שתף קטע נבחר

 
צילום: AFP

אוסטרליה: אף אחד מהעצמים אינו שייך למטוס

לאחר בדיקה מדוקדקת נמצא כי אף אחד מהעצמים שנמצאו ביממה האחרונה אינו מסייע לפתרון תעלומת המטוס המלזי. החיפושים היום תמו

הרשות האוסטרלית לביטחון ימי הודיעה לאחר בדיקה מדוקדקת כי שום עצם מהעצמים שאותרו על-ידי מטוסים ואוניות אינו שייך למטוס המלזי שנעלם. כך דיווח הערב (שבת) אתר העיתון "סידני מורנינג הראלד".

 

החיפושים היום תמו ויתחדשו מחר בבוקר. היום, שלושה שבועות מאז שנעלם המטוס, המאמצים לאיתור קצה חוט אינם מפסיקים. מלזיה שלחה היום לפרת' שני מטוסי תובלה. גם פריגטה נוספת צפויה להגיע לאזור היום. המטוסים המשתתפים במאמצי האיתור טסו היום (שבת) בשטח של 252 קמ"ר. ציי אוניות חיפשו עצמים על סמך מידע שהתקבל מהמטוסים. אתמול הגיעו לאזור החיפושים שתי ספינות מסין לאחר שהחיפושים הוסטו 1,100 קילמוטרים צפונה בעקבות מידע מאוסטרליה. לפי המידע שמקורו בלוויינים ובמכ"מים, המטוס לא טס רחוק כמו שחשבו קודם לכן.

 

שטח החיפוש החדש אמנם נותר עצום, אך יש בו כמה יתרונות - אזור החיפוש החדש משתרע על פני 319 אלף קמ"ר (בערך כגודלה של פולין), אולם הוא קטן בכ-80% מהקודם. כמו כן, הוא נמצא 700 ק"מ קרוב יותר לאוסטרליה ועל כן הגישה אליו נוחה יותר. גם המטוסים נדרשים לפחות זמן טיסה. בחיפושים באזור הקודם הספיק להם הדלק רק לשעתיים של חיפושים. כמו כן, המים בו רדודים יותר ועומקם המרבי 4,000 מטרים. בנוסף, מזג האוויר רגוע יותר באזור זה.

חיפושים היום         (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
חיפושים היום (צילום: רויטרס)

       (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

ראש ממשלת אוסטרליה טוני אבוט אמר כי "מדובר בעבודה קשה במקום מרוחק ובמים לא ידידותיים. אנו מנסים למצוא מחט בערימת שחת". גורמים רשמיים באוסטרליה הבהירו כי חלקים מהמטוס אמורים לצוף בים, כמו מכלי דלק וחומרי פלסטיק. "הדרך היחידה לזהותם היא לפחות להעלות אותם על ספינה ואולי אף להעביר אותם לבדיקה בפרת'". קצין בכיר בחיל האוויר המופקד על החיפושים, פיטר ליווי, ציין כי "זהו מבצע עצום. בדרך כלל תרגיל צבאי שמעורבות בו כמה מדינות יוצא לפועל לאחר תכנון ממושך. כאן היינו צריכים לעבוד יחדיו תוך זמן קצר".

  

מחר אמורה אוסטרליה לשלוח אונייה לפרת', שעל סיפונה צוות אמריקני שינסה לאתר אותות מהקופסה השחורה, שבה מתועדות שיחות מתא הטייס ומידע על הטיסה. לשם כך נותרו להם תשעה ימים בלבד, היות שלאחר מכן מעריכים כי הסוללה תיגמר. האונייה תישא גם כלי שיט לא מאויש המצויד בחיישנים ובמצלמות כדי לנסות לאתר את הקופסה השחורה בקרקעית האוקיינוס.

 

מטוס סיני הודיע מוקדם יותר היום כי איתר שלושה עצמים נוספים בדרום האוקיינוס ההודי - לבן, אדום וכתום. הכתום הזכיר בצורתו מצוף. רוב העצמים שאותרו היו מלבניים. רובם נמצאו בשטח די קטן, וסונרים הושלכו ממטוסים באותו אזור כדי לסייע לספינות לזהותם.

  

"אי-הידיעה הוא הטראומה שלנו"

קרוביהם של כמה מהנוסעים הסינים האשימו את הבכירים במלזיה בהסתרת מידע. נציג של כמה מהמשפחות, סטיב וונג, אמר שכ-50 קרובים רוצים לנסוע לסין כי הם אינם שבעי רצון מהתשובות שקיבלו מנציגי מלזיה בסין:

"הם שלחו משלחת 'בדרג גבוה' לפגוש אותנו, אבל הם לא ידעו לענות על כל השאלות שלנו. או שזה לא החתום שלהם או שהם עדיין חוקרים או שלא נוח להם להגיב".

 

הקרובים תיארו את הסבל הרב שלהם בשל אי-הוודאות בקשר לגורל יקיריהם. שרה בייק, חברתו של הנוסע האמריקני פיליפ ווד שהגיעה בסין, אמרה ל"מירור" הבריטי: "זו טראומה. אולי הוא עדיין חי. אולי הוא מת זמן קצר אחרי שהמטוס המריא. אנחנו לא יודעים. אני לא יכולה להשלים עם זה".

 

שר התחבורה המלזי הישמודין חוסיין הבטיח למשפחות שהחיפושים אחר יקיריהן נמשכים: "למה משנה כמה נצטרך להרחיק בחיפוש, אני לא מאבד תקווה שנמצא ניצולים ואמרתי למשפחות שלא אתן להן להיתלות בתקוות שווא. צריך להתפלל ולעשות את כל מה שאפשר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים