634 מסלולים, איים מבודדים: היכן יכלו לנחות
בעולם מקווים לנס בעקבות ההודעה כי ייתכן שהמטוס המלזי שידר אותות מהקרקע. בדיקה מעלה שבמרחק סביר ממנו היו מאות מסלולי נחיתה טובים, אבל אף מדינה לא הודיעה שנחת בתחומה. ההערכה היא עדיין שנעלם בלב האוקיינוס ההודי הענקי, שם יש רק כמה איים קטנטנים - רחוקים מכל מכ"ם
הודעת מלזיה היום (א') כי ייתכן שהאותות הלווייניים שהתקבלו ממטוס הבואינג הנעדר זה שמונה ימים הגיעו מהקרקע, הפיחה תקווה קטנה במשפחות הנוסעים ואנשי הצוות. הם מקווים שאולי בכל זאת המטוס נחת על אדמה בטוחה והנעדרים מחכים שימצאו אותם.
בתוך כך, כלי תקשורת בריטיים דיווחו הערב כי לפי דיווח בסין, אשתו ושלושת ילדיו של הטייס הראשי עזבו את הבית יום לפני הטיסה, כך שהוא עבר טלטלה רגשית. עם זאת חשוב להדגיש שאין שום אישור לדיווח הזה. התקשורת הבריטית בחרה לציין אותו משום שאחת האפשרויות שנבדקו היא שהטייס החליט להתאבד באמצעות ריסוק המטוס, כפי שכבר קרה בעבר.
תעלומת המטוס המלזי - עדכונים אחרונים:
- הטיסה שוחזרה: "בודקים אם המטוס נחת"
- המטוס המלזי: מזימת ג'יהאד כמו 11/9?
- תמונות ילדי "טיסת המוות"
- המטוס המלזי: למה נוטרל משדר האותות?
בחזרה לתרחיש האופטימי: אנשי WYNC Data Team בדקו ומצאו כי באזור שאליו היה המטוס מסוגל להגיע, יש 634 מסלולים נחיתה שעליהם הוא היה מסוגל לנחות אם אכן נחטף במטרה להנחיתו במקום כלשהו ולא במטרה לרסק אותו. הם בדקו אילו מסלולים יתאימו לו בהתחשב בגודלו של המטוס, ומאות האתרים הפוטנציאליים מתפרשים מפקיסטן עד אוסטרליה ויפן. אפשרויות נוספות ומבודדות יותר כוללות מקומות כמו מיקרונזיה, מונגוליה והאיים המלדיביים. עם זאת, מובן שבהנחה שאין מדינה כלשהי שידה הייתה במעל, אין סיכוי ממשי שהמטוס נחת על מסלול נחיתה של נמל תעופה מסודר סתם כך. עד כה אף מדינה לא הודיעה שזיהתה אותות של המטוס בתחומיה.
עם זאת, חשוב לזכור שאפשרות ריאלית מאוד וסבירה הרבה יותר היא שהמטוס התרסק אל המים בדרום האוקיינוס ההודי. אזור זה הוא אזור שבו התרסקות מטוס מסחרי יכולה להתרחש מבלי שאף ספינה תבחין בה, מבלי ששום מכ"ם יזהה אותה או אפילו מבלי שלוויין יוכל לאתר אותה מהחלל. המרחבים העצומים של ים בלתי נגמר בדרום האוקיינוס ההודי מהווים את אחד האזורים המבודדים ביותר בעולם וגם את אחד העמוקים שבו, מה שמגדיל משמעותית את האתגר הניצב בפני כוחות החיפוש הבינלאומיים שמתמקדים כעת באזור הזה, אחת מכמה זירות התרסקות אפשריות.
אפילו לאוסטרליה, שכמה איים באוקיינוס ההודי נחשבים לטריטוריות שלה וששולחת מעת לעת מטוסי הצלה כדי לחלץ יאכטות מהים הקר והבלתי נגמר בדרום האוקיינוס ההודי, אין מכ"ם שיכול לזהות את המתרחש הרבה מעבר לחופי האוקיינוס הזה. "ברוב מערב אוסטרליה וכמעט בכל האיים באוקיינוס ההודי כמעט אין כיסוי של מכ"מים", הסביר היום מקור ברשות התעופה האזרחית של אוסטרליה, "אם יש התרחשות כלשהי במרחק של יותר מ-100 קילומטרים מהחוף - אתה לא רואה את זה".
האוקיינוס ההודי: עומק של 3,200 מטר
האוקיינוס ההודי הוא האוקיינוס השלישי בגודלו בעולם, ועומקו יותר מ-3.2 קילומטר. רק לשם השוואה, הוא עמוק יותר מהאוקיינוס האטלנטי, שבו עברו שנתיים עד שנמצאו על קרקעית הים הריסות ממטוס "אייר פראנס" שנעלם בשנת 2009, מעבר להריסות שצפו על פני המים מיד אחרי ההתרסקות ואפשרו לזהות יחסית במהרה את המקום שבו היא התרחשה.
ברוב השבוע הראשון שלאחר היעלמות המטוס המלזי התמקדו החיפושים דווקא בים סין הדרומי, אולם בעקבות הודעת ראש הממשלה המלזי אתמול כי אפשר לקבוע במידה רבה של ביטחון שהמטוס הוסט בכוונה על ידי אדם מקצוען שהיה על הסיפון, וזוהה לאחרונה באזור שמצפון לתאילנד ועד קזחסטן או באזור שמאינדונזיה ועד לדרום האוקיינוס ההודי, עברו עיקר המאמצים לאוקיינוס ההודי. החוקרים מעריכים שסביר יותר להניח שהמטוס טס דרומה, משום שלו היה טס צפונה, יש סיכוי סביר שהיה עליו לעבור בנתיב טיסה עמוס, שבו היה סיכוי גדול יותר לחשוף אותו. דבר זה לא היה עולה בקנה אחד עם המאמצים הברורים שעשה כדי להתחמק ממכ"מים ומכל זיהוי אפשרי.
בכירים בעולם התעופה הבינלאומי מעריכים בהתחשב בנתונים הקיימים כי המטוס טס דרומה עד שהדלק אזל לו והוא התרסק לים. אם הדבר אכן קרה, הריסות המטוס צפויות היו להתפזר על שטח נרחב בשבוע שחלף מאז, בשל הזרמים החזקים של דרום האוקיינוס ההודי.
בדרום האוקיינוס ההודי, בין אינדונזיה לאוסטרליה, היבשה היחידה היא הטריטוריה האוסטרלית של איי חג המולד, שם ישנם מתקנים בהם מוחזקים מבקשי מקלט, ואיי קוֹקוֹס, כ-2,000 קילומטרים צפונית-מערב לפרת'. באיי קוקוס יש שדה תעופה קטן המשמש את תושבי האיים - רק 3,000 במספר.
דרומה משם, מקומות המחיה היחידים של בני אדם הם קומץ תחנות מחקר על כמה איים קטנטנים בשליטה צרפתית, כולל איי קרגלן ("איי הבדידות", כפי שהם מכונים) - קבוצה של הרי געש מבצבצים בין אפריקה, אוסטרליה ואנטרקטיקה. הם מהווים בית לכמה סורקים ומכ"מים אסטרונומיים רבי עוצמה, אולם אין שם שדות תעופה ומאוד לא סביר שהמטוס יכול היה להגיע לשם.
נתיב השיט ממערב אוסטרליה לצפון אסיה ואירופה נחשב לשקט יחסית במונחים של שיט בינלאומי, אף שכמות גדולה של מחצבי ברזל
ומשאבים אחרים עדיין מועברת דרך האזור הזה מהנמלים של צפון-מערב אוסטרליה. עובדה זו כמובן מפחיתה משמעותית את הסיכוי שאונייה כלשהי הייתה מבחינה במקרה בשברי המטוס. אוניות הנוסעות צפונה נשארות קרובות לקו החוף של מערב-אוסטרליה ולאחר מכן מפליגות לצפון דרך המים הטריטוריאליים של אינדונזיה וממשיכות לים סין הדרומי או לכיוון צפון-מערב, לעבר הים האדום.
המכ"מים של רשות התעופה האוסטרלית מגיעים לכל היותר למרחק של 410 קילומטר מחופי אוסטרליה, ומשמשים רק למעקב אחרי טיסות שתוכננו מראש לעבור בנתיב זה בדרכן לאוסטרליה. יש רק שני מכ"מים משמעותיים בחוף המערבי של אוסטרליה - אחד בפרת' והשני צפונית משם, בפרבורדו. הטווח של המכ"ם בפרברדו אפילו קצר יותר.
ובינתיים בישראל: חידוד נוהלי הביטחון
מאז היעלמות המטוס המלזי קיימו גורמי ביטחון בישראל כמה דיוני הערכת מצב, שבסיומן הוחלט לחדד את נוהלי הביטחון המסדרים כניסת מטוסים לשטח המדינה. רוב ההנחיות שהועברו לחברות התעופה בישראל
ולחברות התעופה הזרות נשארו ממודרים, אך המסקנה העולה מהן היא להגביר את הערנות ברגע שמטוסים מתקרבים לשטח האווירי של ישראל.
במקביל, חדר המצב של משרד התחבורה האמון על זיהוי המטוסים שנכנסים למרחב האווירי, תודרך להגביר ערנות ולתרגל תרחישי חירום אפשריים, גם כאלה המצריכים שיתוף פעולה עם גורמי הביטחון נוספים, כדוגמת משרד הביטחון וחיל האוויר והן גורמים שונים בחו"ל. בנוסף הוחלט לשים דגש על אופן יצירת הקשר בין המטוסים לבין מגדל הבקרה. גורם ביטחוני ציין כי הנהלים קיימים במתכונת זו גם בשגרה אך הוחלט לרענן אותם בעקבות ההתפתחויות האחרונות.