קיץ 2014: הטרנדים באופנת משקפי השמש
עיצוב חתולי, זוויתי וגמיש; השראה קלאסית, רומנטית ונשית; צבעים אורבניים, נאוניים ואדג'יים; וגם זרועות שהן מגנט. הצצה לקולקציות אביב-קיץ 2014 של משקפי השמש, כפי שהוצגה בתערוכה הבינלאומית "מידו" במילאנו
לא רק שבוע האופנה נערך בחודש שעבר במילאנו - גם תערוכת משקפי השמש הבינלאומית MIDO ("מידו") לקחה חלק נכבד השנה בבירת האופנה האיטלקית. התערוכה, שנערכה בהאנגר רחב ממדים בעיר האופנה, הציגה את קולקציית משקפי השמש לאביב-קיץ 2014 של מאות מותגים, מוכרים יותר ופחות.
- במבוק במקום פלסטיק: משקפי שמש לנשים
- כמו של בראד וטום: משקפי שמש זולים לגברים
- לוק כזה בדיוק: משקפי שמש לנשים עד 150 שקל
אחד המוטיבים המרכזיים בתערוכה היה חלקם הבלתי מעורער של מעצבי העל בתחום האופנה העולמית, שהציגו את משקפי השמש שלהם כחלק מהלוק האופנתי שהם מציגים. מותגים מוכרים כמו גוצ'י, פראדה, דולצ'ה וגבאנה, מארק ביי מארק ג'ייקובס ולקוסט, תרגמו את מגמות האופנה שלהם בבגדים ואת סימני ההיכר של מותגיהם - למשקפי השמש.
ובאמת, נראה שב-2014 פונים מעצבי משקפי השמש בעיקר לחובבי האופנה שאוהבים מותגים - בדגש על מותגי העל הבינלאומיים. לדברי מייקל וולף, בעלי רשת אירוקה המייבאת מותגים אלה לישראל, משקפי השמש הפכו בשנים האחרונות פריט טבעי במסגרת הלבוש.
אם בעבר היה מוכר המונח הפשוט Sunglasses (משקפי שמש), היום מדברים בעולם האופנה במושגים של Eye Wear (לבוש לעיניים). לדבריו, עולם האופנה מתייחס למשקפי השמש כאל אביזר אופנתי לכל דבר, הרבה מעבר לפריט פרקטי שמגן מפני השמש.
לשוק הישראלי יש חוקים משלו
וולף הודה, עם זאת, כי "לא כל עיצוב אפשר להביא לארץ. למרות מה שחושבים, בישראל רוב הצרכנים שמרנים. כשניסינו להביא צבעים 'מופרעים' לישראל, הקונים העדיפו שחור וחום. הם רוצים לוגואים, אבל הם לא יקנו משקפי שמש של גוצ'י עם מסגרת כתומה". הוא הוסיף כי "הישראלים אוהבים מותגים - אבל לא אוהבים לשלם הרבה כסף עליהם". לכן, במקום המותג של מארק ג'ייקובס, למשל, הגיע לארץ "תת-המותג" שלו - מארק ביי מארק ג'ייקובס, שהוא יקר מעט פחות.
במהלך הביקור בתערוכה הסביר וולף כי "את הטרנד החדש של מעצב העל ג'ימי צ'ו, למשל, שכולו צבעי פסטל ואבנים, אני חושש להביא לארץ. אגב, לא בטוח שהוא בכלל יישאר כטרנד בשנה הבאה". הוא אף הימר שהקונים הישראלים "יילכו בעיקר על הרטרו שיק, סגנון האייטיז או סגנון שפיצי עם גשר מזהב. רק מארק ג'ייקובס, למשל, יכול לעצב משקפיים עגולים - ולצאת מזה".
"שוק משקפי השמש הישראלי מיוחד, בעיקר לעומת שאר השווקים", סיפרה לנו אלכסנדרה נתן מחברת Marchon Eyewear העולמית, המשווקת חלק ממותגי העל בקולקציית משקפי השמש ברחבי העולם. "זהו שוק קטן, אבל ההיצע גדול והתחרות עזה - מה שלא קורה בשווקים אחרים. אין שווקים דומים לשוק הישראלי באזור (באירופה - ה.צ) גם מבחינת המחיר".
לדברי נתן, "המחירים בישראל נמוכים יחסית לשווקים אחרים, שבהם המותגים לא יכולים לרדת במחיר. אבל בישראל מותגי העל שאמורים להיות יותר יקרים - נמכרים במחיר נמוך הרבה יותר. אין מה לעשות, לשוק הישראלי יש חוקים משלו - לא הצלחנו לשמר את המחירים הגבוהים של המוצרים, אבל לא לקחנו את הסיכון לפספס אותו, ולכן הסכמנו לרדת במחיר".
"לפעמים אנחנו צריכים לעשות אצלכם פשרות, שבשווקים אחרים באירופה או בארה"ב לא צריך לעשות", המשיכה נתן והודתה: "ובישראל יש גם מותגים זולים שלא ניתן למצוא בשווקים אחרים".
מבחינת הטרנדים, ציינה נתן כי "הישראלים מעדיפים עיצוב איטלקי ונורדי, ובעיקר אוהבים את העיצוב המערב-אירופי שכולל עדשות פלאש, עדשות גדולות וכמובן - ששם המותג יהיו בחוץ ולא בפנים, שכולם יוכלו לראות".
אז מי מכם שחלמו על גוצ'י במלתחה או על פריט לבוש כזה או אחר שהוצג על מסלולי שבוע האופנה בניו-יורק ובלונדון, בינתיים תוכלו להסתפק במשקפי שמש ששואבים השראה מקולקציות הבגדים. מהסיבה הזו, בתי האופנה המובילים הקפידו להציג בתערוכה קולקציות משקפי שמש שכל דגם בהן הביא לידי ביטוי את הסטייל של המעצב הספציפי, עם האלמנטים הייחודיים המזוהים איתו.
גוצ'י: נשי, קלאסי וחושני
קולקציית אביב-קיץ 2014 של גוצ'י ממשיכה את המסורת המזוהה עם בית האופנה בכלל ועם פרידה ג'יאניני, מנהלת הקריאייטיב בפרט, החוגגת את כוחה של האישה החזקה, החושנית והקלאסית.
הדגמים בקולקציית משקפי השמש, הן לנשים והן לגברים, משלימים את קולקציית הבגדים, תוך שימוש באלמנטים ואייקונים המזוהים עם בית האופנה, כמו הלוגו המוזהב GG - המוכר מהתיקים של המותג ומופיע על זרועות משקפי השמש.
אלמנטים מוכרים נוספים במשקפי השמש הם שימוש בשילובי עור, סמל הפרסה המוזהב, שלושת הפסים של סרט הרכיבה בצבעי ירוק-אדום-ירוק שמופיעים על אביזרים של המותג, וכן מגוון שילובים על זרועות המשקפיים.
טקסטורת היהלומים מליין התכשיטים של המותג מופיעה בהדפסים על דגמים בקולקציית משקפי השמש, מה שיכול להפוך את המשקפיים למעין תכשיט.
פראדה: חתולי, זוויתי וגמיש
השנה מציג בית האופנה, אשר מובילה מוצ'יה פראדה, קולקציה עשירה הפונה לאישה המעדיפה עיצוב דרמטי ולגבר המעדיף סגנון ספורטיבי. סגנון עין החתול מקבל אפיל דרמטי שמזכיר כוכבות הוליווד מפעם, והוא מקבל טוויסט עם זרועות בצורת תלת-ממד. את הקולקציה מובילים הדגם המתמטי-זוויתי, שגם הוביל את תצוגת האופנה של המותג השנה; ומסגרת הטייסים בעיצוב אולטרה דק אך חזק וגמיש.
מארק ביי מארק ג'ייקובס: אדג'י וניאוני
קולקציות משקפי השמש של מארק ביי מארק ג'ייקובס באביב-קיץ 2014 משקפות את אהבתו של מעצב העל לטרנד הרטרו-שיק. ג'ייקובס ממשיך בקו של הסגנון האורבני-אדג'י שמאפיין אותו, ומציג תערובת של וינטג' בצבעים מגוונים ועיצובים רעננים וצעירים.
בקולקציה החדשה בולט שימוש בשילובי חומרים ומשחקי שקיפויות. למשל, משקפי שמש עם פסים ניאוניים בזרועות, בהשראת התיקים השקופים והצבעוניים של המותג. גם הטקסטורות שמאפיינות את המותג, ובראשן פסים ונקודות, מככבות בקולקציה.
דולצ'ה וגבאנה: רומנטי, צבעוני ומעודן
צמד המעצבים האיטלקי הציג בתצוגות האחרונות שמלות מהודרות בצבעים חזקים, תחרות ותכשיטים מעודנים וקלאסיים. קולקציית משקפי השמש לאביב-קיץ 2014 פונה לאישה הרומנטית והיוקרתית, בדגמים בסטייל חתולי, בהשראות שמלות המשי. גם הצבעוניות שאפיינה את תצוגות האופנה בולטת בקולקציית המשקפיים בדגמי מולטי קולור (טכניקת מילוי ייחודית היוצרת קשת של צבעים במסגרת).
לקוסט: אורבני וממגנט
קולקציית משקפי השמש של לקוסט משדרת כיף, אורבניות ורוח צעירה, בעיצובים מקוריים ועם בלוקים של צבע. העיצובים השיקיים של לקוסט מקבלים השנה שדרוג של פונקציונליות, עם פטנטים כמו מגנט בזרועות משקפי השמש.
גם האייקונים המזוהים עם המעצב, ובראשם "הפיקה", שמוכר גם מחולצות הפולו הידועות של המותג, מככבים בקולקציית משקפי השמש החדשה. דגם מוביל בקולקציה הוא דגם משקפי הטייסים, שבגרסת לקוסט משולבים בו פסים דקים של צבע שמעניקים לו לוק מקורי ורענן.
הכותבת הייתה אורחת של חברת אירוקה במילאנו