברניט אל על, ניר צוק, להסביר מדוע הסיכוי שאירוע כזה יכול להתרחש בחברת התעופה הגדולה בישראל אפסי. הפרטים החדשים שנחשפו היום (א') לפיהן הטייסים לא ביקשו לעבוד יחד וכי כיבוי מערכות התקשורת במטוס הינן פעולות מורכבות, הינה הזדמנות להכיר את שגרת העבודה בחברת אל על.
"כשאני שואל את עצמי מה צריך לעשות כדי להעלים מטוס מהסוג הזה מהמכ"ם, אז התשובה היא שאין לי מושג", אמר ל-ynet קברניט "אל על" ניר צוק, שמטיס בעצמו בואינג 777. "יש הרבה מאוד מערכות שלא נמצאות בשליטת הטייס כך שזו משימה מורכבת ולא פשוטה שצריכים להתכונן אליה מראש. לא לומדים לבצע פעולות כיבוי כאלה בקורס טיס או בבתי ספר לטיסה".
לדבריו, "בחברות התעופה הזרות, ובמיוחד אלו שפועלות במזרח, עובדים זה לצד זה טייסים מקומיים וטייסים אירופאים המספקים לחברות שירותים בשיטה של מיקור חוץ. החברות האלו גדולות מאוד ומועסקים בהן אלפי טייסים שלא בהכרח מכירים אחד את השני. כך, באופן טבעי, אנשי הצוות שטסים יחד לא בהכרח יכירו. בדרך כלל לא אמורה להיות בעיה מיוחדת אלה אם לאחד הטייסים יש רקע בעייתי ואז לא בהכרח שהטייס שנמצא לצדו יידע מזה".