הפרטת תע"ש: נחתם הסכם עם העובדים
המדינה חתמה על הסכם מול הנהלת החברה והעובדים, שיאפשר להוציא לפועל את תוכנית ההפרטה. במסגרת זו, 1,200 עובדים יעזבו בפרישה מוקדמת באופן מיידי והשאר יפרשו במהלך 15 השנה הקרובות. הנשארים יקבלו תוספות לשכר - כולל את אלו שלא קיבלו בשנים הקודמות. יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות: "ההסכם יציל את החברה"
משרד האוצר חתם הערב (ד') על הסכם קיבוצי מול הנהלת תע"ש, ההסתדרות והעובדים, שנועד לאפשר להוציא לפועל את הפרטת החברה. ההסכם קובע שינוי ארגוני כולל בחברה, מסדיר את תנאי העובדים במסגרת ההפרטה ומבטיח את האינטרסים של המדינה בחברה.
- ועדת השרים אישרה את הפרטת תעש
- חברה בקשיים: תעש שוב לא חילקה משכורות
- ועדת הכספים: הלוואה לתעש תמורת הפרטה
על פי ההסכם, המדינה תוותר לחברה על חובות של מיליוני שקלים. בתמורה, החברה תפנה את הקרקעות שעליהן היא יושבת ברמת השרון, לטובת המעבר שלה לנגב. תהליך ההפרטה אמור להסתיים בתוך כשנה וחצי- שנתיים, לאחריהם תפעל החברה בבעלות פרטית.
בתע"ש עובדים כ-3,500 עובדים. ההסכם קובע כי כ-1,200 עובדים יעזבו את החברה בתוך 14 חודשים ובתנאים משופרים - רובם בפרישה מוקדמת, למעט 30 עובדים במסלול פיצויי פיטורים מוגדלים. כמו כן, כ-1,000 עובדים נוספים יפרשו מהחברה בצורה הדרגתית בפרישה מוקדמת, במשך 15 השנים הקרובות.
העובדים הנשארים יקבלו תוספות שכר של 6% בשלוש השנים הקרובות, וכן תוספות שלא קיבלו בשנים הקודמות בשל המשבר הפיננסי בחברה - 5% משנת 2009 ו-7.25% משנת 2001. בנוסף כולל ההסכם התחייבות של משרד הביטחון לשמירה על הנכסים האסטרטגיים של החברה.
ההסתדרות: "ההסכם יציל את החברה"
בנובמבר האחרון אישרה ועדת השרים לענייני הפרטה, בראשות שר האוצר, יאיר לפיד, מתווה להפרטת תע"ש, שגיבש מנכל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר. המתווה כולל פרישה של עובדים והעברת מספר מתקנים צבאיים ממרכז הארץ לפריפריה, לטובת בניית דירות על הקרקעות שיפונו.
ההפרטה באה בעקבות מצבה הפיננסי הקשה של החברה: הגירעון המצטבר בתקציבה עומד כיום על למעלה מ-2 מיליארד שקלים וההפסד השנתי הממוצע של החברה הוא 250 מיליון שקל. בתוך כך, היא הגיע מספר פעמים למצבים שבהם לא יכלה לשלם את שכר העובדים, כאשר המדינה הזרימה לה כספים על מנת למנוע הלנת שכר. עד היום, העבירה המדינה כ-2.7 מיליארד שקל כדי לסייע לחברה.
אבי ניסנקורן, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות ומי שמיועד להחליף את עופר עיני בתפקיד היו"ר, היה שותף לדיונים ב-4 השנים האחרונות. "זהו המו"מ הארוך ביותר שהייתי מעורב בו, בגלל ריבוי הרגולטורים והגופים העוסקים בנושא", הוא מעיד. ניסנקורן הוסיף כי "ההסכם יציל את החברה. בכל חודש היינו צריכים לדאוג למשכורות העובדים - כי פשוט לא היה. בעת היא תהפוך למאוזנת ותוכל להמשיך לשרוד".
"עידן חדש של רווחיות וצמיחה"
איציק יהודה, יו"ר ארגון עובדי החברה, מסר כי "ההסכם קובע פרישה של בין 80 ל-100 עובדים מדי חודש, כאשר עובדים חדשים ייקלטו במקומם - דבר שמעניק לנו אופק תעסוקתי. בנוסף, משרד הביטחון מתחייב לרכש לתקופה של 5 שנים. בנוסף נקבעה רשת ביטחון פנסיונית לעובדים, כך שגם לאחר מכירת החברה - רוב העובדים הוותיקים יוכלו לפרוש באותם התנאים שפורשים בהם כרגע".
יהודה מחדד כי מדובר בהסכם ראשון לעובדים מזה 10 שנים. "כבר שנים שאין לעובדים העלאות בשכר, אפילו בשקל אחד. החברה עברה מספר תוכניות הבראה וניהול כושל של כל הגורמים, כולל גורמי הממשלה. ההסכם נועד לייצב את החברה ובלעדיו - היא פשוט לא תתקיים. כעת יש פיצוי הולם גם לעובדים שעוזבים וגם לאלו שנשארים".
הממונה על התקציבים באוצר, אמיר לוי, מסר כי "ההסכמים שנחתמו היום יאפשרו לתע"ש לצאת לדרך חדשה ולממש את הפוטנציאל הגלום בה, להפוך לחברה ביטחונית מובילה בדומה לאלביט, רפא"ל והתעשייה האווירית. מעבר תע"ש לנגב יפנה שטח גדול בלב אזורי הביקוש במרכז הארץ עליו תוכל לשווק המדינה עשרות אלפי יחידות דיור. ההחלטות אותן קיבלנו אינן פשוטות אך הכרחיות למען הפסקת תלות החברה בכספי משלם המסים".
מההל רשות החברות, אורי יוגב, אמר כי "חתימת ההסכמים מבשרת את סיום משבר תע"ש הנמשך כבר כעשור ואת כניסתה של תע"ש לעידן חדש של רווחיות וצמיחה, תוך מעבר דרומה ושחרור קרקעות חשובות באזורי הביקוש. בעקובת החתימה תחל רשות החברות בהליך המכירה שיסתיים במהלך השנה הבאה".