הכסף שלנו - הרווח שלהם: מי באמת נהנה מהמחיר של מופעי יום העצמאות?
חשבתם שאייל גולן, שרית חדד והזמרים האחרים הם המרוויחים הגדולים מסכומי העתק שמוציאות העיריות על מופעי יום העצמאות? תחקיר ynet חושף את תעשיית המתווכים שפועלת מאחורי הקלעים וגוזרת קופון של מאות אלפי שקלים בין הארנק הציבורי לזה של האמנים
נציגת סופר סאונד הפקות: "אל תדאג, אתה את העמלה שלך תקבל".
- "אז אנחנו מדברים על הופעה של קובי פרץ ביום העצמאות, תיכף אני גם אעביר לך את שם העירייה, ב-90 אלף שקל - 81 אלף אלייך ו-9,000 אלי, כן?".
נציגת סופר סאונד הפקות: "כן".
יום העצמאות הוא לא רק חג. הוא תעשייה. עשרות עיריות ומועצות מקומיות מוציאות מאות אלפי שקלים כל אחת - לעיתים אף יותר ממיליון בעיר אחת - בשביל למשוך אליהן את האמנים המובילים בארץ למופעים חגיגיים שפתוחים לקהל הרחב ללא תשלום. זאת אומרת, ללא תשלום ישיר: לא צריך להוציא כסף על כרטיס - רק לוותר על סכומים לא מבוטלים מכספי הארנונה שלכם.
אבל אם נדמה לכם שהחוגגים הבלעדיים מסכומי העתק שנחשפו ב-ynet בשבוע שעבר הם האמנים עצמם, אתם טועים. כן, לא מעט זמרים ירשמו לזכותם משכורת יפה על ערב אחד - אבל חלק גדול מהסכומים הללו מיועד למטרה אחרת לגמרי, והרבה פחות תרבותית: מימון תעשייה שלמה של מפיקים, סוכנים ומתווכים, שגוזרים קופון מכובד בדרך שעובר הכסף בין הארנק הציבורי שלכם לזה של האמן.
במהלך שיחה שניהלנו עם חברת "סופר סאונד" למשל, כמי שמבקשים לתווך בהזמנת מופע, סיכמנו עקרונית על הופעה של קובי פרץ ביום העצמאות ב-90 אלף שקל (זמן קצר אחרי שנקבו בפנינו בסכום התחלתי של 120 אלף שקלים) - כשלכיסנו, כמתווכים, ישתלשלו 9,000 שקלים. עשרה אחוזים. גם חברת "סופר סאונד" עצמה גובה עמלה כמובן - ברוב המקרים מדובר ב-12-15 אחוזים מהסכום. התוצאה: מתוך 90 אלף שקלים ש"תוציא" העירייה שהמצאנו, פחות מ-80 אחוזים יילכו לאמן עצמו, וזה לפני ששילם לאמרגנו ונגניו.
במקרה של אייל גולן למשל, נקבעו לזמר שתי הופעות ליום העצמאות - כל אחת ב-127 אלף שקלים. בין העיריות שהזמינו את ההופעות לגולן ואנשיו ניצבת חברת "שרית הפקות". גם היא גובה עמלה בת 12-15 אחוזים מהסכום. במקרה הזה, מדובר בתחנה אחת בדרך - וזה עוד מצב סביר. אצל שרית חדד, שעלות הופעה שלה בחג מוערכת
בכ-150 אלף שקלים, חלק מהמופעים נמכרו על ידי מנהלה אבי גואטה לחברת "כספית ייצוג והפקת אמנים", ממנה ל"שרית הפקות" - ורק אז לעיריות הרלוונטיות, כשלפעמים סדר חברות ההפקה מתחלף. מסלול דומה נרשם במקרה של משה פרץ: אמרגנו אמנון זנדני מוכר את ההופעות ל"שרית הפקות", שמוכרת אותן ל"כספית", שמוכרת אותן לעיריות.
חברות ההפקה מגלגלות לא פעם מופעים בין האחת לשנייה - כשלדברי גורמים בתעשיית המוזיקה, ייתכנו לכך כמה סיבות, כמו למשל הופעות שנקנו מראש ולא נמכרו באופן עצמאי, או קשרים טובים של כל חברה מול עיריות מסויימות. החברות הללו, יש לציין, לא מעורבות בהפקת המופעים בפועל אלא בתיאום לוחות הזמנים מול הצדדים בלבד. משהו שלדעת רבים העוסקים בתחום, יכול להתבצע בקלות גם באופן ישיר, בין העירייה לאמן ואמרגנו.
"זה לא צריך להיות ככה", מודה זנדני, אמרגנו של משה פרץ, "מבחינתי העיריות יכולות לפנות ישר אלי. אבל אני ביחסים טובים עם 'שרית הפקות' ולכן אני לא מונע את זה. למה היא מוכרת את ההופעה ל'כספית' ורק אז לעירייה? אין לי תשובה. אולי זה בגלל היחסים הטובים שלהם. בתכלס, זה לא כל כך עניין שלי, מה גם שמדובר בפרנסה של אנשים, ואני לא מעוניין לקחת אותה מהם".
אבל ההופעות ממומנות מכספי ציבור, והתוצאה היא שחלק משמעותי מהסכום שמוציאות העיריות יורד בדרך על עמלות לא מחוייבות המציאות.
"יש משהו במה שאתה אומר, ואני לא מעוניין להרחיב על זה".
"אנחנו צריכים לעשות הכל באופן עצמאי ואם זה יתאפשר לנו, זה יהיה מצוין", מצהיר ראש עיריית חיפה יונה יהב. "ההופעות האלה שעוברות שתיים או שלוש ידיים בדרך -
זה נטו על חשבון הציבור. השנה החלטנו שנעבוד מול הזמרים באופן ישיר - ובחלק מהמקרים גם הצלחנו. הבעיה היא שלפעמים הזמר עצמו לא רוצה לעבוד ישירות מול העיריות". ראש עיריית חדרה צביקה גנדלמן, שהורה גם הוא לעובדיו להימנע מהוצאות נילוות על המופעים, מסכים איתו: "זו תופעה מדאיגה וראינו את ההשלכות שלה לפני שנה, כשהעירייה חרגה בשני מיליון שקלים מתקציב יום העצמאות. נכון יהיה לאחד את הזמנת המופעים תחת גוף אחד ולחסוך לקופה הציבורית סכום שיכול להגיע למאות אלפי שקלים בשנה".
האינטרס של האמנים בקיומן של חברות ההפקה המתווכות מורכב יותר. לא פעם, השיטה הזו מהווה חלק מההתנהלות העסקית ארוכת הטווח שלהם. "אם זמר צריך כסף ברגע מסוים, לפעמים הוא מוכר מראש כמה הופעות עצמאות כאלה לחברת הפקה - עוד לפני שהעיריות קונות אותן", אומר אמרגן בכיר. "למה אני צריך כאב הראש הזה?", אומר אמרגן אחר, "יש משרד הפקות שממש מקושר עם העיריות ועוזר לנו לסגור את העסקאות. הוא גם סוגר לנו כמה הופעות במקביל".
אבל במרכז השלטון המקומי לא מרוצים מהבזבוז הזה - ושם שוקדים על הקמת חברה שתהיה בבעלותם ותהווה אלטרנטיבה לחברות ההפקה שפועלות כיום. "אם נקנה הופעות עבור שמונה או עשר עיריות - המחיר יירד באופן טבעי", אומר גורם בחברה המתהווה, "התעשייה הזאת של הופעות שנקנות עבור רשויות מקומיות בסכומים גבוהים בהרבה ממה שהולך בשוק
היא פשוט גזירת קופונים מיותרת, ואנחנו ננסה למגר את זה. זה לא יהיה פיתרון מוחלט - אבל אולי זה יפתור חמישים אחוז מהבעיה. בהמשך אנחנו מקווים שהאמרגנים יביניו שהם יכולים לסגור הופעות מולנו, ללא סיוע של חברות ההפקה".
חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות, מסר בתגובה: "הגיע הזמן לעצור את מסחטת הכספים של הופעות האמנים ברשויות המקומיות. לא יתכן שהכיס העמוק של העיריות מממן במאות אלפי שקלים הופעות של אמנים הגובים מחירים נמוכים יותר מגופים פרטיים. מרכז השלטון המקומי פועל כדי לשים סוף לתופעה הפסולה הזו והחלנו ביישום תוכנית ארוכת טווח שעיקרה הקמת מסגרת משותפת לרשויות המקומיות בישראל כדי לאגד משאבים ולייצר כוח שוק שביכולתו להוזיל עלויות ברכישת הופעות אמנים, פסטיבלים ואירועים תרבותיים ביום העצמאות ולאורך כל השנה. התהליך נמצא בעיצומו ואני סבור שנסיים את עבודת המטה בחודשים הקרובים".
מ"כספית ייצוג אמנים" נמסר בתגובה: "אנו מייצגים אמנים ומשווקים אותם בהתאם לדרישות הרשויות ועל-פי זמינות האמנים הרלוונטים". מ"שרית הפקות" נמסר בתגובה: "משרדנו מייצג באופן בלעדי מעל ל-20 אמנים. האמנים נמכרים ישירות לעיריות. במקרים בודדים אנו מוכרים למשרדי הפקות וללא דמי תיווך". מ"סופר סאונד הפקות" לא התקבלה תגובה עד למועד פרסום הכתבה.