שתף קטע נבחר

גירושין נוסח קפריסין: המדריך

הנישואים האזרחים הפכו להליך פופולארי בישראל בשנים האחרונות, אבל מה קורה כשזוג שנישא נישואים כאלו מבקש להתגרש, מדוע הוא צריך לעבור דרך בית הדין הרבני? הרי ההחלטה מראש היתה שלא ללכת בדרך הזו, אז למה לסיימה כך? עו"ד עינת ברכה מסבירה

לאחרונה פרסם בית הדין הרבני את הסיכום הסטטיסטי השנתי שלו בדבר תיקי גירושין שטופלו על ידו בשנת 2013. כמה מתוך תיקים אלו הם של זוגות שכלל לא נישאו בבית הדין הרבני ונאלצו להתגרש באמצעותו? הפרסום לא התייחס לכך. הנתונים האחרונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מלמדים כי כ-16% מהנישואין של ישראלים נערכים בחו"ל, רובם זוגות יהודיים שבחרו שלא להינשא ברבנות.

 

כאלו הם גם נועה ותומר, זוג תל אביבי צעיר שהחליט למסד את הקשר ביניהם בנישואין. הם לא היו מחוברים לדת ולא רצו להתעסק עם הרבנות. ההחלטה המשותפת הטבעית הייתה לנסוע לקפריסין ולהתחתן שם. כשחזרו לישראל נרשמו במשרד הפנים כזוג נשוי. כעבור ארבע שנים ובלי ילדים הם מרגישים שזה לא עובד ומחליטים לפרק את הקשר. אז מתחוור להם לתדהמתם כי מי שמוסמך להתיר את נישואיהם הוא לא אחר מאשר בית הדין הרבני. "התחתנו בקפריסין בדיוק בגלל שלא רצינו להתעסק עם הרבנות", הם אומרים. "איך הממסד הרבני "משתחל" פתאום לגירושין שלנו?". אנחנו יודעים על "נישואי קפריסין" ומה עם "גירושין נוסח קפריסין"?

 

"נישואי בני נוח"?

בשנת 2006 קבע בג"ץ, הנשיא דאז אהרון ברק באחד מפסקי הדין האחרונים קודם לפרישתו הידוע בשם "נישואי בני נוח", כי נישואין אלו תקפים במדינת ישראל. פסק הדין שם קץ למחלוקת ארוכת שנים שבה השאלה מה תוקף נישואין אלו ממש לא הייתה ברורה. אבל חשוב להדגיש כי הנישואין תקפים לפי משפט מדינת ישראל בלבד ובני הזוג אינם נשואים זה לזו כדת משה וישראל. הדין העברי מכיר בהם כנישואי בני נוח (כנישואי הגויים).

 

הנישואין אינם תקפים לפי הדין הדתי ובכל זאת רק בית הדין הרבני הוא הגורם המוסמך להתירם. מדוע? זאת בשל ההסמכה הבלעדית העתיקה של בתי הדין הדתיים במדינת ישראל לעסוק בענייני המעמד האישי של בני אותה הדת, בין אם נישאו באמצעותו ובין אם לא...(בני זוג שאינם בני דת אחת (יהודי וחסרת דת/ יהודיה ונוצרי וכו') מתגרשים בבית המשפט לענייני משפחה).

 

למרות זאת יש הבדל מהותי בין גירושין של בני זוג שנישאו באמצעות הרבנות לבין גירושי קפריסין. כך למשל מאחר שגירושין נוסח קפריסין אינם נישואין כדת משה וישראל, אין קידושין ולכן גם אין צורך בגט. אקט הגירושין מתבצע באמצעות פסק דין של בית הדין הרבני להתרת נישואין/ גירושין של בני הזוג (ללא טכס/ אקט נוסף של גט). כמו שאין גט אין גם כתובה ואין כל חיוב על הבעל לשלם לאישה סכום כלשהו בשל עצם הגירושין (אם כי בפועל גם במרבית תיקי הגירושין כדת משה וישראל בסופו של דבר מוותרת האישה על כתובתה).

 

וחשוב מכך: אין צורך להוכיח עילת גירושין תקפה על פי הדין העברי. כולנו מכירים סיפורים על סרבנות גט. כדי שבית הדין הרבני יחייב בעל ליתן גט לאשתו או יחייב אישה לקבל גט מבעלה, נדרש מי שרוצה בגירושין להוכיח עילת גירושין תקפה על פי הדין העברי. לא מספיק למשל בעל ש"לא אוהב אותה יותר" או אישה "שלא טוב לה אתו יותר". עילות גירושין לגבר הן למשל עקרות, האישה מורדת (מסרבת לקיים יחסי מין), "עוברת על דת יהודית", האישה זנתה תחת בעלה, "מאיס עלי", עושה מעשי כיעור וכו' ולאישה טענת מומים, עקרות, אימפוטנציה, רועה זונות וכו'.

 

העדר סיכוי להשכין "שלום בית"

בגירושין אזרחיים אין צורך להוכיח עילות אלו. מה כן? עילת הגירושין היא קרע בלתי ניתן לאיחוי בין בני הזוג עד כדי הרס חיי הנישואין והעדר סיכוי להשכין "שלום בית" בין בני הזוג. המדינה מעוניינת לעודד את הנישואין. גם בגירושין אזרחיים התרת הנישואין אינה נעשית כלאחר יד אלא רק לאחר שהובהר כי המשבר אינו בר חלוף ואינו חלק מ"סינוס" המורדות והעליות של קשר נישואין טבעי. גם משטר גירושין ליברלי מכיר בערך של התא המשפחתי ויציבותו ומבקש למנוע מאדם גירושים חפוזים ונמהרים כך שבכל מקרה פסק הדין לגירושין לא ניתן באופן מידי ואוטומטי לפי בקשה של אחד הצדדים.

 

כמובן שזה הרבה הרבה יותר פשוט מהצורך להוכיח עילה הלכתית וכשמתברר שאין אפשרות לחיי שלום בית הדין יכול להתיר את הנישואין גם ללא הסכמה. כך גם נמנע הצורך בהליכים לכפיית גט ואין תופעה של עגינות. הנתונים המפורסמים על ידי בית הדין הרבני מלמדים עדיין עד כמה מדובר בתופעה חמורה.

 

ב-2013 ניתנו 168 פסקי דין של סנקציות נגד 46 סרבני גט כולל עיכוב יציאה מהארץ, מניעת ניהול חשבון בנק ואיסור על הוצאת רישיון נהיגה. בנוסף הוצאו 19 צווי מאסר לסרבני גט ונוהלו חקירות לאתר סרבנים בישראל ובחו"ל. הגיהנום הזה נחסך מנשים בגירושין אזרחיים.

 

לא משנה מי אשם

תופעה מכוערת נוספת שנחסכת בגירושי קפריסין היא העיסוק בשאלה "מי אשם" המחייבים חיטוט כואב בנבכי נשמתו של הקשר הזוגי האינטימי שגווע. בהליך של גירושין אזרחיים אם בית הדין מגיע למסקנה שהנישואין נכשלו ללא תקנה לא משנה מי אשם בכישלון היחסים וניתן פסק דין לגירושין.

 

האם בית הדין הרבני מוסמך לדון גם בהיבטי הרכוש, הילדים וכו'? לפי הנשיא אהרון ברק באותו בג"ץ בניגוד לסמכות בית הדין הרבני במקרה של נישואין כדת משה וישראל במקרה של נישואין אזרחיים בית הדין הרבני אינו מוסמך לדון בהיבטים של רכוש וילדים במסגרת פירוק קשר הנישואין אלא רק בית המשפט לענייני משפחה. בפועל יש בתי דין רבניים הסבורים שהם מוסמכים לדון בעניינים אלו אם אחד הצדדים כרך אותם לתביעת הגירושין.

 

באותה נשימה נשאל גם: האם אישה זכאית למזונות אישה?החיוב במזונות אישה הוא חיוב מכוח הדין העברי לאישה נשואה כדת משה וישראל וכל עוד היא נשואה. אישה שנישאה בנישואין קפריסין אינה זכאית למזונות. למרות זאת הצד החלש כלכלית בקשר (האישה בדרך כלל) יכול במקרים מסוימים לתבוע מזונות אזרחיים מכוח דיני החוזים ועל בסיס שיקולי הגינות וצדק בבית המשפט לענייני משפחה.

 

כל האמור לעיל מבוסס על כך שלא נערכו נישואין כדת משה וישראל. זוגות רבים בוחרים בנוסף לגירושין בעירייה בקפריסין לערוך גם אירוע וטכס קידושין פרטי בישראל. ומה אז? בכל מקום שיש חשש לקידושין יידרש גט לחומרה. עניין זה מסור לשיקול הדעת של בית הדין. בית הדין יבחן באשר לכל זוג שנישא בנישואין אזרחיים, אם ניתן לראות בזוג הספציפי כנשוי גם 'כדת משה וישראל'. בדיקה זו נעשית כדי שבני הזוג לא יותרו לשוק שלא כדין, על כל המשמעויות ההלכתיות החמורות הכרוכות בכך (ממזרות, ביגמיה וכו'). במקרה של "טכס קידושין פרטי" תיערך בדיקה אם הטכס קיים את דרישות ההלכה לעריכת קידושין ואם נדרש גט לחומרה.

 

הנסיבות הספציפיות של בני הזוג אכן חשובות. כך למשל בני זוג שנישאו בנישואין אזרחיים מאחר שחלה עליהם מניעה להינשא בנישואין דתיים ומתוך אילוץ (למשל כהן וגרושה) נחשבים כ"נישואין לחומרה" מבחינה הלכתית. ההנחה היא שבני הזוג חפצים היו להינשא כדת משה וישראל ולא עשו כן רק בשל המניעה. לעיתים נדרש במקרים אלו גט לחומרה לפי שיקול דעת בית הדין הרבני.

 

לסיכום, למה גירושין נוסח קפריסין? קפריסין הוא יעד קרוב ופופולארי לנישואין אזרחיים ורוב הזוגות שנרשמו במשרד בפנים כמי שנישאו בנישואין אזרחיים נישאו שם אבל האמור מתייחס לכל מדינה אחרת הנותנת תוקף לנישואין אזרחיים בנוכחות אישית.

 

אמר רבי שמעון בן גמליאל: "ובנות ירושלים...וכך הן אומרות, שא נא בחור עיניך וראה מה אתה בורר לך, אל תיתן עינייך בנוי, אלא תן עיניך במשפחה". למרות זאת הנתונים של בית הדין הרבני מלמדים כי בהתאם למגמה שיעור הגירושין בישראל המשיך לעלות ובאופן משמעותי גם ב- 2013. עליה של 5.8% ב-2013 לעומת 2012. אם כבר גירושין- תמיד עדיף בהסכמה. אז גם אין משמעות גדולה לשאלה אם הנישואין היו כך או כך. ואם לא בהסכמה "גירושין נוסח קפריסין" מקלים עם מי שרוצה לקדם את ההליך.

 

  • עינת ברכה היא עורכת דין המתמחה בענייני משפחה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים