אורתופד בכיר: "אל תתנו לפיזיותרפיה ליפול"
בשבועות האחרונים עלה מקצוע הפיזיותרפיה לכותרות ולא לטובתו. מספר המסיימים את הלימודים עולה מדי שנה, ולאור המצוקה למצוא מקום התמחות ועבודה, עולה השאלה למה יש צורך לפתוח חוגים נוספים במכללות הפרטיות. אורטופד מסביר למה זו עלולה להיות החלטה שתעלה לכולנו בבריאותנו
קשה וכמעט בלתי אפשרי לתאר החלמה ושיקום של חולים ללא מקצוע הפיזיותרפיה. הפיזיותרפיה היא מקצוע בריאות אשר תכליתו ומטרתו להביא את האדם שנפגע בבריאותו לעצמאות מירבית, לתפקוד טוב יותר, לאיכות חיים משופרת ולתחושת מסוגלות.
עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו
הפיזיותרפיה - אינה נהנית מאור הזרקורים ומיחסי ציבור, אך יעידו עליה נפגעי תאונות הדרכים, האירועים המוחיים והמחלות הניווניות, יעידו עליה הורי הילדים שהתפתחותם מעוכבת, המטופלים המונשמים והסובלים ממחלות ריאה, החולים האונקולוגיים, כל מי שסובל מכאבי מפרקים, הספורטאים, הזקנים בבתי האבות- כולם זקוקים לפיזיותרפיה ונשכרים ממנה.
הפיזיותרפיה והבריאות שלנו
פיתוח ישראלי: פיזיותרפיה בבית עם משחק טלוויזיה
צריכים פיזיותרפיה בכללית או מכבי? תחכו הרבה
"בסוף ננצח": איך נראה שיקום פיזיותרפי עם wii?
מקצוע משלים למקצוע הרפואה
שנים רבות אני מלווה את הכשרת הפיזיותרפיסטים, כמנהל המחלקה האורטופדית באסף הרופא וכמרצה בחוג לפיזיותרפיה באוניברסיטת תל אביב. ראיתי את התפתחות המקצוע, את מסירות האנשים העובדים בו, המקצועיות שלהם, הרצון העז לדעת וללמוד עוד.
לימדתי אותם ולמדתי מהם. הבנתי שהידיים המנתחות שלי עושות רק חלק מהעבודה. על מנת להשלים את הטיפול ולהעמיד את החולה על הרגליים (תרתי משמע) זקוקים לתהליך של שיקום- זקוקים לפיזיותרפיה.
במהלך ארבע שנים הסטודנטים לומדים שעות ארוכות של נושאים רבים מעולם הרפואה, בצד שיטות הטיפול בכל מגוון המחלות, בשקידה, במסירות ומתוך רצון להפוך לאנשי המקצוע הטובים ביותר.
תוכנית הלימודים כוללת שילוב של לימודים תיאורטיים באוניברסיטה, ולימודים מעשיים-וכחלק מתהליך ההכשרה ומהתואר אותו הם רוכשים, הסטודנטים לפיזיותרפיה, נדרשים לכאלף שעות של התנסות מעשית בטיפול בחולים.
את ההתנסות המעשית הם מבצעים תחת הדרכה, השגחה והכוונה של מדריכים מוסמכים. ההכשרה מתבצעת בקשת רחבה של מוסדות רפואיים בכל הארץ, תוך הקפדה יתרה על איכות ההכשרה של מי שבסיום לימודיהם ייטפלו בבני משפחתינו או בנו.
את הסטודנטים מלווים בהכשרה המעשית פיזיותרפיסטים מנוסים, שנבחרו בקפידה ועברו קורס הכשרה באוניברסיטה, שהכשירם לתפקיד המדריך הקליני. המדריכים הם אילו שבוחנים את יכולותיהם הפרקטיות, של הסטודנטים, והערכתם מהווה חלק אינטגראלי מהציונים בתואר.
בשנים האחרונות גברה ההתעניינות בלימודי פיזיותרפיה, ואי לכך הלך גדל מספר הסטודנטים הלומדים את המקצוע. ארבע ועדות שונות שמונו ע"י המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג), ושבחנו את נושא הכשרת הפיזיותרפיסטים הגיעו לאותה מסקנה- מכסת הסטודנטים הגיעה לרוויה.
לא יקבלו הכשרה מספיקה
לא ניתן להגדיל את מספר הסטודנטים לפיזיותרפיה, ויש אף לצמצם את מספרם, לנוכח הכמות המוגבלת של מוסדות רפואיים המתאימים להכשרה מעשית עבור מספר רב כל כך של סטודנטים. לא ניתן יהיה לתת הכשרה מעשית נאותה לסטודנטים נוספים לפיזיותרפיה, בתנאים הקיימים.
והנה בניגוד להמלצות, מתוכננת פתיחת חוגים נוספים לפיזיותרפיה במסגרת המכללות הפרטיות בארץ.
ואני שואל?- היכן יקבלו אותם סטודנטים הכשרה מעשית נאותה? כיצד נוכל להיות ערבים לשמירה על איכות הפיזיותרפיסטים שמסיימים את לימודיהם, אם אין די מקומות להכשרה טובה שלהם? ומי יידאג לכל אותם מטופלים, חולים, מנותחים שייקבלו טיפול מאנשי מקצוע שהוכשרו באופן ראוי?
כמי שמכיר את עבודת הקודש שעושים הפיזיותרפיסטים, וכמי שמלווה את הכשרתם במשך שנים רבות, כסטודנטים, ובהמשך כאנשי מקצוע- אני מתחנן, אסור לתת לפיזיותרפיה ליפול, אסור לתת יד לירידה ברמת ההכשרה של הסטודנטים, אסור לאפשר פתיחת חוגים נוספים לפיזיותרפיה, עד שיוכח מעבר לכל ספק כי מספר מקומות ההכשרה המתאימים גדל. למען החולים שלנו ולמען הבריאות שלנו.
רפואה ופיזיותרפיה חד הם. סטודנטים לרפואה המתקבלים לבתי הספר לרפואה עוברים מיון מדוקדק של מצוינות על מנת שהטובים בתלמידינו יהיו רופאינו ויטפלו בבריאותנו. לא יעלה על הדעת שיפתחו פקולטות לרפואה במכללות, ללא סף המצוינות כפי שנדרש בבתי הספר לרפואה. בארץ.
לא יעלה על הדעת שיפתחו פקולטות לרפואה במכללות ללא אפשרות לתת לסטודנטים התמחות מעשית מעולה . ולא יעלה על הדעת שיפתחו מחלקות בבתי חולים ללא אפשרות לתת למתמחים את הנסיון המעשי בלימוד המקצוע.
למה בפיזיותרפיה כן? הדרישות היום מפיזיותרפיסט דומות לדרישות הקיימות מרופא. אנושיות ידע ומיומנות. את האנושיות הם מביאים מהבית .את הידע והמיומנות אנחנו נוטעים בהם.
אין מקום לפתוח חוגים לפיזיותרפיה כאשר איננו יכולים להכשיר אותם ביעילות הטובה ביותר. שיקומם של פצועי תאונות הדרכים, הפעלת הברכיים לאחר החלפות מפרקים. הולכת הילדים הלוקים בשיתוק מוחין. חיזוק רצועות של ספורטאים פגועים. כל אלה תלויים בידע ומיומנות.
אנא מכם כל מי שהמקצוע יקר ללבו אל תתנו לפיזיותרפיה ליפול.
הכותב הוא אורתופד בכיר ביה"ח אסף הרופא (לשעבר מנהל החטיבה האורטופדית אסף הרופא), מרצה בכיר בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב