2014: COD צריכה להתקיף
סדרת הפעולה הצבאית קול אוף דיוטי עדיין חולשת על השטח אבל בשנים האחרונות נראה שהולכת ואוזלת לה התחמושת. האם הכותר הבא ישלוף נשק סודי או תגבורת מפתיעה כדי להפוך את המגמה?
סדרת קול אוף דיוטי איבדה את תואר המשחק הנמכר ביותר לסדרת הפשע של רוקסטאר לאחר ש-GTA V מכר כ-30 מיליון יחידות עם צאתו בסתיו האחרון, אבל לא את סטטוס הפלא המסחרי שלה: סדרה שמשחק חדש בה יוצא שנה אחרי שנה וממשיכה למכור באופן עקבי כ-25 מיליון משחקים בשנה היא תופעה חסרת תקדים ועדיין חסרת תחרות. ברשימת עשרת המשחקים הנמכרים ביותר בהיסטוריה, קידומת Call of Duty עדיין מופיעה לפני יותר מחצי מהשמות.
במקביל להצלחה הנמשכת, השנים האחרונות ראו את סדרת משחקי היריות הצבאית הופכת למטרה גדולה יותר ויותר לביקורת על תכניה הממוחזרים, תוך שהיא מפגינה גם סימני היחלשות מסחריים קלים. גם CoD: Black Ops 2 וגם CoD: Ghosts לא הצליחו לשחזר ב-2012-13 את שיאי המכירות של Modern Warfare 3 מ-2011. המשחק האחרון, Ghosts, זכה לציונים הנמוכים ביותר בסדרה מאז עזיבתה את תקופת מלחמת העולם השניה; גם המערכה לשחקן יחיד וגם ריבוי המשתתפים שלו לא זכו ליותר מדי תיאורים נלהבים, כאשר מרכיב המשחק היחיד שהתקבל באופן ממש חיובי היה מצב ההישרדות השיתופי החדש, Extinction.
בגדי המלכות דהו
קול אוף דיוטי עדיין לובשת בגדי מלכות, אבל הם דהו קצת מאז סוף העשור הקודם, ומקשים עליה לבלוט כמו פעם בקרב אריסטוקרטיית משחקי הפעולה מרובי המשתתפים, מעמד שהתרחב בשנים האחרונות עם גדילתה של סדרת באטלפילד והשקתם של משחקי פעולה המוניים מצליחים רבים כמו World of Tanks, Planetside 2 ו-War Thunder. נסיכים צעירים כמו Titanfall, המשחק החדש של כמה מבכירי היוצרים המקוריים של קול אוף דיוטי, ו-Destiny, המשחק שישיקו יוצרי עולם היילו בספטמבר השנה, מאיימים לגרום ל-CoD להיראות אפילו יותר כמו חדשות דאשתקד מאשר מותג של הדור החדש. איך מתכננת אקטיביז'ן להילחם בסחף במעמדה של הסדרה?
לצד שידור ביטחון בבריאות המותג, ויחוס המכירות החלשות יחסית של Ghosts להשקתו בזמן מעבר בין דורות קונסולה, האריכה אקטיביז'ן את זמן הפיתוח של פרק בסדרה משנתיים לשלוש. לשם כך היא שילבה בסבב מפתחות קול אוף דיוטי, שעד כה כלל את אולפני Infinity Ward (מודרן וורפר) ו-Treyarch (בלאק אופס), אולפן שלישי - Sledgehammer Games. שנה נוספת תאפשר למפתחים להתנסות ולהעז יותר - עד כמה שהם יעזו להעז ולחדש בסדרה שיסודות הנוסחה המצליחה שלה נקבעו במסמרי ברזל כבר מזמן.
השינוי בסבב מציג מרכיב חדש ובלתי ידוע יחסית לשאלת עתיד CoD. אולפן Sledgehammer השתתף ביצירת מודרן וורפר 3, אבל לא ככוח מוביל. קול אוף דיוטי של 2014 יהיה למעשה המשחק השלם הראשון שמפותח באולפן, שנוסד על ידי מפתחים ותיקים מ-EA ואולפן Visceral, שם הם עזרו לברוא את סדרת הפעולה-אימה Dead Space. אין זה אומר כמובן שקול אוף דיוטי תקבל ספין-אוף אימה השנה, אבל בתור מפתחים שבאים מבחוץ ושזה משחק קול אוף דיוטי הראשון שהם מובילים, הציפיה היא לקול אוף דיוטי שלפחות ינסה לחרוג מגבולות הגזרה הצרים והידועים מראש בה פועלים משחקי הסדרה - לפחות כמו ש-Black Ops 2 ניסה, גם אם בהצלחה מוגבלת.
מי בדור הבא?
לפני ש-Sledgehammer נקראו על ידי אקטיביז'ן לסייע ליצירת מודרן וורפר 3 - אולפן Infinity Ward שהיה מופקד על המשחק נקרע לגזרים באותה עת לאחר שבכיריו עזבו ל-EA, ונזקק לעזרה - הם עבדו על משחק קול אוף דיוטי שעל פי תיאורם מאוחר יותר "היה יותר משחק פעולה-הרפתקה מגוף שלישי ממשחק יריות מגוף ראשון". הפרוייקט הזה בוטל, אבל עצם זה שהוא היה קיים נראה שמעיד על רצון לעשות משהו אחר עם המותג. מצד שני, שמועות טוענות בשנה האחרונה שהמשחק עליו עובדים ב-Sledgehammer הוא למעשה פרק רביעי של מודרן וורפר, מה שנשמע קצת פחות מרענן. אבל צריך לזכור שגם אם מדובר באמת במודרן וורפר 4, לא צריך להסיק מזה אוטומטית שהמשחק יהיה זהה למודרן וורפר 1 עד 3 - רק שבאקטיביז'ן נקרעים בין הצורך להציע משהו חדש לשחקנים לבין הרצון לא לנכר מיליוני שחקנים שבעבורם קול אוף דיוטי התחיל ב-2007 והוא הוא מודרן וורפר.
לפני ש-Ghosts יצא הוא הבטיח גרפיקת "הדור הבא", עלילה עם דמויות מושקעות יותר ושלבי משחק יותר פתוחים. לגבי עלילה אין ויכוח שהוא לא סיפק; הגרפיקה הייתה מעט טובה יותר משל משחקים קודמים, אבל לא התקרבה לזו של משחקי פעולה מובילים שהקדימו אותו בשנים, כמו באטלפילד 3 ו-Far Cry 2. לגבי מבנה השלבים, הוא חרג במקרה אחד וחצי מהליניאריות המתוסרטת המסורתית, כשאפשר לנו להתגנב על פני מפת ג'ונגל פתוחה קטנה במסלול שבחרנו, ובקושי היה מורגש. והיה גם הכלב, שאולי לא כדאי להזכיר כמה היה לא מנוצל כדמות או ככלי מעניין להרחבת המשחקיות.
לגבי קול אוף דיוטי 2014, הצפוי כרגיל בנובמבר, הוא עדיין לא הוכרז - זה אמור לקרות בשבועות הקרובים - ואקטיביז'ן כמעט ולא דיברה עליו גם בעקיפין עד כה, ולכן אין לנו עדיין את סט הבטחות החדש, שנקווה שימומש השנה בצורה משכנעת יותר. יש רק דיבורים על כך שהמשחק מפותח קודם כל לפלטפורמות החדשות, ולכן יהווה קפיצת מדרגה ויזואלית משמעותית ביחס ל-Ghosts. אקטיביז'ן הציגה בכנס מפתחי המשחקים במרץ את התמונה הבאה של נקבוביות עורו של חייל, שאמורה לייצג את פירוט הדמויות בפרק החדש - דומה באיכות טקסטורת העור והתאורה למה שראינו בבאטלפילד 4.
יצטרך להיות שאפתני
ב-Sledgehammer חיפשו לפני מספר חודשים מפתחים שיהיו אמונים על פיתוח "מערכות מזג אוויר" ו"נזק לכלי רכב", דבר שגם אולי רומז על התקרבות מבחינת פיצ'רים לבאטלפילד 4 - למשחק המתחרה יש מזג אוויר דינאמי שמשתנה תוך כדי קרב וכמובן, חלק בלתי נפרד מסדרת באטלפילד הוא לחימה בתוך כלי רכב, לפחות במולטיפלייר. מצד שני, ברור שאקטיביז'ן לא תאפשר לקול אוף דיוטי להפוך למשהו שנראה כאילו הוא מחקה את באטלפילד במקום להוביל את הז'אנר, אז השימוש במרכיבים האלה יצטרך או להיות שאפתני יותר - או הרבה יותר מינורי ולא חלק מאפיין מהמשחק החדש.
מלבד התמונה ושמועות על שובו של קפטן פרייס - ואפילו על שובו כאנטגוניסט של גנרל שפרד, שאמור להיות בין המתים כבר מזמן - נצטרך לחכות כנראה להכרזה הקרובה כדי להבין איך מתכננים מפתחי קול אוף דיוטי להשיב מלחמה שערה לגדוד המתמודדים על כתר מלך הפעולה מגוף ראשון, שרק מחכים לסימן חולשה כדי להסתער ולכבוש לעצמם עוד נתח מהשוק.