בטיחות ברכב - ירידה דרמטית במספר ההרוגים
במהלך 10 שנים קטן בחצי מספר ההרוגים בקרב נוסעי מכוניות באירופה. הסיבה: אכיפה, מערכות בטיחות וגם תשתית. ואיפה ממוקמת ישראל בין 28 המדינות שנבדקו?
מספר ההרוגים בתאונות דרכים נמצא בירידה מתמדת, כך קובעת המועצה האירופאית לבטיחות בדרכים (ETSC) בדו"ח עדכני שפרסמה היום (ג'). עוד עולה מהדו"ח כי ב-2012 נהרגו בתאונות דרכים 12,345 בני אדם ב-28 מדינות השוק האירופאי (כולל ישראל), בעוד שמספר ההרוגים ב-2001 באותן מדינות היה יותר מכפול. בסך הכל נהרגו במהלך העשור כמעט רבע מיליון בני אדם בתאונות דרכים שונות.
המועצה לבטיחות מזכירה בדו"ח את הסיבות שהביאו לדעתה לירידה הדרמטית במספר ההרוגים, וקובעת כי הירידה החדה ביותר נרשמה בקרב נוסעי מכוניות, ש"נהנו יותר ממשתמשי כביש אחרים מהשיפור באמצעי בטיחות שונים שהוטמעו במהלך העשור האחרון. לדברי מומחי הבטיחות שהשתתפו בהכנת הדו"ח, שיפור באכיפת החוק על עבירות שכיחות והבטיחות המשופרת שמעניקים כלי רכב מודרניים - ובמידה פחותה שיפור בתשתיות - הובילו לירידה הניכרת במספר ההרוגים במדינות האירופאיות.
מדינות שהוזכרו לטובה במיוחד הן ספרד ולטביה, בהן נרשמה ירידה דרמטית של מספר ההרוגים בין נוסעי כלי רכב במהלך השנים, עם הממוצע הטוב ביותר של ירידה שנתית בין 2001 ל-2012. מדינות נוספות שמוזכרות לטובה הן שוויץ, הולנד, בריטניה ושוודיה, הנחשבות כיום - כך המועצה - לבטוחות ביותר באירופה עבור נוסעי מכוניות.
ומה על ישראל? החדשות טובות אמנם, אך פחות מאלה של מרבית המדינות. חמש מדינות הציגו שיפור שנתי ממוצע נמוך מזה של ישראל, אשר מוצאת עצמה מתחת לשיפור הממוצע השנתי בכל מדינות אירופה - 7.4%. גם השיפור שנרשם בישראל בקרב נוסעי מכוניות המעורבות בתאונות דרכים קטלניות, נמוך מהממוצע האירופאי. לעומת זאת, שיעור המשתמשים בחגורות בטיחות ברכב במושבים הקדמיים, גבוה בישראל מהממוצע האירופאי, כמו-גם אחוז קטן יותר של ילדים בקרב נוסעי מכוניות שנהרגו בתאונות דרכים.
מחברי הדו"ח מציינים לשבח את תכנית מבחני הריסוק של ה-euroncap ואת הדגש שהיא מעניקה למערכות בטיחות מתקדמות בכלי הרכב החדשים שנבחנים, למשל מערכת יציבות אלקטרונית (ESP), הנחשבת כיום לגורם הפחתת תאונות וחומרתן ראשון במעלה, אפילו יותר ממערכת ABS, חגורות בטיחות וכריות אוויר.
לבסוף ממליצים לחברי הדו"ח על מספר צעדים לשיפור נוסף. למשל החמרת אכיפת עבירות כגון נהיגה במהירות מופרזת, נהיגה תחת השפעת אלכוהול ואי שימוש בחגורות בטיחות למבוגרים ו-או מושבי בטיחות לילדים. עוד מומלץ להפוך את בעלי הרכב כאחראים לעבירות מהירות, ולא (רק) הנהגים ברכב. עוד בהמלצות: שיפור מערכת לימוד הנהיגה והפיכת תשתיות כביש למודרניות יותר.