ציפור, דוב ומייקל ג'קסון: דקה אחרי דקה עם ליידי גאגא
הקליפ החדש של ליידי גאגא לשיר "G.U.Y" נמשך 7 דקות ו-37 שניות, והוא הדבר הכי מושקע שנעשה בתחום מאז מייקל ג'קסון (שבן דמותו מתארח בקליפ). צפו ביצירה וקבלו את הניתוח המלא, כולל הופעות אורח של "עקרות בית אמיתיות" ומחוות לגנדי ופינק פלויד. לא כלול בפנים: חיקויים של מדונה
בואו נודה באמת: ליידי גאגא הפכה בתקופה האחרונה לאחד היצורים המטרחנים ביותר בעולם המוזיקה. למרות החיבה העזה כלפי המקוריות שלה בתחילת דרכה - מה שאי אפשר לקחת ממנה - בשנה האחרונה לפחות היו שם יותר מדי גימיקים ופחות מדי מוזיקה, יותר מדי מיצגים אנושיים בפריז והקאות על במת SXSW ופחות מדי, ובכן, לא הקאות. גם האלבום שהוציאה בנובמבר האחרון, ARTPOP, לא ממש הצליח לעמוד בסטנדרטים שהציבה בעצמה - לעצמה.
צפו: Lady Gaga - G.U.Y, הקליפ המלא
אבל בסוף השבוע האחרון נדמה שתהילתה של גאגא שבה אליה, ולו במקצת, עם יציאתו לאור של הקליפ לסינגל השלישי מתוך האלבום, "G.U.Y". מדובר ביצירת אמנות בת שבע דקות וחצי בבימויה, אותה כינתה "ARTPOP FILM".
הקליפ, שנראה יותר כמו סרט מוזיקלי קצר מהסוג שהכירו לנו בעבר מייקל ג'קסון או מדונה, צולם בטירה בקליפורניה, והוא אחד המושקעים שנראו בתעשיית המוזיקה בשנים האחרונות, ובכלל, מאז מעברה של התעשייה מעידן ה-MTV לעידן היוטיוב, כמעט ולא ראינו דברים בסדר גודל שכזה. הזדמנות מצוינת לנסות לנתח ולפענח למה התכוונה המשוררת.
חלק א': מטיריאל צ'יקן
00:00-02:10
שתי הדקות הראשונות של הקליפ - האקספוזיציה, אם תרצו - מציגות קרב אנשי עסקים בחליפות הנאבקים זה בזה כאשר שטרות כסף מתעופפים מעל ראשם. ביניהם, מבלי שישימו לב, נמצאת גאגא המחופשת לסוג של יען, כאשר חץ שפילח את גופה עודנו נעוץ בו, משל היתה מלאך או עוף מוזר שקמל וכמעט מת בעולמם של הביזנס מן.
כמו יונה פצועה
נפלה מגן עדן?
מעטים מאנשי העסקים מבחינים בעוף המוזר והגוסס, ותוך שניות הם נעלמים מהזירה. הגאגא-בירד מנסה בשארית כוחותיה לקום על הרגליים ולשלוף את החץ מגופה, וכשהיא כבר מתמוטטת ממש היא מגיעה למרגלותיו של המנזר, המתגלה כאחוזת תענוגות או מתחם זימה מסוג אחר. את פניה של העוף הנמצא בין חיים למוות מקבלים רקדניות ורקדנים, לצלילי הסינגל הקודם מהאלבום של גאגא, "Venus" המצוין.
חלק ב': עופות בית אמיתיות
02:11-03:23
חלק זה מתחיל בכניסתה של גאגא העוף הגוסס לאחוזה והמסלול אותו היא עוברת כשהיא נישאת על כפי רקדנים וסוג של פיות אל הבריכה שבמרכז הבית, לסוג של טבילה, או תהליך זיכוך כלשהו.
תיכנסי כבר למים
את התהליך מלוות בנות "עקרות הבית האמיתיות של בוורלי הילס" (03:07) המתארחות כאן בהופעת אורח משעשעת למדי כנגניות צ'לו, נבל, תוף מרים וגיטרות, לצד דובי לבן עם משקפי שמש לבנים, שיתגלה בהמשך הקליפ (ספוילר) כגאגא עצמה. גם הבנות עוד ישובו אלינו בהמשך.
עקרות בית נבלניות
עקרות בית מנגנות, ודובי
בסופו של התהליך גאגא מתעוררת מחדש לחיים (או לחיים שאחרי החיים) כהימרוס, אל התשוקה המינית, בנה של אפרודיטה. בשלב זה גם מסתיים חלקו של "Venus" בקליפ ומתחיל השיר שלשמו בכלל נתכנסנו, "G.U.Y" (שפירושו "Girl Under You").
זו האלה גאגא
חלק ג': ג'קסון, גוטייה וגנדי קופצים לבקר
03:24-06:00
המשך קורות אלת התשוקה יוצגו לנו בקליפ לא לפני שגאגא תקבל את ברכתו של אלוהים שבשמיים, או במקרה הזה מנחה ערוץ "בראבו" ואחד מהכוכבים הגאים הגדולים של ארצות הברית בימינו, אנדי כהן. בין לבין נראה אותה מצולמת על קיר פורח א-לה "ואניטי פייר" ועם כמה רקדנים במבנה שמאפשר עכשיו להתחיל בחלק המרכזי, כלומר השיר.
ואניטי פייר
ודובי
לחלק זה בקליפ מצטרפים גם שני סטים אולפניים חדשים: מתחם רקדנים מעוצב בסגנון ז'אן פול גוטייה בצבעי כחול וזהב, עם גונדולות ונציאניות, וחדר מלחיץ משהו בו פוגשת גאגא בסוג של אדון האחוזה, שלא עושה יותר מדי פרט ללשחק במשחק מחשב בטאבלט שלו, משחק שמבוסס כמובן על ARTPOP של גאגא.
עם היפים שלה
אבל שתי דמויות אחרות הן המעניינות באמת כאן: האחת היא של מייקל ג'קסון. אין קשר מוגדר בין ההתרחשויות בקליפ למלך הפופ המנוח, אבל בהחלט נדמה שמישהי פה רוצה להוכיח שיצירת האמנות שלה דומה לאלה המונומנטליות של ג'קסון (כמו Black and White, למשל).
דמותו של ג'קסון בקליפ. מישהי פה רומזת משהו?
הדמות השנייה נוצרה בהשראת תערוכת הלגו של נתן סוואיה, שגם ביקרה בישראל לאחרונה. על דמות הלגו עם החזה הפתוח, שהובילה את הקידומים לתערוכה בעולם, הולבש ראשה של גאגא עצמה. חדי העין יצליחו גם להבחין (05:36) בדמויותיהם של ישו וגנדי (שמפציע מאוחר יותר גם כשלדמו מוזרק חומר כלשהו).
חלק ד': פינק פלויד 2014
06:01-07:37
החלק האחרון של הקליפ כולל שני מיצגים מקבילים המתווספים לאלה שפגשנו קודם. האחד הוא גברים הנוסעים על פס ייצור, בקטע ששאב את ההשראה ממסוע התלמידים ב-"Another Brick in the Wall" של פינק פלויד. השני הוא סוג של סגירת מעגל או נקמה באנשי העסקים מהחלק הראשון. כשהיא חוזרת כאלמנה שחורה המלווה בכמה חברות (שוב, הבנות מ"עקרות בית אמיתיות"), או אם תרצו כציפור משודרגת שחורה וחמושה, גאגא חובטת בשלל אנשי משרד אפורים, ושוב שטרות כסף מתעופפים באוויר.
הציפור המשודרגת והחמושה
האפילוג למיני-סרט של גאגא כולל את שלל הרקדנים המעורטלים מהסצנות הקודמות, הפעם לבושים במיטב מחלפותיהם, כשהם עוזבים את האחוזה הפרועה. בחלק זה אנחנו מקבלים גם תמונה מדהימה ביופיה של הטירה שכאמור באמת שם צולמו חלקיו הלא-אולפניים של הקליפ.
ועוד קצת רקדנים. קצת פחות מדונה, קצת יותר מקורית
אם צריך לסכם את העבודה החדשה מבית היוצר של גאגא, שלמרבה הפלא לא כוללת כלל סצינות שעלולות להתפרש כבוטות או מיניות מדי,
מדובר בעבודת אמנות מוצלחת במיוחד, ללא ספק הטובה ביותר שלה עד היום. אחת הסיבות לכך, מוכרחים לציין, היא שלראשונה בקריירה שלה, אחרי שנים של חיקויים, ברחה גאגא מההתייחסויות המיידיות למדונה, והצליחה לייצר תוכן ויזואלי ומוזיקלי מקורי, בלי ההשוואות שלכולנו כבר נמאס מהן.
וגם, לא מפתיע שגאגא ביימה בעצמה את הקליפ, שבהחלט מציב סטנדרטים אישיים חדשים עבורה. אמנם בעידן הפוסט-MTV כבר לא עושים דברים שכאלה, בטח לא בהשקעה גדולה כל כך, אבל ללא ספק הקליפ מחזיר את גאגא לעניינים - ונותר רק לקוות שהיא תשאיר מעתה והלאה את הגימיקים הזולים מאחוריה ותמשיך לייצר מוזיקה טובה וקליפים טובים (ומקוריים) שכאלה.