טויוטה תשלם על הריקולים 1.2 מיליארד דולר
מתגבש הסדר בין יצרנית הרכב לרשויות אכיפת החוק בארה"ב: תשלם 1.2 מיליארד דולר כקנס על פרשיית הקריאות לתיקון של 10 מיליון מכוניות
פרשיית ההאצה הלא-רצונית במכוניות טויוטה בדרך לסיום? כמעט חמש שנים אחרי שהתפוצצה ברעש תקשורתי אדיר, טויוטה עשויה להניח בקרוב מאחוריה את פרשיית הקריאות לתיקון הגדולה והמשפילה שידעה בתולדותיה. קריאה לתיקון שכללה שלוש תקלות שונות ולא פחות מ-10 מיליון מכוניות שנדרשו לשוב לתיקון - מתוכן יותר מ-33 אלף בישראל.
את אקורד הסיום לפרשה תיתן פשרה עליה צפויה היצרנית להכריז היום, ובמסגרתה תשלום קנס בסך 1.2 מיליארד דולר (4.15 מיליארד שקל) לרשויות שניהלו את החקירה הפלילית - ובראשן משרד התובע של מנהטן וה-FBI.
הפרשייה, שהחלה עם קריאה לתיקון של כ-3.8 מיליון מכוניות בנובמבר 2009, נסובה אז סביב שטיח לקוי שעשוי להיתקע מתחת לדוושת התאוצה ולגרום לרכב להאיץ ללא שליטה. בהמשך נקראו לתיקון עוד כ-6 מיליון מכוניות בגלל כשל מכני בדוושת התאוצה, שהוביל לתוצאה דומה. ביחד שתי הקריאות הללו טיפלו בבעיה שלפי הערכות שמרניות, הובילו למותם של 37 בני אדם בארה"ב.
בעוד הקריאה הראשונה לא השפיעה על הדגמים ה"ישראלים", בזו השנייה - שהחלה בינואר 2010 - כבר נכללו רבבות דגמים שנעו על כבישי ישראל. וכך בפברואר 2010 הוזמנו לתיקון קרוב ל-33 אלף מכוניות מדגמי יאריס, אוריס, קורולה, ורסו, אוונסיס וראב4 לתיקון דוושת התאוצה. מאוחר יותר טויוטה הוסיפה קריאה לתיקון נפרדת למערכת הבלימה, במסגרתה זומנה לתיקון הפריוס ההיברידית. לא ידוע על נפגעים או תאונות שנגרמו בישראל כתוצאה מהתקלות הללו.
בארה"ב הקריאה התייחסה לשורה ארוכה במיוחד של דגמים, בראשם הקאמרי - המכונית הנמכרת ביותר באמריקה ודגמי לקסוס שונים. הקריאה לתיקון אף השפיעה על יצרניות נוספות, בהן פונטיאק (ששיווקה רכב בשם וייב שהתבסס על הקורולה) ופיז'ו וסיטרואן, שנדרשו לזמן למוסך את דגמי ה-107 ו-C1 המבוססים על טויוטה אייגו.
מאז התפוצצה הפרשה, טויוטה נאלצה לעמוד בפני שימוע משפיל בקונגרס האמריקאי, ועמדו כנגדה עשרות תביעות של לקוחות - חלקם טוענים לפגיעה בערך מכוניתם, חלקם טוענים לפגיעה פיזית כתוצאה מהתקלה. חלק מהתביעות הללו נדחו, במקצתן טויוטה נאלצה לשלם מיליונים רבים בכדי להסדיר את הנושא מחוץ לכותלי בית המשפט.