שתף קטע נבחר

 

מבחן פיז"ה: דירוג נמוך לישראל בפתרון בעיות

נתונים חדשים של מבחן ההשוואה בקרב המדינות המפותחות חושפים מיקום נמוך לישראל במיומנות פתרון בעיות. כמו כן נחשף פער גדול בין יהודים לערבים

עוד מפלה לישראל בבחינות ההשוואתיות: נתונים שמפרסמת היום (ג') הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך מלמדים כי הציון הממוצע של ישראל במיומנות פתרון בעיות נמוך ב-46 נקודות מממוצע מדינות ה-OECD. מדובר בתוצאות תחום האוריינות במבחן פיז"ה 2012, ששאר הנתונים בו פורסמו בדצמבר האחרון. לפי הנתונים, ישראל מדורגת בתחום זה במקום ה-34 מבין 43 המדינות שהשתתפו במבחן. את ישראל מקדימות מדינות כמו טורקיה, הונגריה וקרואטיה, ואחריה דורגו בין היתר צ'ילה, קפריסין וברזיל.

 


 

עוד סיפורים ועדכונים - בפייסבוק שלנו

 

עוד עלה מהנתונים כי דוברי עברית השיגו ציונים גבוהים ב-133 נקודות בממוצע מציוני דוברי ערבית. ממוצע הציונים של דוברי העברית הוא 483 נקודות לעומת 500 של ממוצע ה-OECD, בעוד ממוצע הציונים של דוברי הערבית הוא 350 נקודות. פערים אלו באים לידי ביטוי גם ברמות הבקיאות. בקרב דוברי העברית, שיעור התלמידים המצטיינים עומד על 12% בעוד שיעור המצטיינים בקרב דוברי הערבית הוא פחות מאחוז. כמו כן, שיעור התלמידים המתקשים בקרב דוברי עברית הוא 28% לעומת 77% בקרב דוברי ערבית.


 

פערים נוספים נחשפו גם בהישגים בין תלמידים ברמות סוציו-אקונומיות שונות.

ככל שהמצב הסוציו-אקונומי גבוה יותר, כך הישגי התלמידים גבוהים יותר. הפערים אף גדולים יותר בין דוברי העברית לעומת דוברי הערבית.

 

בקרב דוברי עברית הציון הממוצע של התלמידים מרקע סוציו-אקונומי גבוה הוא 532 לעומת 432 של תלמידים מרקע סוציו-אקונומי נמוך. בקרב דוברי הערבית מדובר בפער של 36 נקודות (377 לעומת 341) בין תלמידים שבאים מחתך גבוה לעומת אלה מהחתך הנמוך.

 

גם הפערים בין בנים לבנות שונים בקרב דוברי העברית לעומת דוברי הערבית. בקרב דוברי העברית הציון של הבנות עומד על 478 נקודות, לעומת 489 של הבנים. בקרב דוברי הערבית, הציון של הבנות עומד על 362 נקודות לעומת 337 של בנים.

 

שיעור התלמידים בישראל הנחשבים מצטיינים ונכללים ברמות הבקיאות הגבוהות ביותר (5-6) עומד על 9% לעומת 11% בממוצע מדינות ה-OECD. כמעט כל התלמידים המצטיינים הם דוברי עברית (99%), כ-66% מהם בנים; כ-70% לומדים בפיקוח הממלכתי; וכ-60% הם בעלי רקע חברתי-תרבותי-כלכלי גבוה. בישראל יש גם שיעור גדול של תלמידים בעלי ציון נמוך מ-423 נקודות, שנמצאים ברמות הבקיאות הנמוכות ביותר - מתחת לרמת בקיאות 2. הנתונים מראים כי 39% מתלמידי ישראל נחשבים למתקשים - זאת, לעומת 21% בממוצע מדינות ה-OECD.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רועי עידן
הישגים ירודים (ארכיון)
צילום: רועי עידן
מומלצים