חוצים את המדבר - הפעם בעזרת דוושות
חופשת הפסח הארוכה, סופי השבוע המתחברים לחגים ומזג האוויר המעולה, חברו השנה יחד ויצרו גן עדן לרכיבת אופניים מדברית. רוני נאק רק מסייע לכם לעבור את זה בשלום
לרכיבת אופניים מדבר יש קסם מיוחד. מרחבים עצומים, שממה, שקט, נופים לא מוכרים, ערוצי נחלים אדירים, ציורי סלע וצוקים נישאים. והשנה, עם מזג האוויר הנוח שצפוי, חופשת פסח ארוכה מספיק כדי לצאת ליותר מגיחה קצרה לנוף הנפלא והמסתורי הזה. העניין הוא, שמעבר לייחוד ולקסם, המדבר דורש הכנה יוצאת דופן מהרוכב ואופניו.
- עוד על אופניים? מגזין שטח ברשת
לא רק שמדובר בסוג שטח שאינו מוכר לרובנו, כולל כמובן שבילים וסינגלים בהם לא רכבנו מעולם, אלא שתא השטח העצום הזה נמצא הרחק מיישוב ועזרה נדרשת, לעיתים באיזורים ללא קליטה סלולארית כלל. כאמור, זו אינה גיחה מהירה של שעתיים בבוקרו של סוף שבוע, אלא מסע של ממש שצריך להיערך לו היטב.
ומכיוון שאנחנו מאמינים גדולים בקלישאה האומרת שכל מסע ואירוע מוצלח מתחיל בהכנות ראויות, וממליצים לכם לא להיות זחוחים ולסיים את הרכיבה מבלי שתיאלצו להשתמש ביחידת הצלה מקומית, קבלו כמה עצות חשובות:
אופניים
מרחקי הרכיבה בדרום גדולים. הרבה יותר גדולים ממה שהורגלנו לו בסופי-שבוע רגילים של פורענות. כך למשל, מסלול קלאסי שמתחיל בשדה בוקר ומסתיים בעין חצבה, מגיע לכ-70 ק"מ - ויש אין ספור דוגמאות נוספות. באיזה סוג אופניים כדאי לבחור אם כך?
אופניים מתאימים לכיסוי מרחקים גדולים יהיו בעלי גלגלי "29, ובהתחשב בפני השטח, רצוי שיהיו גם עם שיכוך מלא - בולם מתכוון מלפנים ואחד מאחור. לאופניים כאלו יש יכולת מופלאה להגיע לקצב שיוט מהיר, ולשמור עליו לאורך זמן. הגלגלים הגדולים מייצרים מומנט נדיב, ציר הגלגל וההנע גבוהים מעל לקרקע, וכל שנותר לוודא הוא שמהלך המתלה יהיה בין 80 מ"מ ל-120 מ"מ, ויספק כך נוחות ראויה מבלי להעניש בעזרת אבדן אנרגיית דיווש בתנועת מתלים.
שימו לב. אופניים בעלי מהלך ארוך יותר ירגישו לכם "יותר מדי" בשבילי המדבר, ובדרך כלל מדובר באופניים כבדים יותר, המתאימים לרכיבות אגרסיביות. מצד שני, תמיד אפשר לעשות טיולי הקפצות (עם רכב), וליהנות רק במורדות.
אין מכינים את האופניים למשימה? פחות או יותר כמו תמיד. קפצו לחנות ובדקו שהכל תקין, שמנו את מה שדורש שימון וזהו. קחו בחשבון שמרבית שבילי הדרום מציעים מצע קשה ואבנים. יש מעט קילומטרים חוליים, ויש מספר ערוצי נחל חצציים שבהם אין לכם מה לחפש עם אופניים - כמו נחל נקרות למשל. צמיגי טיובלס יקנו לכם שקט נפשי, אבל אם אתם ממש רוצים להשקיע, אפשר ללכת על מידה צרה יותר וסוליה אגרסיבית פחות, כדי להקטין את ההתנגדות לגלגול.
ציוד
קחו שניים מכל פריט שעשוי להתכלות. שתי פנימיות, נוזל נגד תקרים, בקבוקוני CO2, לשונית תושבת מעביר ההילוכים האחורי, כלי לשרשרת, חוליות שרשרת וכבל נוסף. בנוסף, אל תשכחו כלי עבודה בסיסיים, אזיקונים מלוא החופן, סרט הדבקה חזק (מסקינגטייפ), גפרורים ו-או מצית, מיתר חזק, אולר רב-שימושי והכי חשוב - משרוקית. נכון, אין הרבה אבזרים באופניים שיכולים להתקלקל, אבל אם יקרה משהו זה תמיד יקרה במקום הכי רחוק מיישוב-קליטה.
אחרי העיסוק באופניים עצמם, שימו דגש רב על נשיאת מים. והכלל כאן מאד פשוט - אף פעם אין "יותר מדי" מים במדבר. מלאו את השלוקר עד הסוף. אם יש נקודות לנשיאת מים על שלדת האופניים, התקינו בקבוקי מים נוספים. קחו בחשבון לפחות ליטר מים לכל שעת רכיבה. נראה לכם מוגזם? חשבו על זה: קל יותר לסחוב חמישה ליטרים של מים, מאשר חבר על אלונקה. ובאותה הזדמנות, זכרו כי משקאות אנרגיה עתירי קפאין יאיצו את ההתייבשות ועשויים לגרום לעליית חום הגוף והאצת הדופק. ותרו עליהם.
בסעיף המזון זכרו כי חטיפי אנרגיה מהווים פתרון מצוין, כמו כל מזון שאינו קשה לעיכול ומכיל הרבה מאד אנרגיה. השאירו את הארוחה הגדולה לסוף יום הרכיבה. תוספי תזונה וג'לים למיניהם יועילו להחזיר לכם מלחים שאבדו בהזעה - רק בדקו שאין בהם יותר מדי קפאין או חומרים כימיים ממריצים אחרים.
פסח גם מסמן את עונת המעבר והחמסינים הראשונים. לכן, גם אם יש מספיק מים, אתם בכל זאת חשופים למכת חום אפשרית. הקפידו לנוח, למצא צל אם יש, וככלל אצבע לא לרכוב בשעות החמות ביותר של היום. אחרי הכל, קשה לרכוב עם ביגוד ארוך. אל תתביישו להשתמש בקרם הגנה באיזורים החשופים, וזכרו שאם גילחתם את הרגליים, מריחת קרם לא תשנה כבר דבר בנוגע לתדמית הגברית שעמלתם קשות לבנות לעצמכם.
מה עוד? בעלי חיים לא אמורים להפריע, למעט אלה שיכולים להתגלות כלא ממש ידידותיים בנסיבות שונות - נחשים ועקרבים למשל. ההנחיות כאן פשוטות לגמרי - אם אין לכם מושג ממש טוב מה עושים, הניחו להם. התרחקו לאחור ונתקו מגע.
לפני הרכיבה
נכון, לכולם יש GPS יוקרתי ותוכנת וויז במכשיר הסלולרי הסופר-חכם. ובכל זאת, קנו מפת סימון שבילים מעודכנת של האיזור בו תטיילו. על המפה תמצאו את מספרי הטלפון של הרשויות עימן יש לתאם כניסה לשטח (מתא"ם של צה"ל למשל). בדרך כלל, שטחי אש אינם פעילים בחול המועד, אבל אף פעם אי אפשר לדעת מתי צבא ידידותי צריך להתאמן אצלנו. ובכלל, בעניינים כאלה, אין שום סיבה לסמוך על הכלל. בנוסף, אנחנו ממליצים שבן משפחה שאינו משתתף בטיול ידע לאן אתם יוצאים ויקבל מכם הערכה לזמני גג ליציאה מהשטח.
ארזתם כבר מים? עכשיו הכפילו את הכמות. בדיקה אחרונה של תקינות האופניים, ארזו בגד חם (אך קל) לערב - הבדלי הטמפרטורות בין היום ללילה מאד קיצוניים בעיקר באיזור הר הנגב. זכרו גם כי אותו GPS שבכל זאת יסייע לכם, ייבש את הסוללה אחרי כמה שעות. קחו אחת רזרבית. אה, וצמיג מתקפל יוסיף הרבה לבטחון שתסיימו את המסלול בזמן המתוכנן.
העמסתם, ניתקעתם?
תרמילאות אופניים, או במילים פשטות "הרבה תיקים על שלדת האופניים שלכם", היא כיף גדול. אין בעיה אם בא לכם לסחוב מזרן, אוהל, כירה, מזון בגדים, מים, טלויזיה קטנה, מנורת לילה ושירותים כימיים מתקפלים. יש הרי ציוד ייעוד ואם ההשקעה המסיבית מקובלת עליכם, אדרבא. רק זכרו שהמשקל הזה צריך לנוע קדימה בעזרת שרירי הרגליים (שלכם!) ולא תא המטען של C130 פרטי וצמוד. כן, זה רמז.
ירד החושך ואתם לא לגמרי בטוחים לאן לפנות? עצרו במקום. ללא תאורת לילה חזקה והיכרות עם המסלול, ההמשך יכול להפוך ללא בטוח דיו. עדיף להתארגן ללינת לילה לא מתוכננת, להדליק מדורה קטנה שתמיד מעלה את המוראל. רכזו את המים והמזון שיש, ונסו בדרך כלשהי לעדכן את מי שצריך במצבכם. ובן המשפחה-החבר שהוזכר לפני כן? זה הזמן שלו להחזיר לכם טובה על ההנחה שסידרתם לו בקניית הפלזמה "50.