משרד, שפר הופעתך - עיצוב ומיתוג מחדש
השקעת מחשבה בעיצוב המשרד ובמסר שאותו מעוניינים להעביר, עשוי לשפר משמעותית את היחס של הלקוחות והעובדים כלפי המותג. הנה כמה הצעות
טורים נוספים על עיצוב המשרד בערוץ הנדל"ן :
- בלי ראש בקיר: כך תעצבו "קיר כח" במשרד שלכם
- מטבח בכניסה וטוש בשירותים: משרד מעוצב
- דלפקים מדברים: כרטיס הכניסה של המשרד שלכם
לפני עידן האינטרנט, כשמיתוג היה מוכר בעיקר לחברות פרסום ולעוסקים בקמעונאות, הסתפקו חברות מכל התחומים בתכנון משרדים פרקטיים. במהלך השנים, הפכו ענפי המסחר והשירותים לצפופים ותחרותיים יותר; והמלחמה על תשומת לבו של הצרכן ועל שימור העובדים וגיוסם של עובדים מוכשרים הפכה משוכללת ומתוחכמת יותר.
כדי להסב את תשומת הלב אליהן, החברות יכולות ליצור חוויית מותג שתלווה את העובדים, הלקוחות והספקים המגיעים למשרד, כך שתשפיע על האופן שבו הם תופסים את החברה. בדרך כלל, ככל שהחברה גדולה יותר ובעלת משאבים והענף בו היא עוסקת תחרותי יותר, היא תשקיע מאמצים גדולים בבניית מסר מתוחכם ומדויק - שיבדל אותה מהמתחרות.
חברות קטנות, שחיות בסביבה שאינה תחרותית במיוחד, נוטות לדלג על שלב המיתוג. אבל היום, אחרי הטלטלות והמשברים הכלכליים של העשור האחרון, כל חברה תצא נשכרת משדרוג השירותים והמוצרים שלה - באמצעות מיתוג והעברת המסר הנכון.
בחירת המסר נעשית באמצעות מערכת שיקולים אסטרטגיים שמוכתבים על ידי גודל השוק ואופי צריכת המוצר או השירות מצד אחד; וכן משיקולים בנאליים. למשל: "המסר הזה כבר תפוס", או "הצבע הזה כבר תפוס". כך למשל, 3 חברות הסלולר הראשונות בשוק הישראלי בחרו לכל אחת מהן צבע מותג שהן מזוהות איתו, וכל מי שנכנס אחריהן בחר בהכרח צבעים אחרים כדי להמחיש את ההבדלים.
אמינות וסולידיות או יצירתיות וחדשנות?
חברות יכולות להתלבט בין שני מסרים שסותרים, לכאורה, זה את זה. כך למשל, משרד רואי חשבון שהוקם לפני 35 שנים הוא משרד ותיק ומבוסס, שרכש מוניטין במהלך השנים בזכות אמינותו.
איזה מסר יעביר המשרד ללקוחות ולעובדים באמצעות המיתוג? על מה ישים את הדגש - האם על האמינות והסולידיות, או על היצירתיות והחדשנות? או שמא עליו לשדר את שני המסרים במקביל? התלבטויות רבות מעין אלו עולות כשמחפשים את המסר המתאים.
בדרך כלל, למסרים בסביבת העבודה יש שני קהלי יעד עיקריים: העובדים והלקוחות. כשמדובר במרכז פיתוח, המסרים מיועדים אך ורק לעובדים. לעומת זאת, במשרדי עורכי דין שבחדרי הישיבות שלהם נסגרות עסקאות, המיקוד יהיה אחר. אצל רוב החברות, המשרדים משרתים עובדים ולקוחות כאחד. למרות שההדגשים לכל קהל יעד הם שונים - חשוב שלא תהיה סתירה ביניהם.
כשמדברים על יישום המיתוג, אין הכוונה להדבקת סלוגנים על הקירות או לטקסטים פרסומיים. ככל שהמסרים יהיו פחות מילוליים ויוטמעו בעיצוב, הם יימאסו פחות על צוותי העובדים והנוכחות שלהם תישאר בעלת השפעה לאורך זמן. העברת מסרים יעילה נעשית כשמשתמשים בכל החלל ובאלמנטים השונים שבו, כגון ריצוף, תאורה, תקרות וריהוט.
כך תשדרו חמימות, יוקרה ושירות מצוין
הנה דוגמא נוספת: במרפאה לרפואה משלימה רצו להביא לידי ביטוי את ערך השירות. לפני השיפוץ לא היה ביטוי לטיב השירות דרך עיצוב המרפאה. בעיצוב החדש תוכננו פינות ישיבה מרווחות ודלפק פתוח ומזמין, והעיצוב בכללותו מקרין חמימות. המסר של שירות מצוין עובר באמצעות עיצוב הפנים - מבלי שנעשה שימוש אפילו במילה אחת כתובה.
עוד דוגמא לעיצוב המסר יכולה לבוא לידי ביטוי במשרדי חברת לוויין, שחדשנותה באה לידי ביטוי באמצעות שימוש בטקסטורות חלקות ומבריקות ובניגודי צבעים. גם השילוב של אלמנט לא מוכר כמו גלקסיות מוסיף לממד החדשנות. מסר זה ניתן להעביר בדרכים נוספות, אחת מהן היא שימוש בצבעים רוויים ועזים.
אגב, חברות שמחליטות להדגיש את היציבות שלהן - יכולות להשתמש בריהוט מחומרים טבעיים בצבעי אדמה או בצבעים כהים. כך למשל, משרד עורכי דין שביקש לשדר סולידיות וחברת הפצת תוכנה שביקשה לשדר יוקרה נעשה באמצעות שימוש ברהיטים כאלה.
לסיום, כללים שחשוב לשים אליהם לב:
- הקדישו מחשבה וזמן כדי להגדיר את המסר שיועבר באמצעות עיצוב המשרד שלכם. למי הוא מכוון, איך הוא משרת את המטרות האסטרטגיות של החברה ואיך הוא מתאים לערכי המותג שלה.
- תכננו איך להביע את המסר שלכם ללא מילים באמצעות עיצוב הקירות, שטיחים מיוחדים, מדבקות או פריטי ריהוט ותאורה מתאימים.
- בחרו צבעים, טקסטורות וסגנון עיצוב שישתלבו עם הלוגו, הניירת ואתר האינטרנט וייצרו השלמה וסינרגיה.
הכותבת היא מעצבת פנים ומומחית במיתוג סביבת העבודה