"טס ב-5,000 רגל וחמק ממכ"ם של 3 מדינות"
העיתון הממסדי במלזיה מדווח כי החוקרים סבורים שהמטוס ירד לגובה של 5,000 רגל כדי לחמוק מהרדאר של לפחות 3 מדינות. במקביל, חוקרות הרשויות מהנדס טיסה שהיה על סיפון בואינג 777 שנעלם לפני יותר משבוע
העיתון המלזי הממסדי "New straits times" מדווח הבוקר (יום ב') על תפנית נוספת בחקירת היעלמות טיסה MH370 של המטוס המלזי לפיה מטוס בואינג 777 צנח לגובה של 5,000 רגל וייתכן אפילו נמוך מכך כדי להתחמק מהשטח שאותו מכסה הרדאר לאחר שסטה מנתיבו לכיוון בייג'ינג. ynet העביר שידור ישיר ממסיבת העיתונאים היומית של המלזים, שמסרו עדכונים על היעלמות המטוס.
עוד חדשות בעולם:
קבצנית בת 100 מתה והתגלתה כמיליונרית
ערב השיחות, איראן קונה בסתר רכיבי גרעין ארה"ב: תיענשו. פוטין לאובמה: המשאל חוקי
לפי הדיווח, מטוס "מלזיה איירליינס" ירד לגובה נמוך והשתמש בטכניקת "terrain masking" במהלך שמונה השעות שנעלם מהמכ"ם, וככל הנראה חמק מהרדאר של שלוש מדינות. החוקרים סבורים כי ייתכן שמי שהטיס את המטוס ניצל את נתיבי הטיסה העמוסים מעל מפרץ בנגל ולכן הטיסה לא עלתה במכ"מים של המדינות שמעליהן המטוס טס.
"למי שהשתלט על המטוס היה ידע רב בתעופה ובניווט. המטוס טס מעל מדינת המחוז קלנטן", אמרו גורמים בכירים המעורים בחקירה לעיתון. "אפשרי שהמטוס טס נמוך באזורים ההרריים כדי לחמוק מהמכ"ם".
בתוך כך דיווחה היום סוכנות הידיעות רויטרס כי המשטרה המלזית חוקרת את עניינו של אחד מ-239 הנוסעים על בואינג 777, מהנדס טיסה במקצועו. הרשויות שסבורות כי רק אדם בעל ידע נרחב בתעופה יכול היה להטיס את המטוס בודקות את עברו של מוד חיירול, מלזי בן 29, שכתב בפרופיל שלו ברשת חברתית מלזית כי הוא עובד עם חברת תעופה פרטית.
"אנחנו בודקים את עברו של מוד חיירול, כמו גם את עברם של נוסעים נוספים על הטיסה ושל אנשי הצוות. הפוקוס כעת הוא על מישהו שייתכן שהיו לו יכולות טיסה על המטוס", אמר בכיר במשטרה לרויטרס. מהנדס טיסה אחראי על פיקוח המערכות של המטוס בזמן טיסה ואמור לאשר כי הן עובדות כראוי או להורות על תיקונים במידת הצורך. חיירול עבד בחברת תעופה שבסיסה בשבדיה הנקראת Execujet Aviation Group, אולם החברה סירבה לומר אם הוא עדיין מועסק בה. "אסור לנו לומר דבר. אנחנו רוצים להגן על פרטיות משפחתו", אמר נציג רשמי ממשרדי החברה במלזיה.
חיירול, אב לבת, עם ניסיון של 10 שנים כמהנדס טיסה, רכש לאחרונה בית בפרברי הבירה קואלה לומפור. אביו, סלמאת עומר, סירב לומר בשיחה עם רויטרס אם הוא מאמין כי בנו מעורב בהיעלמות המטוס. לדבריו, הוא ובני משפחה נוספים היו אמורים לבקר את חיירול בביתו החדש בחודש הקרוב. אך חיירול אמר לאביו ביום חמישי האחרון כי הוא חייב לטוס לבייג'ינג לפגישת עבודה ולכן עליהם לקבוע מחדש ביקור. זו הייתה שיחתם האחרונה. "חיירול מצליח בעבודתו והוא בן טוב. הוא בא לבקר אותנו פעם בחודש", הוסיף אביו.
אתמול בבוקר, לאחר שהרשויות במלזיה הודיעו כי בואינג 777 שנעלם
מהמכ"מים הוסט במכוון וטס שעות אחרי שנראה
בפעם האחרונה על ידי מכ"ם אזרחי, הם שחזרו את הטיסה - שגם כעת לא ברור סופית אם התרסקה או הצליחה לנחות בדרך נס. בנוסף, ראש מינהל התעופה במלזיה אמר כי ייתכן שהמטוס היה על הקרקע בשעה שנשלחו ממנו כמה אותות ללוויינים. עוד דווח כי המסר האחרון ברשת הקשר מהמטוס הנעלם - "הכול בסדר, לילה טוב" - הועבר על ידי אדם שידע כי רשתות התקשורת כבו.
בחקירת היעלמות המטוס בארצות הברית מתחזק החשד שהטייסים הם אלו שחטפו את מטוס חברת "מלזיה איירליינס". עם זאת, במסיבת העיתונאים היומית בקואלה לומפור, אמר שר התחבורה המלזי הישאם א-דין חוסיין כי שני הטייסים לא ביקשו לעבוד יחדיו. הוא מסר כי המשטרה בודקת סימולטור טיסה משוכלל שנמצא בביתו של קפטן המטוס, וביצעה חיפוש גם בביתו של טייס המשנה. אתמול נודע עוד כי חלק ממערכות התקשורת במטוס כובו עוד לפני הקשר האחרון שהיה בין המטוס לקרקע, כך שכשבקשר נשמעו המילים האחרונות "בסדר, לילה טוב", המטוס כבר נחטף.