שתף קטע נבחר

 

לשחק ולעשות מיליונים

הוא משחק משחקי מחשב, צורח וצווח ומרוויח מזה מיליוני דולרים מ-26 מיליוני המנויים שלו בערוץ הפופולרי ביוטיוב. מה הפך את "פיודיפיי", גיימר סטלן משבדיה לכוכב-העל החדש של הרשת?

דמיינו לעצמכם שבמקום לקום מוקדם בבוקר, לעמוד בפקקים או בצפיפות של התחבורה הציבורית ולחזור הביתה מותשים כשהשמש שוקעת או מאוחר יותר, תוכלו להתפרנס מלשחק במשחקי מחשב, בהשקעה של מספר שעות בשבוע. יתרה מכך, דמיינו שעל המטלה הזו, תתוגמלו בסכומים שנעים ממאות אלפים ועד מיליוני דולרים בחודש. ובכן, זה בדיוק מה שעושה פליקס ארוויד אולף קיילברג, הידוע גם בכינוי "פיודיפיי" (Pewdiepie) וקהילה שלמה של בעלי ערוצי יוטיוב בז'אנר ה- Let's play.

 

הערוץ של הצעיר השבדי בן ה-24 הפך בשנה האחרונה לערוץ בעל מספר המנויים הרב ביותר ביוטיוב, ועומד כרגע על כ-26 מיליון מנויים, כאשר הוא משאיר הרחק מאחור את ריהאנה, ג'סטין ביבר, ערוצי ספורט ואת הערוץ הרשמי של יוטיוב. "פיוד" אסף סביבו קהילה אדוקה של מעריצים וצופים, המכונים "Bros", במה שנראה שהופך במהרה ל"פיודי-מאניה" של ממש. והוא לא יוצא מזה בידיים ריקות: ההכנסה החודשית של פיוד נע, לפי ההערכות, בין 160 אלף לכמיליון וחצי דולר בחודש. אז מה סוד הקסם שלו, ואיך הוא מצליח לעשות מזה כל כך הרבה כסף?

 

 

   

אי המטמון של הרשת

ז'אנר ה- Let's Play שולט כיום ביד רמה ביוטיוב, ואוחז ב-16 מתוך 100 הערוצים הנצפים ביותר באתר. זהו מספר מכובד ביותר, בהתחשב בעובדה שחלק גדול מהערוצים שייכים לחברות גדולות ועשירות כגון חברות תקליטים, ערוצי טלוויזיה או מותגים מצליחים כמו ה-NBA. כיום, לחמשת ערוצי ה- Let's Play הנצפים ביותר יש כ-50 מיליון נרשמים, מספר אנשים שיכול לאכלס מדינה בינונית. תוכן הסרטונים מכיל בדרך כלל שחקן אחד או שניים אשר משחקים משחק מסוים, ותוך כדי מעירים הערות פרשניות, מתלוצצים, או במקרה של פיוד, צווחים צרחות אינפנטיליות, בהתאם להתרחשויות במשחק.

 

כל סדרת סרטוני Let's play מורכת בדרך כלל מרצף של מספר חלקים, כאשר כל סרטון אורך כשבע עד שלושים דקות. האמנים שמפעילים את הערוץ מצליחים להרוויח סכומים מכובדים למדי: כך למשל הערוץ שנמצא במקום ה-100 ברשימה, מרוויח עשרות אלפי דולרים בחודש, ואפילו מי שממוקם במקום ה-500 מרוויח אלפי דולרים בחודש. מדובר בסכום לא רע בכלל, בהתחשב בעובדה שהתעסוקה מורכבת מתחביב שעבור מיליונים אחרים בעולם מתקיים בשעות בלבד הפנאי ובחינם.

 

אז מאיפה מגיע הכסף? כידוע, ברגע שבעל ערוץ מגיע לסף צפיות ונרשמים מסוים, הוא יכול להירשם כ"שותף" ביוטיוב. השותפות מקנה לו את הזכות ליהנות מרווחי פרסומות גוגל, כלומר, כ-55 אחוזים מרווחי הפרסומות המשודרות בערוץ. מלבד זאת, התופעה גרמה להופעתם של סוכנויות כישרון, כגון Maker Studio ו-Fullscreen אשר מגייסות את מנחי הערוצים, מסייעות ליחסי הציבור שלהם ולהכנסתם. הסוכנויות גם מייצגות כישרונות יוטויוב נוספים כגון מנחי תכניות, זמרים ועוד.

 

 

 

פשוט לשחק ולהקליט

תופעת אמני היוטיוב קיימת כבר זמן מה, אבל מה גרם לערוצי ה- Let's Play לדרוס בברוטאליות את כל שאר הז'אנרים ולהשאירם מאחור? הסיבה נעוצה באלגוריתם הפופולריות של יוטיוב. עם הולדתו של יוטיוב, בשנת 2005, האלגוריתם שקבע אילו ערוצים יחשבו פופולריים יותר ויזכו ליותר חשיפה התבססו על מדד צפיות פשוט. ככל שלסרטון יש יותר צופים, כך הוא עולה במדרג הפופולריות. אולם שיטה בסיסית זו גרמה לתופעה הנלוזה של "מלכודות צפייה". יוצרי סרטונים נכלוליים רבים הגדירו בתצוגה המקדימה של סרטוניהם "פיתיונות", בד"כ תמונות של מחשופים או עלמות חן בלבוש מינימלי, כאשר הסרטון האמיתי עסק בכלל באופן גידול לפת או כיצד להחליף שמן מנוע בטרקטורון. אולם גם כאשר צופים רבים נטשו את הסרטון במהירות, ההקלקה על הסרטון הספיקה לנפח את מד הצפיות ומכאן גם את הפופולריות של הערוץ.

 

השינוי התרחש במרס 2012, כאשר יוטיוב שינתה את אלגוריתם הפופולריות. החל משלב זה, מספר הצפיות אינו הפקטור החשוב היחיד, ואליו התווספו גם זמן הצפייה, מספר הנרשמים לערוץ והאם הסרטון הוביל את הצופים לצפייה בסרטונים נוספים באותו הערוץ. השינוי הפך במהרה את ערוצי ה- Let's Play לכוכבים של יוטיוב. סרטונים אלו הינם ארוכים יחסית ובדרך כלל נצפים לכל אורכם על ידי המשתמשים.

 

כמו כן, "ריצה מלאה" של משחק מורכבת בדרך כלל מסרטוני שרשרת, מה שמגדיל עוד יותר את פוטנציאל הצפיות. לבסוף, הפקה של סרטון Let's Play הינה בדרך כלל פשוטה, מורכבת מאילתורים ולא דורשת עריכה מורכבת, בימוי או הפקה. כך, ערוץ גיימינג ממוצע יכול ליצור עשרות סרטונים בחודש, ולעקוף בקלילות ערוצים אחרים שמכילים תוכן מורכב יותר להפקה, ובדרך כלל, קצר יותר. במקרה של פיודיפיי, הסרטונים זכו לחשיפה גדולה עוד יותר, בשל אופיים הרב-תרבותי שלהם: קיילברג הינו שבדי דובר אנגלית, ובימים אלו מתגורר בכלל באיטליה, וכך זוכה לחשיפה במדינות רבות.

מי שמעוניין בהסבר המפורט, סרטון של ה- Gametheorists יבאר עבורו את התופעה.

 

 

 

משבדיה באהבה

ובשלב זה אנחנו חוזרים לפיודיפיי. מה הופך את השבדי הצעיר לכל כך פופולרי, להוביל בעשרות מונים על מאות ערוצי בואו נשחק אחרים ולהרוויח מיליונים? קשה לתת הסבר מדויק. רוב הסרטונים של פיוד מכילים תוכן שבעיני רבים יראה אינפנטילי למדי: קיילברג בדרך כלל משחק במשחקי אימה, כאשר חלק גדול מהקריינות שלו מורכבת מצרחות מבוהלות בווליום גבוה, קללות ופרצופים מטופשים למדי.

 

הימור מושכל מניח כי חלק גדול מהסרטונים מוקלטים כאשר פיוד "מתודלק" היטב. מצד שני, יאמר לזכותו של פיוד כי הוא בחור נחמד למדי, אשר לא נותן לכמות הצפיות ולמעמדו ככוכב רשת לעלות לו לראש: פעמים רבות הוא מנצל את מעמדו לקדם משחקים עצמאיים ממפתחים עלומים, או חשוב מכך לעיתים הוא עוסק בקידום מטרות אלטרואיסטיות כגון תרומה לארגונים פילנטרופיים שונים. אבל אולי בעצם זה סוד קסמו: שילוב הומור המטופש ואופי חביב יחד עם מדיום הבידור הפופולרי ביותר בעולם, הופך את פיודיפיי לדמות רשת שאפשר לשנוא או לאהוב, אבל לא ניתן להתעלם ממנה.

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים