"זה נשמע בדיוק כמו אות של קופסה שחורה"
גם אוסטרליה חושדת שזיהתה אות תת-ימי מהקופסה השחורה של המטוס המלזי - בדיוק ביום שבו אמורה הקופסה להפסיק לשלוח אותות. צוות החיפוש: "קיבלנו גם אינדיקציה ויזואלית על המסך. עכשיו זה כמו משחק חם-קר"
צלילים תת-ימיים שקלטה ספינת חיפוש אוסטרלית, ה-"Ocean Sheild" הסורקת אזור מבודד בדרום האוקיינוס ההודי שבו לפי ההערכות התרסק מטוס "מלזיה איירליינס" הנעדר, תואמים אותות של קופסה שחורה המקובלת במטוסים. כך הודיע הבוקר (יום ב') גורם רשמי אוסטרלי, שהגדיר זאת "קצה החוט המבטיח ביותר" שנמצא עד כה בפרשת המטוס המלזי מאז שנעלם לפני 30 ימים בדיוק. ההודעה הזו באה בדיוק ביום שבו אמורה הקופסה השחורה להפסיק לשלוח אותות.
עוד חדשות מהעולם :
- הסיבה ל"המתת חסד" של בת 89: טכנופוביה
- צפו: משחקים טטריס על צדו של גורד שחקים
- השעות האחרונות של הקופסה השחורה
- תיעוד מזעזע: נער רומני מתעלל בזקנה ברחוב
אנגוס יוסטון, ראש סוכנות התיאום של החיפוש בדרום האוקיינוס ההודי, אמר כי ייתכן שיעברו עוד ימים עד שניתן יהיה לקבוע אם אכן מדובר באותות של הקופסה השחורה של טיסה MH370, אולם הוא הגדיר את הגילוי "מעודד מאוד". "אין ספק שזה קצה החוט המבטיח ביותר, וסביר להניח שזה המידע הטוב ביותר שהיה לנו בחיפושים עד כה. קיבלנו אינדיקציה ויזואלית על המסך ויש לנו גם אות שמע - אות השמע נשמע לי בדיוק כמו אות של מכשיר האיתות למקרי חירום", אמר יוסטון.
הקופסה השחורה היא גורם המפתח בפענוח תעלומת המטוס, שמלזיה הודיעה לפני כשבוע וחצי כי הגיעה למסקנה שהתרסק בלב האוקיינוס בהסתמך על אותות לוויין. מכשיר האיתור המשדר אותות ומוצמד לקופסה השחורה פועל במשך כ-30 יום, והיום עברו בדיוק 30 יום מאז היעלמות המטוס - ולכן החיפוש אחרי הקופסה השחורה דחוף כל כך.
אוניית חיל הים האוסטרלית שזיהתה את האותות ונושאת חיישני קול מתקדמים של חיל הים האמריקני קלטה שני אותות נפרדים ביום שבת בלילה וביום ראשון לפנות בוקר לפי השעון המקומי באזור מבודד של האוקיינוס ההודי. האות הראשון נמשך כשעתיים ו-20 דקות לפני שאבד. הספינה הסתובבה, ואז קלטה שוב אות - והפעם רשמה שתי "החזרות פינגים" שנמשכו 13 דקות.
"זה מאפיין שתואם תשדורות של מקליטי רישומי הטיסה ומקליט הקול של תא הטייס (מרכיבי הקופסה השחורה)", הסביר יוסטון. למרות זאת, יוסטון ביקש להיות זהיר בהערכות ואמר כי מוקדם עדיין לקבוע שהתשדורת באה מהקופסאות השחורות של המטוס המלזי.
השלב הבא: רכב תת-ימי
הקופסאות השחורות של המטוס מפיקות בדרך כלל תדר של 37.5 קילוהרץ, והאותות שקלטה האונייה האוסטרלית היו שניהם בתדר 33.3 קילוהרץ, מסר קפטן מארק מתיוס מחיל הים האמריקני. אלא שגורמים רשמיים יצרו קשר עם יצרן הקופסאות השחורות וזה מסר שהתדר של הקופסאות השחורות יכול להשתנות מעט לקראת השלב שבו הן מפסיקות לפעול.
האונייה האוסטרלית בוחנת הבוקר אזור מצומצם באוקיינוס בניסיון לאתר שוב את האות, משימה שעשויה להימשך עוד יום. "זה כמו לשחק במשחק חם-קר כשאתה מחפש ומישהו אומר לך שאתה מתחמם, מתחמם, מתחמם. כשאתה ממש מעל זה אתה מקבל תשדורת טובה חזרה", אמר מתיוס.
מתיוס הסביר כי אם הצוות יזהה שוב את האות הוא ישלח כלי רכב תת-ימי כדי לחפש את הקופסאות השחורות באופן יסודי יותר. הוא ייצור מפה סונרית של האזור כדי לנסות להבין היכן עשויים להיות השרידים על קרקעית הים. אם הכלי הזה ימפה אזור הריסות, הצוות יחליף את מערכת
הסונר במערכת צילום שתצלם את השרידים.
עם זאת, המהלך הזה עשוי להתברר כבעייתי, משום שכלי החיפוש התת ימי יכול לצלול לעומק 4,500 מטר בלבד - העומק המשוער של המים באזור זה, ופירוש הדבר שהוא יפעל רק עד קצה גבול היכולת שלו.
בינתיים אונייה בריטית המצוידת גם היא בציוד מתוחכם, מנסה לקבוע אם שני אותות אחרים שזיהתה ספינה סינית בימים שישי ושבת כ-555 קילומטרים מהמקום שבו פועלת הספינה האוסטרלית, היו קשורים למטוס.