מכורים לעבודה? שנו את גורלכם בחג החירות
העבדים במצרים לא יכלו לשלוט בזמן שלהם. לעומת זאת, אדם שמכור לעבודה בימינו הוא עבד מודרני שאינו שולט במימד הזמן מבחירה אישית. כשנשב השנה בליל הסדר, כדאי שנחשוב על מגוון העשיות שבחיינו. האם הן כוחו של גורל או שיש לנו הזדמנות לשנות אותן? פרשת שבוע כלכלית
וְנָתַן אַהֲרֹן עַל שְׁנֵי הַשְּׂעִירִם גֹּרָלוֹת גּוֹרָל אֶחָד לַיהֹוָה וְגוֹרָל אֶחָד לַעֲזָאזֵל: (ויקרא טז, 8)
ביום הכיפורים מובאים בפני אהרון הכוהן שני שעירים. אחד מוקרב על גבי המזבח, והשני נשלח למדבר וכך מכפר על עוונותיהם של בני ישראל. הבחירה בשעיר המוקרב ובזה הנשלח למדבר מוכרעת בהגרלה.
- עוד במדור פרשת שבוע כלכלית
- עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו
בספרו "עקידת יצחק", פרשת "אחרי מות", מסביר רבי יצחק עראמה מדוע דווקא ביום כיפור נעשית פעולה, המזכירה לנו כי יש דברים התלויים בגורל: יום הכיפורים הוא היום בשנה, בו אלוקים דן את האדם על פועלו ועל התנהגותו בשנה החולפת, אך הוא מודע לכך כי לא הכול תלוי בבחירה החופשית של האדם.
כלומר: יש שבחרו בדרך רעה לא מתוך בחירה חופשית אלא "שעלה כך בגורלם מהסיבות שנזדמנו להם בעת הווייתם". לכן, כאשר דן אלוקים את האדם ביום הכיפורים, הוא מביא בחשבון לא רק את מעשיו בפועל, אלא גם את הרקע שבו גדל, את הנתונים הראשוניים שלו, ואת הסיכויים שלו להשתנות – הגורל שלו.
לכל אחד מאתנו תכונות מולדות, הקשורות גנטית למטען שאנו יונקים מהבית בו גדלנו ומסביבת נוף ילדותנו. תכונות אלו קושרות את קשר הגורל שלנו. עם זאת, במהלך חיינו בכוחנו לפעול מכוח הבחירה החופשית לרכישת מיומנויות, כישורים, תכונות והתנהגויות, ולהרחיב את טווח האפשרויות שלנו. חובתנו החברתית והמוסרית היא לאפשר שוויון הזדמנויות, צמיחה ולמידה גם לאוכלוסיות שלא שפר עליהן גורלן.
עבד של הזמן
בליל הסדר הקרב ובא נזכר בבני ישראל שגורלם היה עבדות במצרים. חלקם נולדו למציאות הזו ולא היה בכוחם לשנות. במשנה תורה לרמב"ם (ספר קניין, הלכות עבדים א, ו) מסביר הרמב"ם, כי עבודת הפרך בה עבדו בני ישראל במצרים היתה עבודה שלא היתה לה קצבה ולא היה לה שיעור.
העבדים במצרים לא יכלו לשלוט בזמן שלהם ולנהל אותו. אולי כפועל יוצא מכך, המצווה הראשונה שמעניק אלוקים לעמו לקראת היציאה מעבדות מצרים, היא מצוות קידוש החודש, שבמהותה מעניקה את השליטה בממד הזמן (שמות יב, 2).
מאידך תופעת העבדות לעבודה בימינו המוכרת בשם "וורקוהוליק" הינה תופעה של בחירה בעבדות, ואינה נובעת מגורל. ה"וורקוהוליק" הוא העבד המודרני, שאינו שולט במימד הזמן.
אנשים המכורים לעבודה חשים צורך תמידי בשליטה ובכוח, תמורתם יקבלו הכרה והצלחה ממקום העבודה. הפרעה זו גורמת לאדם לתבוע מעצמו עבודה קשה מדי, בלי לווסת את העבודה עם מגוון של עשיות נוספות בחייו. ההתמכרות מרחיקה מחייו כל עשייה אחרת שאינה קשורה לעבודה. העבודה הופכת לישות עצמאית השולטת בחייו, תוך כיבוש ממד הזמן.
הבה נסב את תשומת לבנו השנה בליל הסדר ונחשוב על מגוון העשיות שלנו בחיינו. האם הם כוחו של גורל? האם נוכל השנה להתחיל לנצל הזדמנויות ולשנות?
מרים שפיר היא יועצת קריירה ומחברת הספר "רעיון עבודה שבועי" - היבטים תעסוקתיים בפרשות השבוע