שתף קטע נבחר
 

איזה מנהלים אתם: רציונאליים או רגשיים?

יש מנהלים שרוצים להיות מוערכים על תוצאות, ביצועים, הישגים, ואיכות עבודה. אחרים רוצים להיות מוערכים על היותם אנשים טובים ותפיסת עולמם הערכית על הדרך. לאיזה סוג אתם משתייכים? כתבה שלישית בסדרה

שעת צהריים, אתם ממהרים לפגישה חשובה, מוצאים ברגע האחרון חניה ולפתע מבחינים באישה זקנה מועדת על המדרכה. מה אתם עושים - רצים לפגישה, או מוודאים שמישהו אחר ניגש לגברת וממשיכים הלאה? אולי אתם מגישים לה עזרה בעצמכם עד שמגיע האמבולנס, ואולי בכלל מכניסים אותה לרכב ולוקחים אותה בעצמכם לבית החולים הקרוב?

 

בכתבות הקודמות בסדרה:

 

התשובה לשאלה, יכולה להעיד על סגנון הניהול שלכם: איך אתם מקבלים החלטות בחיים, על בסיס מה אתם מחליטים לפטר בן אדם, עד כמה אתם שוברים נהלים או מצייתים להם, על אלו סעיפים תקציביים לעולם לא תוותרו, והאם אתם פועלים מהרגש או על בסיס הגיון.

 

בכתבות הקודמות הכרנו את מודל הניהול האמריקאי  Myers-Briggs Type Indicator) MBTI), הממפה 4 צירי התנהגות בחיים. לאחר שבחנו את הטיפוסים N או Sensor or iNtuitive) S) ואת הטיפוסים I או Extravert or Introvert) E), היום נבחן את ציר F או T (או Thinker or Feeler) המתאר את האופן בו אנשים מקבלים החלטות.

 

על מנת להבין ציר זה, שאלו את עצמכם את שתי השאלות הבאות:

 

1. על מה הכי חשוב לכם להיות מוערכים בדרך כלל?

 

2. אם אינכם מקבלים הערכה זו, איך אתם מגיבים?

 

מחצית מהמנהלים שנשאלו שאלות אלו, ענו שהם רוצים להיות מוערכים על תוצאות, ביצועים, הישגים, ואיכות העבודה. כאשר המנהלים הללו לא קיבלו את ההערכה שלה ציפו, הם מיד ניסו לתקן ולשפר, או פשוט להוכיח שהם צודקים. אלו הם מנהלים הנוטים ל-Thinking.

 

המחצית השנייה של המנהלים, ענו שהם רוצים להיות מוערכים על היותם אנשים טובים, על תפיסת עולמם הערכית, על הדרך ולא רק על התוצאה. כאשר מנהלים אלו לא קיבלו הערכה ברוח זו, תגובתם נבעה מהרגש. הם כעסו ורצו לפגוע חזרה, או שהם נעלבו ונסגרו. אלו הם מנהלים עם נטייה ל-Feeling.

 

מנהל שהשתתף בסדנת מנהיגות שהעברתי, הציע לבחון על ציר זה את הדילמה הלאומית שעלתה באותה תקופה, האם לתמוך בהחזרת גלעד שליט. חלק מהאנשים ניגשו לדילמה זו ממקום רגשי. הם ראו בעיקר את החייל הבודד, חשו את כאבה של האם, והזדהו עם המאבק הערכי והאופן שבו הובילה אותו המשפחה. אחרים בחנו את הדילמה הרגישה באופן "הגיוני". הם יצרו בראשם רשימה של "בעד ונגד", ובחנו את ההשלכות על מקרים דומים בעתיד בכדי לא ליצור תקדים. כולם רצו שגלעד יחזור, אבל אנשים אלו חיפשו את ה"הגיון" שיצדיק את המחיר.

 

דילמה זו היא דוגמת קצה לכל ההחלטות שאנחנו מקבלים במהלך היום. למנהלים בעלי נטייה ל-Thinking חשוב למצוא רציונאל בכל החלטה. הם רואים את העולם שחור-לבן, הם מסווגים כל דבר לנכון או לא-נכון, הם חד משמעיים ודעתניים. הם לרוב נתפסים כיהירים. מנהלים בעלי נטייה ל-Feeling אינם זקוקים לרציונאל וההחלטות שהם מקבלים אינן חייבות להיות "הגיוניות "או "לא הגיוניות". הם רואים את האדם מולם ונותנים משקל רב לרגשות ולערכים.

  

כותב המאמר הוא יואב לוי , מנכ"ל LevyConsulting ייעוץ ארגוני, מייסד המרכז הישראלי ל-MBTI , שהוקם בשנת 2014

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים