לדיון בכנסת: הסדרת השירות על דודי שמש
ועדת הכלכלה דנה בתקנות חדשות שנועדו להסדיר את מתן האחריות והשירות לצרכנים שרכשו דודי שמש ודודים חשמליים. בין היתר, תיקבע כתובת אחידה לאחריות ולתיקון, בניגוד למצב היום בו הם פוצלו בין כמה גורמים. אישור התקנות נדחה למועד מאוחר יותר, במטרה לבדוק חשש מהיווצרות מונופול של מתקינים מוסמכים
הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן הביאה היום (ד') לאישור ועדת הכלכלה תקנות חדשות ונוחות שמסדירות את האחריות והשירות לטובת הצרכנים הרוכשים דודי שמש ודודים חשמליים. התקנות מרחיבות על הדוודים את כללי השירות והאחריות מכוח חוק הגנת הצרכן, שנקבעו לפני 8 שנים על מוצרי חשמל ואלקטרוניקה חדשים שמחירם מעל 150 שקל (מקררים, תנורי אפיה וכירות חשמליים, טלוויזיות, מזגנים, מחשבים וכו').
- לכתבות נוספות בערוץ צרכנות
במהלך הדיון בוועדה לא היתה התנגדות לעצם התקנות, אולם היו"ר אבישי ברוורמן (עבודה) עיכב את אישורן תחת הרושם שיש אי הבנה נקודתית בין המשרדים לגבי היקף האחריות במודל החדש. זאת בניגוד לטענת נציגות משרדי הכלכלה והמשפטים שהתקנות נקבעו לאחר התייעצות עם כל המשרדים הנדרשים בחוק שאיננו מחייבת לקבל טענה זו או אחרת מצדם.
התקנות מחליפות את כללי הפיקוח המסורבלים והלא ידידותיים לצרכן, אשר חלים עד היום על הדודים למיניהם, בעיקר לגבי דודי השמש, מכוח תקנות לשעת חירום מתקופת המנדט הבריטי. התקנות החדשות אמורות להיכנס לתוקף לאחר אישורן בוועדה, כעבור 60 יום מפרסומן ברשומות (בפועל תוך 3 חודשים).
ההקלה הבולטת ביותר בתקנות החדשות קובעת תעודה וכתובת אחידה לאחריות ולתיקון הדודים שהיא של היצרן או היבואן. זאת, בניגוד למצב הקיים המפצל את האחריות בין כל אחד מהם לבין עצמם ולבין הגוף המתקין את הדוד. מצב זה פועל לרעת הצרכן אם המכשיר התקלקל בתקופת האחריות, כתוצאה מפגם בייצור ובחומר או מעבודה רשלנית. במקרים אלה הצרכן נהפך ל"כדור משחק" בין היצרן/היבואן למתקין, אשר לא אחת גלגלו את האחריות אחד על השני.
מצב הרוכשים של דודי שמש מסובך יותר. הם קיבלו עד כה 3 תעודות אחריות נפרדות על הדוד, על קולט השמש ועל ההתקנה והצנרת, ונאלצו להתלבט ולהתרוצץ בין 3 גופים אחראים. לפי התקנות החדשות, היצרן/היבואן יוכלו להתנות את האחריות בכך שההתקנה בוצעה בידי מתקין מוסמך מטעמם.
תקופת האחריות תקוצר, אך גם ההמתנה לתיקון
בנקודה זו עלתה לגבי דודי שמש השאלה המעכבת את אישור התקנות, אם האחריות תקפה כאשר מתקין הדוד הוא עצמאי לפי בחירה חופשית של הצרכן. נציגי החברות התנגדו לפיצול שהוא המחדל בשירות הנוכחי. נציג משרד האנרגיה חשש מהיווצרות מונופול של מתקינים בחסות החברות שיגרום לחיסול הרבה עסקים קטנים בתחום. ברוורמן הודיע על נכונותו לאשר את התקנות "בכל שעה" לאחר שיקבל עמדה מוסכמת של הממשלה.
לא היה ערעור על התקנות הקובעות תקופת אחריות חדשה ואחידה: 4 שנים במקום 5 שנים (לדודי שמש גם על קולט השמש). זאת, למעט על גוף החימום החשמלי בדוודים שהאחריות עליו שנה אחת.
קוצר גם לוח הזמנים המחייב את האחראי לתיקון הליקויים – תוך 3 ימים מרגע הקריאה במקום תוך 7 ימים כיום, גם אחרי תקופת האחריות. בתקופה זו התיקון יתבצע בבית הצרכן, אבל אם נדרש תיקון במעבדה של היצרן/יבואן הובלת המכשיר תהיה על חשבונם.
חובתם של הצרכן והיבואן תהיה לספק לצרכן חלפים מקוריים, מעבר לתקופת האחריות עד תום 7 שנים מרכישת המכשיר. צרכן שמכר את דירתו יחויב לשאת באחריות לתקינות הדוודים בדירה במשך 3 שנים מיום העברת הדירה לרשות הקונה.
התקנות גובשו אחרי מאבק ממושך מול החברות הישראליות, שחוזק בלחץ ארגון המדינות המתועשות, ה-OECD, שטען כי הפיקוח מכוח חוק מנדטורי איננו רלבנטי וראוי להגן על הצרכן בחוק ישראלי.