האנורקטיות במחאה: הסירו את הפרסומת ל"קסטרו"
נשים ונערות במחלקה להפרעות אכילה בתל השומר פנו לנציב תלונות הציבור של הרשות השנייה דוד רגב בדרישה שיסיר את הפרסומת לבגדי הים של "קסטרו". "הוצאתם מאיתנו את שמחת החיים, רוקנתם את חלומותינו, הפכתם חיינו לסיוט ארוך ומתמשך עד לניסיונות אובדניים", כתבו
במכתב ששלחו נשים המאושפזות במחלקה להפרעות אכילה במרכז הרפואי שיבא לנציב תלונות הציבור ברשות השנייה דוד רגב הן מחו על שידור הפרסומת. "בנות המחלקה נפגעו באופן אישי מהאופן בו עדיין מתפרסמות נשים שדופות וחסרות חיים. הבנות מזדהות עם הנשים בפרסומת, רק שהמחיר ששילמו הינו יקר. הן נלחמות בהפרעות אכילה עשרות שנים, וכל פרסום שכזה מחזיר אותן שנים אחורה", נכתב.
במכתב מספרת אסתר ליברזון בת ה-34 שהשתחררה לאחרונה מאשפוז בן ארבעה חודשים במחלקה, על המאבק הקשה בן 21 השנים שלה באנורקסיה. "כל חיי עשיתי הכל על מנת לנסות ולהיראות כמו הנשים בפרסומת שלכם, רק שאני יודעת מהו המחיר הכבד ששילמתי: הרעבה, השפלה, עלבון וחוסר ביטחון עצמי!", היא כותבת בזעם.
"ברוב המקרים המראה הוא מאוד שדוף ונראה לעין, אבל יש מקרים בהם יש נשים שמבצעות פעולות תחזוקה כדי לשלוט במשקל שלהן והן או מקיאות או משתמשות במשלשלים. לא מדובר רק במתבגרות אלא גם בנשים בנות שלושים וארבעים. אם אני בגיל 34 אחרי שתי לידות לא יכולה למצוא בגדים בחברות האופנה הרגילות וצריכה ללכת למידות גדולות, אז יש כאן בעיה", אומרת ליברזון ל-ynet. "כשנערה מתבגרת מסתכלת על פרסומת כזאת היא רואה אישה צוחקת, מחייכת, עובדת וגם רזה, וכך נוצר החיבור בין רזון לבין הצלחה, ואז הן בטוחות שכדי להיות מצליחה היא צריכה להיראות כמו בפרסומת, ואז הן מתחילות להרעיב את עצמן. הנשים האלה משחקות טניס, כל העצמות שלהן קופצות והן נראות טוב. זה מעביר מסר בעייתי שמשפיע על הרבדים הפסיכולוגיים העמוקים של נשים"
למאבקן הצטרף סוכן הדוגמניות עדי ברקן, שנאבק כבר מספר שנים בהצגת נשים רזות מדי בתרבות. "כולם יודעים שיש בעיה ושיש קשר בין הנורמה החברתית של הרזון לבין הפרעות אכילה. גם לעובדים בחברת הפרסום והאופנה יש משפחה והם מושפעים מכך, אבל כנראה שהם אטומים. המחלה הזו מאפיינת את כל מי שחשוף למדיה. צריך להעמיד גבול לרזון וליישר קו, אחרת אנחנו נפנה לבית המשפט".
במקביל, 29 נשים שמאושפזות במחלקה חתמו על מכתב המופנה לחברות האופנה ולחברות הפרסום. "מכתב זה נכתב אליכם בשארית כוחותינו האחרונה. אחרי שנים של לילות ללא שינה, הזנה דרך זונדה, וקבלת כדורים פסיכיאטרים בוקר, צהריים וערב", כתבו. "טירוף שולט בנו וידינו אינן מושיעות יותר, כאשר הייאוש הביא אותנו למקומות הנמוכים ביותר. המכתב נכתב ממקום של אובדן, ממקום בו רזון, שליטה ורצון לשלמות הפכו למטרותינו המרכזיות עד כדי סיכון חיינו על מנת להשיג מראה שאיננו אנושי.
"אנו נשים שידעו לצחוק, לאהוב, לחבק את ילדינו, ליהנות מכל רגע, לרקוד, לשיר, לאכול, לאכול ולאכול. הוצאתם מאיתנו את שמחת החיים, רוקנתם את חלומותינו, הפכתם חיינו לסיוט ארוך ומתמשך עד לניסיונות אובדניים. למה? כי אנו לא עומדות במימדים המבוקשים כדי להיכנס למידות המוצעות בחנויות שלכם", הוסיפו.
"כאשר כל העולם מתגייס למאבק נגד הפרעות האכילה צר לי שחברה כמו קסטרו החליטה לפעול בצורה כזו", הוסיפה ח"כ לשעבר ד"ר רחל אדטו, שיזמה את "חוק הדוגמניות", האוסר על העסקת דוגמניות עם BMI נמוך.
מקסטרו נמסר בתגובה: "קסטרו השיקה לראשונה קו בגדי ים בשיתוף מעצב גדעון אוברזון, המתמחה בעיצוב בגדי ים שלמים ואלגנטיים ונחשב לאוטוריטה בתחומו. בגלל ייחודיות המוצר ואיכותו בחרנו להציגו בקמפיין בטלוויזיה. לתחושתנו הפניות נובעות מעצם אופי המוצר שהוא בגד ים. אין לנו כל דרך להראות את המוצר ללא שימוש בדוגמניות שלובשות אותו, בדומה לפרסום של הלבשה תחתונה וקטגוריות דומות. בבגדי הים שנבחרו להוביל את הקמפיין הם ברובם דווקא בגדי ים שלמים ולא חשופים. הפרסומת אינה מציגה סיטואציות מיניות כלשהן ונעשתה ספורטיבית, בדומה להשראות העונה של קסטרו. חשוב להדגיש כי כל הדוגמניות המועסקות על ידי קסטרו בכלל ובקמפיין זה בפרט עומדות בדרישות חוק ה-BMI".