רכבת ישראל מציגה - מקלחות המריבה
מי שהאמין כי מערכת היחסים העכורה בין הנהלת רכבת ישראל לעובדיה השתפרה בעקבות ההסכם ההיסטורי, לא העריך נכון את עומק הסכסוך
רכבת ישראל נגד ועד העובדים ולהיפך - עכשיו רבים על מקלחות. ועד עובדי הרכבת וההסתדרות מאיימים בסכסוך עבודה חדש. הפעם מדובר ב"תנאים פיסיים ותברואתיים בלתי הולמים השוררים בתאי הרחצה וההלבשה של עובדי הרכבת במתחם לוד" - כך מבהיר יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי. לדבריו, הנהלת הרכבת אינה דואגת לרווחת העובדים, ואינה מספקת להם תאי רחצה ושירותים הולמים.
- שוב בלגאן ברכבת, אבל "הנוסעים לא ייפגעו"
אלא שבניין מקלחות ושירותים חדש, מרווח ומודרני שהוקם בהשקעה של 150 אלף שקלים, עומד שומם לגמרי בסמוך. הסיבה, לטענת הנהלת הרכבת: סירוב ועד העובדים וההסתדרות להעביר את מתחם המקלחות הישן לחברת אלסטום, הזוכה במכרז תחזוקת הקרונות. בהנהלה טוענים כי ועד העובדים וההסתדרות פשוט מונעים את מסירתן של המלתחות החדשות לעובדי הרכבת הוותיקים, ולכן דורשים מהעובדים לעשות שימוש במתקן הישן.
על מה עוד לא רבו?
נדמה כי בסכסוך ארוך השנים בין הנהלת רכבת ישראל לעובדיה, התנצחו הצדדים על כל היבט אפשרי. החל בשעות עבודה ומשכורות, דרך תנאים וחופשות, וכלה בגניבות ומעילות. ובכל פעם מחדש, נדמה כי הפערים בין גרסאות הצדדים לא יכולים להיות גדולים יותר. כך למשל שובשה פעילות חברת הרכבת ביום ג', עקב מה שהעובדים הגדירו "אי-עמידה בהסכמים". הנהלת הרכבת טענה לעומת זאת - בעניין אותו אירוע בדיוק - כי אחד מחברי ועד העובדים חדר למתחם התחזוקה והעלים ציוד אלקטרוני, הנחוץ לבטיחות הרכבות. לא פחות.
יממה בלבד מאוחר יותר, ומי שמעוניין יכול כמובן למצוא קשר בין הדברים, שולח אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, מכתב התראה למנכ"ל הרכבת בועז צפריר וסמנכ"ל משאבים ולוגיסטיקה, ירון הדרי. במכתב מבהיר אדרי כי תנאי התברואה בתאי הרחצה וההלבשה מוסכי הרכבת, ובעיקר במתחם לוד, בלתי הולמים. במכתב מזכיר אדרי כי ב-30.1.2014 ביקרו במתחם לוד אנשי מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד הכלכלה, וגילו כי "קיימת מצוקה חמורה במספר תאי הרחצה, היעדר סידורי רחצה מספקים ונאותים ואמצע אוורור מתאימים".
אדרי כותב כי לא רק שמצב תאי הרחצה גרוע, מספר העובדים במתחם בלוד גדל בהתמדה ויגיע ל-90 עובדים, אשר יאלצו להתרחץ ב"שישה תאי מקלחות צפופים ממילא, קירות לא מסויידים ומתקלפים... היעדר אוורור, פטריות עובש על הקירות". לדבריו, המצב במתחם חיפה דומה, וכך גם במתחם אשדוד.
את דבריו מסיים אדרי באזהרה: "ככל שלא תתייחסו (הנהלת הרכבת, ה.פ) לפנייתו זו בדחיפות הראויה, נאלץ לפעול בכל הדרכים העומדות לרשותנו, לרבות בדרך של הכרזת סכסוך עבודה".
ומה עם המקלחות החדשות?
ברכבת ישראל לא הופתעו לשמוע את התלונות. "תאי הרחצה והשירותים בהם השתמשו העובדים עד כה, בהחלט יכולים להיות טובים יותר. לא רק שיש יותר עובדים, מדובר גם במקלחות מאד ותיקות ומיושנות", מודה מקור ברכבת. אלא שהוא מזכיר מיד כי דווקא ועד העובדים וההסתדרות אחראים לתנאים הבעייתיים עמם נאלצים עובדי הרכבת להתמודד.
לדברי המקור, לקראת כניסת עובדי חברת אלסטום למתחמי הרכבת, החליטה הנהלת הרכבת להקים מבנה מקלחות ושירותים חדש ומושקע לעובדים הוותיקים, ולהעביר את המבנים הישנים לידי אלסטום. המבנה החדש בו הושקע - לדברי הרכבת - סכום של 150 אלף שקלים, מציע מקלחות ושירותים חדשים. מבנים זהים הוזמנו, כך הרכבת, גם למתחמים בחיפה. את המבנים הישנים אמורה הייתה חברת אלסטום לקבל לידיה, לשפץ, ולהעביר לעובדיה.
אלא שוועד העובדים וההסתדרות אינם מוכנים שחברת אלסטום תעשה שימוש במקלחות הישנות, ולכן נאלצים העובדים הוותיקים להמשיך ולהשתמש במבנה המיושן. זאת למרות שחלקם חתם לאחרונה על עצומה, בה הם מבקשים מהוועד לאשר להם לעשות שימוש במלתחות החדשות.
וזה לא נגמר
בתגובה לדברי הרכבת, טענו גורמים בוועד העובדים כי התמונה אותה מציגה ההנהלה אינה מדויקת, בלשון המעטה. "ההנהלה דורשת מהעובדים הוותיקים לצאת לא רק מבניין המקלחות הישן, אלא מהמתחם כולו הכולל גם משרדים. הסיבה לכך היא רצונה להעביר את כל המתחם לידי אלסטום, ולכך אנחנו לא מסכימים. הנהלת הרכבת שוב בתפקיד הקוזק הנגזל. באופן שיטתי הם מפרים את הסכמים קיבוציים ועכשיו גם מנסים להתעלם מהחלטות ביה"ד לעבודה אשר חייב את הנהלת הרכבת לשמור על עיקרון ההפרדה בעת הפרטה. כדי שלא ייווצר מצב עבודה של כתף מול כתף. הנהלת הרכבת שכשלה בהקמת מתחם לעובדי אלסטום , מנסה שוב ללא הצלחה להוציא את עובדי הרכבת ממשרדיהם.
"ביה"ד אסר על ההנהלה לעשות זאת, ועכשיו בדרך לא דרך היא מנסה לעקוף את ביה"ד תוך פרשנויות שונות ומשונות לפסיקה. עצוב מאוד שגם את כישלונה של ההנהלה לשמור על אמצעי סניטריה בסיסיים היא מפנה כלפי עובדיה. גם הטענות ההזויות לגבי חדירת עובד רחוקות מהמציאות. המציאות העצובה היא שלמרות חגיגות ההפרטה ובניגוד להסכמים שנחתמו, מעבירה ההנהלה מדי יום עבודות שהופרטו לעובדי הרכבת. מוטב להנהלת הרכבת להתחיל לכבד הסכמים ופסיקות ולתקן את מחדליה".
ברכבת שוללים מכל וכל את טענות הוועד. "אין צו מניעה, אלא דרישה למציאת פיתרון להפרדה בין עובדי הרכבת ועובדי אלסטום, כפי שדרש הוועד. בדוחק אפשר לפרש זאת שמדובר גם על המקלחות. מכיוון והעובדים לא מפנים את המקלחות הישנות, העובדים של אלסטום מתקלחים במקלחות החדשות כי הם גם צריכים להתקלח איכשהו. כל הבלאגן נוצר אך ורק מההתנגדות של הוועד להעברת החדרים הישנים לאלסטום. אם היו מאפשרים לעובדים שלנו להתקלח במקלחות החדשות ולאפשר לאלסטום לקבל (ולשפץ) את המקלחות הישנות, הכל היה בסדר", אומרים גורמים הרכבת.