מתלוננים, אבל חוזרים
הביטחון בשמיים, השירותים על הפנים ותל אביב ממגנטת: ערב יום העצמאות ה-66 של מדינת ישראל הוא זמן מצוין לעצור לרגע ולבדוק מה חושבים עלינו התיירים הנכנסים בשערי ארצנו
ראשי תעשיית התיירות מתקשים לפצח את הפורמולה שתאפשר לישראל לעלות על מפת התיירות העולמית ולממש את הפוטנציאל התיירותי הרב שלה. גם אם מסתמנת עליה קלה באחוז התיירים שמגיעים, מספרם די מדשדש ביחס לממוצע הגידול הבינלאומי.
אלה שכבר מגיעים, שבעי רצון מהביקור - במיוחד מי שבחר להשאר בארץ יותר מיום אחד ולסייר בה, להנות מהים ומחיי הלילה ובעיקר מתחושת החופש והביטחון שעומדת בניגוד גמור למה שחשבו לפני שהגיעו לישראל בפעם הראשונה.
עוד טיולים בערוץ התיירות:
מעלה העצמאות הצפוני: בין ראש פינה לצפת
מתמנגלים: 13 פארקים מומלצים לנפנופים אייפד? איינַכּבַה!
משרדי הממשלה, כמו גם השגרירויות הזרות מקבלים מדי שנה מאות תלונות של תיירים. בבדיקת התלונות מתברר שרובן הגדול מתמקד בבעיות שיש גם באתרי הנופש ובערים הגדולות בעולם המערבי, הס מלהזכיר את אלה של מדינות העולם השלישי.
התיירים מתלוננים על נקיון במקומות ציבוריים, מצוקה בשירותים ציבוריים ובמקרים רבים כשיש כאלה, הכניסה אליהם היא בגדר סכנה תברואתית. עוד מתלוננים התיירים על נהגי מוניות ולעתים גם על נותני שירות אחרים, שמנסים "לעשות עליהם קופה" ומבקשים מהם מחירים מופקעים עבור נסיעה בתוך העיר וגם נסיעות לשדה התעופה וחזרה.
לא מעט תיירים מתלוננים שבמסעדות התפריטים רק בעברית ויש גם שמתלוננים שבבתי המלון אין מספיק דוברי שפות זרות. זה נכון, אבל קשה להעסיק פקידי קבלה שיודעים את שפתם של כל האורחים. גם במלונות במערב אירופה תתקשו למצוא פקידי קבלה דוברי יפנית, סינית, איטלקית, צ'כית או רוסית, אלא אם חלק נכבד מהאורחים של אותם מלונות הם תיירים מאותן מדינות והמלונות מביאים עובדים דוברי אותה שפה כדי לסייע לאורחים האלה.
לא מכבר ערכו במשרד התיירות סקר מקיף שמטרתו לאפיין את התייר שמגיע לישראל, ממנו עולה כי 26% מכלל התיירים הם יהודים, 55% נוצרים והשאר בני דתות אחרות או ללא שייכות דתית. מהסקר עולה גם שכ- 55% מהתיירים ביקרו לראשונה בישראל, 58% הגיעו לישראל באופן עצמאי, 28% הגיעו בטיול מאורגן, 35% מהתיירים היו בני 44-25 ו-25% מהם היו בני 54-45.
הסקר גילה עוד כי 62% מהתיירים התאכסנו בבתי מלון או כפרי נופש, 25% בבתי קרובים וחברים והשאר באכסניות נוער, דירה שכורה או באכסון אחר. ממוצע השהות לכלל התיירים שנבדקו בסקר היה 10.7 לילות. עוד התברר מהסקר כי 79% מהתיירים ביקרו בירושלים, 66% ביקרו בתל אביב-יפו, 54% ביקרו באזור ים המלח ו-40 אחוזים ביקרו באזור טבריה וים המלח.
למה באו ארצה?
על השאלה "למה באתם לפה?" ענו 50% מהם שהגיעו בעקבות המלצה של המשפחה וחברים. 22% מספרים שהם פשוט החליטו שהם רוצים לבקר בישראל. אחרים מסבירים שהם הגיעו בשל המלצה של ארגון מקצועי או המלצה של סוכן נסיעות.
האם ישובו?
מתברר שכן. בשאלונים שהתיירים קיבלו לפני שעזבו את הארץ ענו 80% מהם כי הם בטוחים או חושבים שהם ישובו לבקר בישראל ורק 5% השיבו כי הם חושבים או בטוחים שלא ישובו לפה.
מבין אלה שמתכוונים לשוב לבקר בישראל בולט המספר הגדול של גילאי 54-25 וככל שהדברים מגיעים לעיר תל אביב, מתברר שרבים מבני גילאי 35-25 הם צעירים שבאו לישראל פעם אחת, נדבקו בחיידק התל אביבי ושבים לישראל כשהם לא מפסיקים להלל את העיר, את תחושת החופש, החופים וחיי הלילה.
העובדה שכיום מופעלות טיסות מוזלות ליעדים רבים באירופה היא חלק מהסיבות שלאותם צעירים קל יותר להגיע שוב לביקור בישראל ובעיקר לחופשת סופשבוע בתל אביב.
מה היה טוב?
בשאלוני שביעות הרצון שמילאו התיירים לפני שעזבו את הארץ הם התבקשו לדרג כמה נושאים בסולם בן 5 דרגות., את ציוני שביעות הרצון הגבוהים ביותר קיבלו מורי הדרך והאתרים הארכיאולוגיים שבהם מתברכת הארץ. שני אלה קיבלו ציון של 4.4 מתוך חמש.
התיירים נתנו ציון גבוה, 4.2, גם לטיולים המודרכים ועד כמה שאולי זה מפתיע, תחושת הביטחון האישי של התיירים היתה גבוהה מאד: 4.2 נקודות. ציונים טובים נתנו התיירים גם לטבע והסביבה (4.1), למתקנים בנמל בן גוריון (4.1) ולשרותי הבריאות (4.1).
מה היה רע?
הניקיון בשטחים הציבוריים ובשירותים הציבוריים קיבל ציון של 3.4 בלבד. גם הנגישות לבעלי מוגבלויות לא זכתה לציון טוב (3.4). טיב המידע בשפה של התייר קיבל ציון נמוך של 3.3, מה שאומר שאם אנחנו שואפים להיות ארץ מתויירת יותר כדאי שיהיו פה נותני שרות דוברי שפות שונות.
לא מפתיע אבל המוניות בישראל קיבלו ציון נמוך: 3.3. תיירים רבים התלוננו שנכנסו למוניות לא נקיות, שמוניות הריחו מריח של סיגריות, שנהגי מוניות לא ידעו שפה נוספת ושנהגים ניסו 'לעשות עליהם קופה' כשהציעו להם לנסוע בלי מונה במחירים שהתבררו כמופקעים.
ובשורה התחתונה?
כאשר התבקשו התיירים לסכם את הביקור בישראל הם נתנו את הציון הנמוך ביותר (3.1) לתמורה הנאותה עבור הכסף. או אם תרצו: במחיר הזה ציפינו לקבל יותר. ישראל היא לא מדינה זולה לתיירים: הקניות, הבילויים, מחירי הלינה בבתי המלון ממש לא זולים. גם מחיר הבירה, עליה מתלוננים תיירים רבים, ממש לא זול.
חמור יותר הוא שכמעט בכל מדד שנבדק בסקר של שנת 2013 חלה ירידה בהשוואה לסקרים מ שנים קודמות ובעיקר בהשוואה לסקר של שנת 2009, שם התיירים נתנו ציון של 3.9 לתמורה בעד הכסף. ובכל זאת, כאמור, מרביתם הבטיחו לשוב ולבקר פה.