שתף קטע נבחר
 

עובדים הם לא רובוטים - תשקיעו בהם

יש מנהלים החוששים לעודד את העובדים תחתם לחשוב באופן שונה ולתת בהם אמון מחשש שהדבר יהפוך אותם למיותרים - כשבפועל מדובר במפתח להצלחתם האישית ולצמיחת הארגון. על מה חשוב להקפיד? מדריך

העצמת עובדים הוא תהליך המאפשר לעובדים לחשוב ולפעול באופן עצמאי. ביצוע תהליך זה בצורה נכונה מאפשר לעובדים להיות יותר פרודוקטיביים, לויאליים, ובעלי ביטחון עצמי גבוה, ואף מאפשר לארגונים להשיג תוצאות טובות יותר.

 

 

האויב מספר אחד להעצמת עובדים הוא הפחד של מנהלים לאבד את מה שיש להם. מנהלים חלשים חוששים שברגע שהם יעצימו את העובדים שלהם - הם יהפכו למיותרים. במקום זאת יש להבין שהעצמת העובדים שלהם היא אחד המפתחות להצלחה האישית שלהם.

 

גורם שכיח נוסף שמונע תהליך זה הוא תפיסה של מנהלים רבים לפיה העובדים הם גרסה מסוימת של רובוטים ולא בני אדם עם יכולות חשיבה מפותחות. שינוי תפיסה וניצול נכון של יכולות החשיבה האלו מאפשר לכמות גדולה יותר של עובדים להיות שותפים פעילים ליעדי הארגונים ומאפשרת לארגונים לצמוח ביחד עם עובדיהם. לפניכם מספר דרכים להעצמת העובדים בארגון:

 

1. עידוד חשיבה שונה

בשלהי המאה הקודמת, עובדים היו מגיעים למקום העבודה, מקבלים פקודות ומבצעים. היום, למרבית העובדים חשוב להבין מהי התכלית והיעד לכל מטלה אותם הם מבצעים, בנוסף לכך שההם "צמאים" להזדמנויות לחשוב ולהביע את דעתם. שלילת היכולת הזו גורמת לעובדים להיות כבויים וחסרי מוטיבציה, בעוד מנהל שמבין את חשיבות הנושא "מגרה" את עובדיו לבצע פעולות חשיבה. ההמלצות:

 

• הסבירו לעובדים שלכם את החשיבות של כל מטלה אותם הם מבצעים.

 

• וודאו כי היעדים ולוחות הזמנים לביצוע המטלה ברורים.

 

• שתפו את העובדים ושאלו אותם האם לדעתם יש דרכים שונות או נוספות לבצע את המטלה.

 

• הקימו "פורומי חשיבה" במגוון נושאים בהשתתפות עובדים מדרגים שונים - תתפלאו איזה רעיונות יעלו שם.

 

2. בניית ביטחון עצמי

מנהלים טובים מבינים שעובדים בעלי ביטחון עצמי מתאמצים יותר, נוטלים סיכונים ומגיעים להישגים רבים. אבל בניית ביטחון עצמי זהו תהליך שאורך זמן רב ודורש סבלנות רבה מאוד מצד הדרג הניהולי. תהליך זה דורש גם זהירות רבה מכיוון ששבירת תהליך בניית הביטחון העצמי יכולה להתרחש בקלות. ההמלצות:

 

• העניקו לעובדים עידוד, אכפתיות והכרה על עבודתם.

 

• העריכו את המאמצים של העובדים, גם אם בסופו של דבר היעד לא הושג – זכרו כי בניית ביטחון עצמי הוא תהליך ארוך מאוד.

 

• האדירו את הצלחותיהם ברבים.

 

• חפשו "הצלחות קטנות" שאינן תמיד נראות לעין ותגמל את העובדים בהתאם.

 

3. האצלת סמכויות

האצלת סמכויות היא אחת המיומנויות החשובות ביותר לכל מנהל, המאפשרת לפנות זמן יקר ולעובדים לצמוח ולהתפתח. מנהלים ריכוזיים מתקשים לפתח מיומנות זו מתוך חשש לאבד שליטה מלאה על כל הנעשה. ההמלצות:

 

• לפני ביצוע מטלה או פרויקט בחנו מהו הדרג הזוטר ביותר שיכול לבצע אותה, במידה שיש – האצילו את המטלה עליהם.

 

• הצלחת המטלה תלויה ביכולותיו ומוכנותו של העובדים. לפני האצלת המטלה בחנו האם יש להם את היכולות לבצע אותה.

 

• היו ברורים בעת האצלת המטלה – אם אופי ויעדי המטלה לא יהיו ברורים לעובדים, הצלחת המטלה תהיה בסכנה.

 

• "האצלת – האמנת" – האמינו בעובדים ונסו לקחת צעד אחד אחורה. באפשרותכםך ללוות את העובדים בעת ביצוע המטלה אך הימנעו מלהתערב ביוזמתכם.

 

4. פיתוח אנשים

אף מנהל ולא משנה מה תפקידו, לא הצליח להשיג את יעדיו האישיים ויעדי הארגון ללא הצלחת העובדים הכפופים לו. לכן, על כל מנהל לזכור כי באפשרותו להשיג את היעדים המוצבים לו אך ורק דרך עובדים בעלי כישורים ומיומנויות יוצאות דופן. ההמלצות:

 

• פתחו תרבות למידה בארגון – תרבות למידה בארגון מפרה את כלל העובדים ומאפשרת ללמוד מטעויות ומניסיונות עבר.

 

• הדריכו את העובדים – בצעו סדנאות לפיתוח יכולות העובדים, במידת הצורך היעזרו בחברות חיצוניות.

 

• התאימו תכניות אישיות – התאימו לכל עובד תכנית אישית לפיתוח וקידום והקפידו ללוות אותם תוך כדי התהליך.

 

5. אמון

כולם מכירים את "הנבואה שמגשימה את עצמה". ידוע כי להתנהגות המנהלים יש השפעה ישירה על ביצועי העובדים וכי מנהלים שיקרינו אמון מלא בעובדיהם וביכולות שלהם יגרמו לעלייה משמעותית בביצועי העובדים. ההמלצות: 

 

• החליפו את הכישלונות בהפסדים – כישלון כמו הצלחה נמדד לאורך זמן ובנוי מ"הפסדים" רבים. שנו את השפה בה אתם משתמשים. במידה שאחד מהעובדים לא הצליח בביצוע המטלה שהוצבה לו, הסבירו לו כי מדובר בהפסד קטן ולא בכישלון וחזקו אותו לקראת המטלות הבאות.

 

• עודדו הפסדים – הדרך להצלחה רצופה הפסדים רבים. ככל שתעודדו את עובדיכם לקחת סיכונים ולטעות, כך קצב הצמיחה שלהם יהיה גבוה יותר.

 

• היו קשובים – עובדים יכולים ליזום רעיונות רבים. היו קשובים להם והאמינו, ייתכן שהרעיון הגדול הבא עומד לפניכם.

 

מני שמריהו הוא מנהל שירות ומאמן להצלחה בשירות, כותב בלוג מקצועי תחומי האימון, השירות והניהול

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים