הנהג הביט בסלולרי, חגורת הבטיחות לא הייתה תקינה: תחקיר המוות בהאמר
תחקיר התאונה בגבול הצפון, שבה נהרג לוחם ההנדסה אלחי שטרית, חושף את הכשלים. המח"ט: "נכשלנו כמפקדים. אמצעי הלחימה הכי מסוכן - הרכב"
מוות מיותר: שבועיים לאחר מותו של לוחם ההנדסה רב"ט אלחי שטרית ז"ל, בן 19 מאשקלון, בהתהפכות ג'יפ האמר סמוך לגבול לבנון מתבררות הסיבות לתאונה הקטלנית. תחקיר ראשוני שנערך בחטיבה מעלה כי היסח דעת מצדו של נהג הג'יפ הוביל להתהפכות הקטלנית בירידה ממוצב תורמוס באזור צומת מלכיה.
עוד סיפורים חמים – בפייסבוק שלנו
מפרטי התחקיר, שהגיעו לידי ynet, עולה כי החשד כעת מתמקד בכך שנהג הג'יפ הביט בטלפון שלו שהיה מונח ליד רגליו במקום על הכביש שניות לפני התאונה. על פי התחקיר, בשעה 14:00 בעת שהראות הייתה מצוינת ולאחר שהנהג שוכנע לנהוג בהאמר יצאה הנסיעה לדרכה.
רב הסמל הפלוגתי, ששימש כמפקד הנסיעה וישב ליד הנהג, הבחין לפתע כי הרכב סוטה לשול וקרא לנהג להיזהר. הרס"פ סיפר בתחקיר כי הביט באותו הרגע בנהג וראה שראשו הביט לרגליו. כאשר צעק לעברו, הנהג הרים את הראש ושבר את ההגה בפתאומיות לכיוון הנגדי כדי להימנע מירידה לשטח. מעוצמת הסטת ההגה תוך כדי הנסיעה, התהפך הג'יפ לצד הכביש.
לאחר מכן מיהר הרס"פ להתקשר לחובש הפלוגתי, אך הוא לא היה זמין. אז ניסה מפקד הנסיעה להתקשר לקצין מהגדוד כדי להזעיקו, אך השיחה נותקה בגלל קשיי קליטה באזור. בשלב זה התקשר הרס"פ למד"א והזעיק אמבולנס. בינתיים רץ הנהג למוצב והזעיק את החובשים לרדת עמו לזירת התאונה.
במהלך התחקור נמצא כי הנהג, חייל בשירות חובה בעל שתי עבירות משמעת שצבר בשנה האחרונה, הפגין עצבנות בשעות שלפני התאונה לאחר שהתווכח עם מפקדיו. הסיבה לכך הייתה שהנהג דרש לבצע את הנסיעה המנהלתית, שכללה העברת ציוד מרמת הגולן שבה שהו חלק מחיילי הגדוד באימון, בטנדר די מקס שנחשב לנוח יותר לנהיגה ולא בג'יפ ההאמר.
עוד עלה מהתחקיר כי כרטיס הנסיעה שמולא לטובת המשימה נרשם בבוקר לכל אותו היום ולא לאותה נסיעה מסוימת בניגוד לפקודות. בנוסף, חלק מהתדריך המחייב לפני הנסיעה היה דרך הטלפון ולא פנים מול פנים כמקובל בפקודות.
ליקוי נוסף נגע למצב חגורות הבטיחות בחלקו האחורי של ההאמר, שם ישבו רב"ט שטרית ז"ל וחייל נוסף. שניהם אמנם היו חגורים ועם קסדות על ראשיהם במהלך הנסיעה, אך דווקא החייל השני שנפצע קל נותק מרצועת הבטיחות ועף כ-10 מטרים מחוץ לג'יפ. שטרית לעומתו ספג פגיעה קטלנית בפלג גופו העליון ומותו נקבע בתום ניסיונות החייאה ממושכים.
מפקד החטיבה: "נכשלנו כמפקדים"
בנוסף, נמצא כי הכביש הקטן מהמוצב לכביש נחשב לבעייתי בשל היותו כביש דו-סטרי ובעל נתיב נסיעה אחד בלבד וללא שוליים, דבר המחייב את הנוהגים בו למשנה זהירות. יחד עם זאת, התחקיר העלה כי ההכשרה שעבר הנהג, הביקורות התקופתיות עליו, בדיקות כלליות של ההאמר ויתר חלקי שילוח המשימה - היו תקינים.
בחטיבה הפיקו כמה לקחים בעקבות התאונה הקטלנית. הראשון שבהם הוא נטילת המכשירים הסלולריים מהנהגים בזמן נסיעה על ידי מפקד הנסיעה ועד לסיומה. בנוסף, איסור נסיעת חיילים בחלקו האחורי של ההאמר אלא באישור קצין וביצוע תרגולות נסיעה ספציפיות בכל מוצב והכביש המוביל אליו.
מפקד החטיבה, קצין בדרגת אלוף משנה, הודה בתחקיר כי "נכשלנו כמפקדים" והורה לבדוק את תקינות חגורות הבטיחות ברכבים, והזכיר שגיאות נוספות שעלו: אי קיום ראיון קליטה לנהג כשהפלוגה הגיעה לגזרה ואי קיום תדריך שבועי לחיילי המנהלה בפלוגה ובהם הנהג.
מפקד גדוד ההנדסה ציין בתחקיר כי "איבדנו לוחם ממיטב החיילים בגדוד למרות מאמצים הסברתיים רבים שאנו עושים בנושא, בהם מפגשים עם הורים שכולים, תדרוכים, ביקורים בבית לוינשטיין ועוד. האירוע הראה לנו שאמצעי הלחימה המסוכן ביותר שבו אנו משתמשים מדי יום הוא הרכב שלנו".
מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל משתתף בצער המשפחה באבלה הכבד ונמצא איתה בקשר ישיר. הנושא נמצא בחקירת מצ"ח, בתום החקירה יועברו ממצאיה לבחינת הפרקליטות הצבאית".
כתבנו הלל פוסק מוסיף כי עם קבלתם לצה"ל נחשבו תאונות התהפכות עם ג'יפ האמר לנפוצות בשל רמת מיומנות נמוכה של הנוהגים בהם, בכל הקשור להתמודדות עם שליטה על הרכב הרחב בזמן ירידתו מהכביש. בנוסף, העובדה כי ברנזט בלבד הפריד בין החיילים במושב האחורי לבין חלל החוץ הגדיל את הסיכון בעת התהפכות לפגיעה בחפצים קטנים, ולו באבן המונחת על הקרקע, גם במצב שבו הנוסעים חגורים ולבושים בקסדה.