סיאט ליאון קופרה, נהיגה ראשונה: דרוש נהג?
הליאון קופרה החדשה כל-כך טובה, עד שלפעמים נדמה שהיא מסוגלת לנסוע במהירות מסחררת בלי מעורבות נהג. רועי צוקרמן התרשם, וגם הרגיש קצת מיותר
- איפה נהגנו: ברצלונה, ספרד
- במה נהגנו: סיאט ליאון קופרה
- ממש בקצרה: דור שלישי לגרסה הספורטיבית של הליאון
- מתחרות: פולקסווגן גולף GTI, פורד פוקוס ST, רנו מגאן ספורט
- מתי אצלנו: המחצית השניה של 2014
- כמה עולה: החל מ-215 אלף שקל (הערכה)
- גלריית התמונות המלאה של סיאט ליאון קופרה
בעד: ביצועים, יכולת דינמית, איכות
נגד: תפעול תיבה ידנית, היגוי, לא מספיק מרגשת
בגדול: הדור השלישי של סיאט ליאון קופרה, שנודע בתחילה כ-20VT, הפך כיום למותג חזק יחסית - עדיין לא ה-"GTI" של פולקסווגן, אבל הוא בדרך. הקופרה מבוססת על הליאון החדשה, ממנה התרשמנו לטובה בישראל בגרסת ה-1.2 ליטר הבסיסית. אלא שהדימיון הוא כמובן בעיקר במראה, והקופרה מציעה הרבה יותר כוח וכיול מתלים שונה - עליהם נרחיב בהמשך. זכתה באחרונה ליחסי ציבור מצויינים תודות לקביעת שיא מסלול בנורבורגרינג למכוניות הנעה קדמית (עם 280 כ"ס, וחבילת ספורט שלא ידוע בינתיים אם תשווק כאן).
לחצו על התמונה לגלריה המלאה
מה חדש?
הכל. זו גרסה ספורטיבית ראשונה לליאון החדשה, על בסיס פלטפורמת MQB המודולרית. במילים פשוטות - הבסיס הוא פולקסווגן גולף דור 7. העיצוב אף הוא חדש, רגוע מגרסאות קודמות, עם דימיון משמעותי לגרסאות הבסיס. זאת למעט פגוש קדמי עם סבכה תחתונה גדולה וחישוקי גלגלים ענקיים ("18 או "19). הבחירה בעיצוב צנוע יותר, תאפשר לליאון להיות פחות מושכת עין ובולטת. לטעמנו זה טוב - גם אם חלק מהלקוחות בקטגוריה מעדיפים "להיראות".
לקופרה הפעם מנוע 2.0 ליטר עם 265 כ"ס, ותיבת שישה הילוכים ידנית או שישה הילוכים רובוטית (מצמד-כפול). גרסת ה-280 כ"ס שבה נהגנו בהשקה, תוצע בשווקים נבחרים. ולא, ישראל אינה חלק מהחגיגה, לפי סיאט בגלל רמת דלק מקומית. בכל מקרה, מדובר בתוספת של 25 כ"ס לעומת הקופרה היוצאת - והם מתקבלים בסל"ד נמוך מבעבר (5,350 לעומת 5,700). חשוב עוד יותר - יש כעת 35.6 קג"מ ב-1,750 סל"ד, לעומת 30.6 ב-2,200 בדור הקודם.
לחצו על התמונה לגלריה המלאה
תא הנוסעים
בדומה למקובל בקטגוריה, הליאון קופרה אינה שונה מהותית מהגרסאות הרגילות בתא הנוסעים, ומציגה שיפור אדיר באיכות בהשוואה לדור היוצא. יש מושבי ספורט נהדרים (מהם התרשמנו בהשקה, ויוצעו בתוספת תשלום), נגיעות-סגנון צנועות על גלגל ההגה, תגי קופרה ו... כמעט זהו. כצפוי, הקופרה מוצעת ברמות אבזור גבוהות, שתורמות לעושר ויזואלי, אך בסך הכל תא הנוסעים נראה לטעמנו מעט פשוט (מדי), דומה לדגם הבסיס. גם מערכת מולטימדיה מקורית ועשירה בתכונות, לא מסייעת - בין היתר כי היא סובלת ממסך קטן ותפעול לא נוח במיוחד.
לחצו על התמונה לגלריה המלאה
מנוע ותיבת הילוכים
את עיקר המבחן ביצענו בדגם שלהערכתנו יהיה הנמכר בישראל, כלומר עם תיבה רובוטית כפולת-מצמד. התיבה מרשימה מאד בנהיגה ספורטיבית, ולמעט בירידות בהן נדרשת בלימת מנוע, אפילו השימוש במנופי העברת ההילוכים או במצב הידני מיותר. התיבה מהירה להגיב, מעבירה הילוכים בצורה חלקה ומנצלת את כוח המנוע היטב.
ויש מה לנצל. מנוע הקופרה חזק, ומציע את כוחו כבר בסל"ד נמוך, מה שאומר שתוכלו להיות זריזים מאוד, גם בלי להידרש להגיע לסל"ד גבוה או להתאמץ. וזה טוב, משום שהמנוע יותר יעיל מאשר ספורטיבי באופיו - לפחות מבחינת צליל - לרוב אורך טווח הפעולה שלו. תיבת ההילוכים הידנית, ממנה התרשמנו מעט יחסית, אינה מדויקת או מהירה מספיק לרכב מסוג זה, והייתה נחותה משמעותית לטעמנו בהשוואה לתיבת המצמד הכפול.
לחצו על התמונה לגלריה המלאה
נוחות נסיעה ויכולת דינמית
הקופרה הקודמת הייתה נוחה יחסית לרכב מסוגה, הדור החדש אף משפר זאת. זה קורה אמנם על כבישי ספרד המצוינים, אך נראה כי הספרדים הצליחו לשפר את שיכוך המהמורות, אפילו עם חישוקי "19. גם המושבים הנאים מתגלים כנוחים ותומכים, ומסייעים לצבור קילומטרים בלי מאמץ.
היכולת הדינמית של הליאון מעולה, לא פחות. למכונית שפע אחיזה, ההיגוי מציע משקל טוב גם אם יכל להיות מדויק ומהיר יותר, וכושר צליחת הפניות מעורר השתאות. יחד עם בלמים מצוינים - חזקים ומדויקים - ניתן לצבור מהירות מרשימה בכבישים מפותלים גם אם מיומנות הנהיגה שלכם אינן זהות לאלה של נהג ראלי.
מה שלא תצברו באותם כבישים, זה יותר מדי חיוכים. הליאון אמנם מציעה יכולת מרשימה, אך רמת מעורבות הנהג - אותו מושג חמקמק שמתורגם לעיתים ל"הנאה מנהיגה", אינה גבוהה. המכונית לא מעבירה יותר מדי מידע לידי וישבן הנהג, ואם תדחקו בה יותר מדי תשמור עליכם בתת-היגוי קל, בלי דרמות או צורך במיומנות. ובמילים אחרות, מכונית מצוינת למתחילים, אך כזו שלא מציעה די עומק לנהג מיומן.
לחצו על התמונה לגלריה המלאה
סיכום
סיאט ליאון קופרה החדשה היא מכונית טובה. מאוד טובה. היא מציעה ביצועים מרשימים ללא מאמץ, יחידת כוח גמישה ותיבת הילוכים רובוטית פנטסטית. היכולת הדינמית אף היא מרשימה ביותר.
אז האם זו עומדת להיות הספורטיבית הטובה בישראל? מוקדם לדעת. ראשית כדאי להזכיר את סוגיית המחיר שעדיין לא נפתרה, ודחתה לכן את מועד הנחיתה המשוער במספר חודשים. לא פחות מכך יש את עניין הרגש. הליאון אמנם מכונית מצוינת, אבל לפעמים נדמה שהיא גם קצת אגואיסטית, ומעדיפה להפגין את העליונות הדינמית שלה כמעט בעצמה.
בדגם ספורטיבי, תחושות ומעורבות נהג חשובים לטעמנו לא פחות מאשר זמן הקפה מרשים (מאד) בנורבורגרינג. אחרי הכל, אנחנו לא מכירים נהגים רבים שמשתמשים בשעון עצר כדי לבדוק הנאה. ולכן ניאלץ להמתין עד למבחן מקומי, כדי לדעת האם הקופרה מתברגת סוף-סוף בצמרת.
לחצו על התמונה לגלריה המלאה
מנוע | ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 2.0 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 280 כ"ס ב-5,350 סל"ד |
מומנט מרבי | 35.6 קג"מ ב-1,750 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / רובוטית מצמד כפול, שישה הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / חמישה |
אורך | 427 ס"מ |
רוחב | 182 ס"מ |
גובה | 143 ס"מ |
בסיס גלגלים |
263 ס"מ |
משקל | 1,406 ק"ג |
נפח תא מטען | 380 ליטר |
100-0 קמ"ש | 5.9 שניות |
מהירות מרבית | 250 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 15.1 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 154 גרם לק"מ |
מחיר לגרסה שנבחנה | 220 אלף שקל (הערכה לדגם 265 כ"ס רובוטי) |
אחריות | 24 חודשים |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | 5 כוכבים לפי Euro NCAP |
- הכתב היה אורח חברת סיאט
- גלריית התמונות המלאה של סיאט ליאון קופרה