שמשון פּה: צפו במטוס התובלה החדש של צה"ל
המטוס החדש מדגם סופר-הרקולס, עם מנוע של רולס רויס וקיבולת גדולה במיוחד, נחת בנבטים ויהפוך למבצעי בעוד כמה חודשים. עוד שני מטוסים ייכנסו לשימוש עד תחילת 2015. בצה"ל מעריכים שהפרשי טמפרטורה במהלך הטיסה לארץ גרמו לסדק בשמשה
גדול יותר, שקט יותר ומבצעי יותר. אחרי 19 שעות טיסה במצטבר ושתי עצירות ביניים בקנדה ובאיטליה, נחת בצהריים (יום ד') מטוס "שמשון" החדש של חיל האוויר. הוא הצטרף לטייסת התובלה "הפילים" בבסיס נבטים של חיל האוויר בדרום הארץ, עם השלמת ייצורו במפעל בחברת לוקהיד-מרטין באטלנטה שבארצות הברית.
עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו
במהלך הטיסה מארה"ב לישראל של המטוס, בקטע שבין סנט ג'ונס שבקנדה לבסיס חיל האוויר האיטלקי שסמוך לפיזה, נוצר סדק בשמשת המטוס. צוותים טכניים החליפו את השמשה במהלך עצירת הביניים בתחילת השבוע בפיזה והמטוס המשיך משם לישראל ללא הנזק שנגרם. בתחילה חשבו בצה"ל שהגורם לכך היה פגיעת ציפור, אולם לאחר בדיקה ההערכה היא שהפרשי טמפרטורה בין החוץ לפנים במהלך הטיסה גרמו לסדק.
בחיל האוויר אמרו כי מדובר במקרה שאינו נחשב לחריג ולא מהווה סיכון למטוס. את המטוס הטיס צוות ישראלי, במהלך 19 שעות הטיסה במצטבר ממפעל לוקהיד מרטין שבאטלנטה עד לבסיס נבטים שבדרום בראשותו של סא"ל אורי, מפקד טייסת הפילים. בכניסה למרחב האווירי של ישראל ליווה את מטוס השמשון מטוס הקרב נץ.
המטוס החדש מדגם סופר-הרקולס, C-130J-30, נחת בטקס חגיגי בנבטים כשהוא מלווה במטוס ההרקולס הוותיק "קרנף", במטוס הביון המתקדם "נחשון", במטוס בואינג 707 ובמטוס התדלוק "ראם" של חיל האוויר. הוא יהפוך למבצעי בעוד כמה חודשים, לאחר שיותקנו עליו מערכות אוויוניקה ותקשורת ישראליות. בשנה הקרובה יצטרפו אליו שני מטוסים זהים - השני בעוד כחודשיים והשלישי בתחילת 2015 - ובשנים הקרובות מתכוונים בצה"ל להצטייד בעוד שלושה מטוסים כאלו.
מטוס "שמשון" החדש הוא בעל קיבולת גדולה יותר בעשרות אחוזים ממטוסי "קרנף" הוותיקים, והוא מסוגל לשאת 97 אלונקות, שמונה פלטות מטען, 92 צנחנים, 128 נוסעים ולוחמים, ארבעה כלי רכב גדולים, בהם האמרים, נגמ"שים ואף תותח מתנייע, וכן 24 מטענים מוצנחים. למטוס מנוע מדגם טורבו פרופ של חברת רולס רויס, שיאפשר לו לטוס בשקט רב יותר.
"שמשון" יוכל לבצע תצורות מבצעיות מעל שטח אויב במהירות מקסימלית 670 קמ"ש, בטווח של עד כ-4,000 מייל ובגובה מקסימלי של 35,000 רגל, כולל אפשרות לטיסות בגבהים נמוכים ובצורה שקטה. למטוס החדש יש יכולת לטוס במשך שעות ארוכות במבנה, בתוך עננים או בלילה חשוך לחלוטין, באופן מדויק ובטוח בזכות מערכת גילוי והתרעה מתקדמת שמזהירה מפגיעה אפשרית בהר או בקרקע.
למטוס ישנה גם מערכת הגנה עצמית מתקדמת עם חתימה נמוכה שנועדה למנוע גילויו על ידי מכ"מים של האויב. כמו כן, ביכולתו לנחות על מסלול קצר יותר בהשוואה למטוסים מהדגמים הקודמים. "שמשון" ישמש את חיל האוויר למשימות של אספקה בהיטס, פינוי נפגעים והובלת לוחמים לעומק שטח האויב. האמריקנים גם קיבלו את דרישת צה"ל להתקנת עמדה במטוס לאיש צוות נוסף למשימות מיוחדות, מלבד שני הטייסים, הנווט ופקח העמסה.
גורם בכיר בחיל האוויר אמר כי תכונות המטוס מאפשרות הצנחה של לוחמים לנקודה מוגדרת מראש וברמת דיוק של מספר מטרים בודדים. מנועיו גם נחשבים חסכוניים יותר וצורכים 20% דלק פחות ממטוסי "קרנף". בטיסה ארצה השתתפו טייסים של חיל האוויר לצד צוות מקביל של היצרנית לוקהיד-מרטין. מטוסים מאותו הדגם כבר נמצאים בשימוש בחילות האוויר של ארה"ב, דנמרק, אוסטרליה ואיטליה.