שתף קטע נבחר
 

מכוניות המיקרו מגיעות - מה נקנה בישראל?

משרד התחבורה פתח את שוק הרכב הישראלי לרכבי קוואדרסייקל. אז אילו אפשרויות קיימות בעולם, ומי מהן יגיע לישראל?

הן מזעריות, חפות מאבזור מפנק ואיטיות יחסית. ובכל זאת, מכוניות קטנות מסוג "קוואדרסייקל", הפכו זה מכבר לסיפור הצלחה באירופה בכלל, ובעריה הגדולות והצפופות בפרט, שם הן מזגזגות בקלילות בין כלי רכב גדולים מהן פי כמה, ומציעות חסינות מפני מצוקת חניה.וכעת נראה כי הן עומדות לכבוש גם את הכביש הישראלי. בעיר כמובן.

 

לא רבים יודעים, אבל הקטגוריה שהגיעה ארצה ממש עתה, ותערוך ניסוי רחב היקף החל באוגוסט הקרוב, הוכרה על-ידי האיחוד האירופי עוד בשנת 1992. יתרה מכך, היא קיימת עוד משנות ה-70, וכוללת מבחר גדול למדי של דגמים מיצרניות נישה בעיקר, המשווקות רק מכוניות כאלה, בחלקן מבלי לדרוש רישיון נהיגה או ביטוח.

  

קוואדרסייקל, לפי תקינת L7e האירופית שעליה מבסס משרד התחבורה את השיווק בישראל, מוגדר כרכב ששוקל 400 ק"ג או פחות בלי מצברים. למנוע החשמלי בו הספק מרבי של 20 כ"ס, ומהירות הנסיעה המרבית אמנם לא מוגדרת, אך כפועל יוצא מההספק הצנוע עומדת על כ-70 קמ"ש, או פחות. ואצלנו? בישראל ישווקו גרסאות חשמליות בלבד, לדברי משרד התחבורה, מתוך דאגה לאיכות הסביבה. שלא במקרה, הלוביסטים העיקריים כאן היו החברות קרסו ואוטו איטליה, אשר ישווקו רכב חשמלי בלבד.

 

בהתאם, הקוואדרסייקל בישראל לא יורשו לנוע בדרכים בינעירוניות ובכבישים מהירים, למרות שחלקם מסוגל לנסוע מהר מרף ה-55 קמ"ש הנדרש בכבישים מהירים. אבל מעניין עוד יותר, אילו קוואדרסייקלים קיימים בעולם ובאילו מהם נזכר לנהוג בישראל.

 

אייקסם (Aixam)  - סיכויי הגעה סבירים

יצרנית הקוואדרסייקלים הגדולה בעולם, וזו שאם ביקרתם אי-פעם בפריז, לבטח ראיתם עשרות רבות ממכוניותיה. מציעה מגוון עשיר יחסית של דגמים, החל בדגם עירוני, דרך גרסאות קופה ואפילו קבריולה, ועד למסחרית חשמלית להעמסת עד 850 ק"ג. 

 

 

אייקסם מציעה גם גרסאות חשמליות של מכונית הנוסעים שלה, עם עד ארבעה מושבים וטווח נסיעה של 100 ק"מ. למכונית זו מהירות מרבית של 65 קמ"ש ואורך כללי של 299 ס"מ. לפי שעה לא ידוע על תוכניות של יבואנית כלשהי לשווק את דגמי אייקסם בישראל, אך ניתן לשער שלו הניסוי יעבור בהצלחה והציבור יתאהב

 

גרקאב (Grecav) - לא נראה שתגיע

יצרנית קטנה מאיטליה, שמתמקדת בדגמי דיזל עם מנוע שני צילינדרים זעיר ומהירות מרבית של 45 קמ"ש. בהיעדר גרסה חשמלית, הסיכוי לראות את מכוניותיה אצלנו אפסי.

 

גרקאב סוניק ()
גרקאב סוניק

 

האמר חשמלי - אולי יצליח להניע

כן, זה מה שנשאר ממותג השטח הקשוח של ג'נרל מוטורס, שנסגר בסוף העשור שעבר עם פשיטת הרגל של GM. ההאמר החשמלי כמובן אינו קשור - מלבד בעיצוב והשם, ומיוצר ברישיון על-ידי חברה בשם MEV באירופה שנוסדה כיצרנית עגלות גולף. בהתאם, המכונית החשמלית הזו קטנה מאוד, עם אורך של 300 ס"מ בלבד. לחברה נציג בישראל, ואישור השיווק לקוואדרסייקלים עשוי לסייע לו בתחילת שיווק.

 

ההאמר החשמלי מוצע בגרסאות פתוחות וסגורות עם שני מושבים או ארבעה, ועם טווח נסיעה של עד 48 ק"מ. לצד ההאמר, MEV מייצרת גם רכב חשמלי פתוח עם עיצוב רטרו בשם דייטונה.

 

 

 

טאצארי (Tazzari) - סיכוי לא רע בכלל

יצרנית איטלקית קטנה, שמציעה דגם דו-מושבי קטן וכבר מיוצגת בישראל על-ידי חברת אוטו איטליה, יבואנית מזראטי ופרארי (אין קשר בין טאצארי למותגים האחרים).

 

טאזארי זירו (צילום: הלל פוסק) (צילום: הלל פוסק)
טאזארי זירו(צילום: הלל פוסק)

 

טאצארי זירו (Zero) מציעה לפי היצרנית טווח נסיעה של בין 150 ל-200 ק"מ (בהתאם לערכת המצברים הנבחרת). מהירותה המרבית עומדת על 100 קמ"ש. המנוע החשמלי שלה מפיק 20 כ"ס ומומנט של 15.2 קג"מ שעוברים לגלגלים האחוריים. זמן הטעינה עומד על תשע שעות משקע רגיל (220 וולט), טעינה מהירה תארוך חמש שעות, וטעינת 80% באמצעות עמדה תלת-פאזית מיוחדת דורשת 50 דקות בלבד.

 

בישראל יתרכז השיווק כפי הנראה בגרסת הזירו EM1 סיטי-ספורט (Zero EM1 City Sport), בעיקר עקב דרישת התקנות למערכת מניעת נעילת גלגלים בבלימה

(ABS). מחיר גרסה זו באירופה מתחיל ב-24 אלף יורו (כ-116 אלף שקל), ובמחיר זה כלולים מצברים שמחירם בנפרד כ-4,000 יורו (20 אלף שקל) ומזגן במחיר כ-2,000 יורו (כ-10,000 שקלים) - אף הוא פריט חובה לפי התקינה הישראלית. ניתן לצפות לתג-מחיר דומה בישראל, תודות למיסוי הנמוך (מס קנייה של 8% בלבד).

 

ליג'יה (Ligier) - בספק גדול

יצרנית צרפתית ותיקה, שאף עשתה בעבר ניסיון עלייה כושל לישראל, במהלכו זכינו לנהוג באחד מדגמיה בתל-אביב. ליג'יה היא מהגדולות והמצליחות בקטגוריה, עם מבחר גדול יחסית של דגמים. כמו אייקסם, היא התנסתה בעבר במכוניות נוסעים ודגמי ספורט (לליג'יה אף הייתה קבוצת פורמולה 1 בין 1976 ל-1996), אך כיום שתיהן מתרכזות בדגמי הקוואדרסייקל.  

 

ליג'יה איקסו ()
ליג'יה איקסו

 

דגמי ליג'יה מציעים מהירות מרבית של 45 קמ"ש, והיא מתרכזת בפלח המכוניות שניתן לנהוג ללא רישיון נהיגה. היא מציעה מכוניות נוסעים במרכב האצ'בק וקופה, וגם דגם מסחרי. נכון לעתה לא ידוע על כוונה להתחיל בשיווק דגמיה בישראל.

 

רנו טוויזי (Twizy) - מחוללת המהפיכה

הסיבה לשמה התכנסנו כאן - שכן חברת קרסו, יבואנית רנו, הייתה מהדוחפים העיקריים לאישור השיווק של קוואדרסייקלים בישראל. עדות לכך ניתן למצוא גם בהחלטה לאסור על שיווק דגמים לא חשמליים, שכן הטוויזי משווקת רק עם הנעה חשמלית.

 

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

למכונית החריגה בעיצובה מרכב חצי-פתוח (הדלתות שנפתחות כלפי מעלה לא מצוידות בחלונות), שני מושבים בטנדם

ומנוע חשמלי עם 17 כ"ס. יש לה טווח של כ-100 ק"מ בין טעינות ומהירות מרבית של 80 קמ"ש, וכן - יש גם גרסת 5 כ"ס שמתאימה לתקינת ה-L6e האירופית לכלי רכב שאינם דורשים רישיון נהיגה, אך זו כנראה לא תוצע אצלנו. הטוויזי והטאצארי יהיו כפי הנראה המכוניות הראשונות להימכר אצלנו.


פורסם לראשונה 26/03/2014 22:30

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים