פצצה במסלול, חיות במטוס: הנמל הכי מבולגן
סורקים שלא מזהים חומרי נפץ, דרכונים בכתב יד, מחשבים לא בשימוש וגישה חופשית למסועי המזוודות. ברוכים הבאים לנמה"ת שמומחים מגדירים "סיוט"
עם פצצה על מסלול ההמראה, חיות שעולות למטוסים ונוסעים שיורדים מטיסות ללא אשרות כניסה, נמל התעופה הבינלאומי של טריפולי מעיד היטב על הכאוס השורר בלוב מאז המהפכה שבה הודח ב-2011 הרודן הוותיק ביותר באפריקה דאז, מועמר קדאפי.
מעצמות המערב ושכנותיה של לוב מודאגות מהאפשרות ששדה התעופה של בירת לוב הופך לשער כניסה עבור מהגרים, כולל חמושים איסלאמיסטים, מאפריקה ומאזורי סכסוך כמו למשל סוריה. מרוקו הציגה לאחרונה דרישות ויזה חדשות עבור לובים אחרי שקבוצה אחת של נוסעים מלוב הגיעה עם דרכונים מזויפים, וכמה חברות תעופה אירופיות וערביות הפסיקו את טיסותיהן לטריפולי מסיבות ביטחוניות.
עוד חדשות מהעולם :
- יורדת בגדול: השמנה בעולם שוקלת להתחתן
- הוצא להורג, נשאר בחיים ומת מהתקף לב
- תושבי העיירה חוששים: הלווייתן יתפוצץ עלינו
- "החוטפים התחתנו עם הנערות וחצו הגבול"
האיחוד האירופי מכשיר אנשי מקצוע מקומיים ומסייע לשדרג את המתקנים בנמל התעופה המתיישן, שהיה בסיס צבאי בריטי במלחמת העולם השנייה, אבל כמה מכשירי סריקה לכבודה - לא הם שיפתרו את בעיית הביטחון הבסיסית: העובדה שממשלת לוב מתקשה להטיל את מרותה על המדינה, שבחלקים גדולים ברחביה שורצות מיליציות ונפוצים כלי נשק ללא פיקוח.
כמו רוב חלקה של המדינה הצפון-אפריקנית, האזור הסובב את נמל התעופה נשלט על-ידי עשרות חטיבות של מורדים שסייעו להדיח את קדאפי וסירבו למסור את נשקם. הפרשן הפוליטי סלאח אלבחוש אומר כי נמל התעופה ניצב במרכזו של מאבק כוחות: ארגונים חמושים אחרים, תושבים ורשויות התעופה האזרחית קוראים תיגר על השליטה של המיליציה מזינטאן שבמערב לוב. "לאנשים נמאס מהם", הוא אומר, "המצב במערב טריפולי (ליד נמל התעופה) מסוכן מאוד. הממשלה חלשה מדי לעשות משהו".
תקריות ירי ליליות הפכו שכיחות יותר באזור, והן הופכות את הדרך לנמל התעופה לאחד המקומות המסוכנים ביותר בבירה טריפולי, שם הידרדר המצב הביטחוני בחודשים האחרונים. כל גורם ששולט בנמל התעופה, שבפועל שוכן 30 קילומטרים מטריפולי, מקבל גישה לעסקים בטרמינל, שהפך למרכז הברחות של מטען וסחורות.
דיפלומטים טוענים שהמאבק בין מיליציות הוא הסיבה לפיצוץ מטען חבלה על מסלול התעופה המרכזי בחודש מרס. ארגון לא מוכר נטל אחריות להתקפה הזו, אולם הממשלה טענה כי לא הוא זה שעומד בפועל מאחורי הפיצוץ. "הפצצה הונחה בשעה 05:30 בבוקר כשלא הייתה תנועה כדי להימנע מנפגעים, וכנראה בעיקר כדי להראות שהזיטאנים אינם מסוגלים לספק ביטחון", אמר דיפלומט מערבי.
לא יודעים מי נכנס ומי יוצא
הממשלה הזמנית מנסה ככל יכולתה לשפר את האבטחה בנמל התעופה, אולם כוחות הביטחון חסרי הניסיון שלה עדיין מקבלים הכשרה, והנאמנות של חלקם מוטלת בספק. הסגל הביטחוני כולל קציני משטרה לשעבר ממשטרו של קדאפי לצד אנשי ביטחון חדשים מהמיליציות שקמו בימי מלחמת האזרחים וששולבו בתוך כוחות הממשלה.
הם לובשים מדים רשמיים, אולם בפועל לעתים הם ממלאים את פקודות מפקדי המיליציה שלהם, השבטים או המשפחות. "אתה לא יכול להיכנס לנמל התעופה, להניח פצצה על המסלול ולהפעיל אותה מבחוץ בשלט רחוק מבלי שמישהו יתעלם מהמעשים שלך לזמן מה כדי שתוכל להוציא את התוכנית לפועל", אמר הדיפלומט.
מומחים אומרים כי עם זאת נמל התעופה עשה דרך ארוכה מאז המלחמה שהביאה להדחת קדאפי ב-2011, כשכל אחד יכול היה לגשת לאזורים שאמורים היו להיות תחת פיקוח. אבל השלטת סדר אינה עניין פשוט. מבקרים שבאים לברך חברים וקרובי משפחה נכנסים לעתים קרובות לאזורים המוגבלים כמו מסועי המזוודות או אפילו אזור בדיקת הדרכונים. לדברי מומחי אבטחה, לאנשי ביקורת הגבולות יש מחשבים בתאיהם, אולם הם כמעט אינם משתמשים בהם משום שרובם לא עברו מעולם הכשרה מתאימה.
אנשי נמל התעופה מקווים גם שדרכונים אלקטרוניים חדשים שאמורים להיות מונפקים ישימו קץ לסחר המשגשג בניירות רשמיים לוביים. הדרכונים הקיימים כיום מבוססים על כתב יד וקל לזייף אותם.
על כל פנים, לדיפלומטים מערביים ומומחי ביטחון אין אשליות בנוגע לאתגרים שנותרו לנמל התעופה הבינלאומי של טריפולי, והם מתארים את רמת האבטחה בו "סיוט" או "אסון". "למעשה הלובים פשוט לא יודעים מי נכנס למדינה שלהם ומי יוצא", אומר דיפלומט מערבי אחד. לפי מומחים, הכבודה והדרכונים נבדקים אמנם, אולם הציוד אינו מתאים למשימה. למכונות הסריקה הנוכחיות אין מערכות לגילוי חומרי נפץ, וגם מערכת הווידאו מיושנת.
חברות לופטהנזה הגרמנית, "אוסטריין איירליינס" מאוסטריה ו"איתיחאד" מאבו דאבי הפסיקו את טיסותיהן לטריפולי בשל המצב בנמל
התעופה. לעומתן "בריטיש איירווייז" ו"אליטליה" החליטו להמשיך את הטיסות אחרי שבועות של שיבושים בעקבות פיצוץ המטען על המסלול, וגורמים מקומיים בלוב רואים בכך הצלחה. חברות אירופיות נוחתות כעת בשדה התעופה אחר הצהריים, כשיש מספר גדול מאוד של עובדים בשדה תעופה וכשהעיר שקטה יחסית. רוב אירועי הירי מתרחשים אחרי השקיעה.
יותר פקידים לובים נראים גם בדלפקי הצ'ק-אין ובודקים את מסמכי הנסיעה אחרי שממשלות אירופיות התלוננו על-כך שנוסעים הורשו לעלות למטוס באופן לא חוקי ללא אשרות כניסה, וכי אחרים העלו למטוס חיות אסורות. "אנחנו מתמקדים בנקודות החלשות", אומר מנהל האבטחה בנמל התעופה, טהא מחמודי, "נמל התעופה ישן והמרחב מוגבל. אנחנו מנסים לעשות את המיטב עם מה שיש לנו".