שתף קטע נבחר

 

ה-F-35 הישראלי חמקן יותר: "רכש אסטרטגי"

בלוקהיד מרטין הבהירו כי הגרסה הישראלית של מטוס הקרב העתידני, שיגיע לארץ עוד שנתיים, לא סובלת מהבעיות שעליהן דווח בארה"ב. בחיל האוויר מצפים לשיתוף פעולה בין ה-F-35 למטוס-מסוק: "לפרוץ את מערך ההגנה"

הדיווחים בארצות הברית על התקלות במטוס הקרב F-35 לא מרתיעים את מערכת הביטחון בישראל, שאמורה לקלוט את המערכת הנשק היקרה בתולדות ארצות הברית ב-2016. לפי דו"חות רשמיים, התקלות שהתגלו עד כה במערכות המטוס פוגעות ביכולתו לחמוק ממכ"מי האויב, אולם בצה"ל מסבירים כי הבעיה אינה רלוונטית למטוסים שייקלטו בישראל, ששייכים לדגם אחר של ה-F-35.

 

עוד סיפורים חמים בפייסבוק שלנו

 

בשלב זה צפוי חיל האוויר לקלוט 19 מטוסים מדגם זה והם יהוו את טייסת F-35 הראשונה בבסיס נבטים שבדרום. בימים אלו אף צפוי שר הביטחון משה (בוגי) יעלון להחליט אם לרכוש עוד כלי טיס להקמת טייסת שנייה. במקביל, במפעל התעשייה האווירית ליד נתב"ג עמלים על בניית קו הייצור החדש לכנפי המטוס, במסגרת החוזה שבו זכתה החברה הישראלית. גם בנבטים מכינים את הקמת התשתית לקליטת המטוסים הראשונים ובעוד כשנה יאוישו צוותי הטייסים הראשונים על-ידי אנשי החיל שיעברו הסבה.

בימים אלו יוחלט אם לרכוש טייסת שנייה (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
בימים אלו יוחלט אם לרכוש טייסת שנייה(צילום: gettyimages)

לרכש החדש של חיל האוויר יצטרף בעתיד גם המטוס-מסוק V-22, שמשלב יכולת נחיתה והמראה אנכית ואופקית, אשר ייקלט בבסיס תל נוף. העסקה צפויה לצאת לפועל בעוד שנתיים לפחות, אולם בחיל האוויר כבר מצפים בקוצר רוח למשימות משותפות של כלי הטיס. "אפשר רק לדמיין מה יכולים לעשות יחד ה-F-35 וה-V-22", אמר ל-ynet גורם בכיר בחיל האוויר. "ה-V-22, שמהיר פי שניים ממסוק רגיל, יעשה נפלאות - מהגנה שוטפת על הגבולות ועד למבצעים עלומים ורחוקים - בזכות יכולותיו הזריזות שמתאימות לצורכי המערכה שבין המלחמות שאנו מנהלים".

 

בחיל האוויר התריעו לא אחת בשנתיים האחרונות מפני פגיעה בעליונות האווירית של ישראל נוכח מערכות הנ"מ המתקדמות שסוריה רוכשת מרוסיה. לצורך כך, בין היתר, פותחו מערכות שיבוש נגדיות שאמורות לתרום לחופש הפעולה של צה"ל בלבנון ובסוריה. לצד זאת, ההצטיידות במטוסי F-35, ששווקו בתור כלי טיס שיכולים לחמוק מרוב סוגי המכ"מים שברשות האויב, נועדה לספק מענה לפעילות בזירות רחוקות בהרבה.

המטוס-מסוק שגם יגיע לישראל. "רק דמיינו את המשימות המשותפות" (צילום: EPA) (צילום: EPA)
המטוס-מסוק שגם יגיע לישראל. "רק דמיינו את המשימות המשותפות"(צילום: EPA)
  

"יש לרכישה הזו סיבות אסטרטגיות מובהקות", הסביר מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף (מיל') איתן בן אליהו. "מטוסים התיישנו, כמות מטוסי הקרב הצטמצמה בשנים האחרונות ושימור כמות מטוסים מיועד לתחזוק יכולת ההרתעה של ישראל, ולצד הציוד המתקדם ביותר שיש בעולם". לדבריו, הקמת הטייסת בישראל מהווה גם סמל לשמירת הברית הביטחונית עם ארה"ב, שנמצאת בצמרת החזית הטכנולוגית העולמית. "לכן היינו הראשונים בעולם לקבל גם את מטוסי ה-F-15 ו-F-16 מהאמריקנים", הוא הוסיף.

 

"צריך מינימום שתי טייסות"

"כל פעולה אווירית מותנית בהתחמקות מאיומי הטילים הרבים הפרוסים ברחבי המזרח התיכון באמצעות השמדתם, או כפי שהאמריקנים עשו בשתי מלחמות המפרץ - שימוש במטוסי חמקן כדי לפרוץ את מערכות ההגנה מטילים בלי שיזוהו על ידי המכ"מים", המשיך בן אליהו. "בכך, מטוסי F-35 יוכלו במשימות משותפות לסלול את הדרך ליתר מטוסי הקרב של חיל האוויר".

 

בסוגיית הרכש והכמות, סבור הבכיר בדימוס כי המינימום צריך להיות שתי טייסות, "מאחר שהמטוסים האלו, עם מערכות התקשורת, האוויוניקה והנשק המתקדמות שלהן, יותאמו לשדה הקרב ל-50 השנים הקרובות. כל מטוס שכזה שרוכשים, לוקח שלוש-ארבע שנים עד שהוא מגיע לישראל, ולכן ניתן לבצע מהלך שכזה בפריסות למספר שנים".

 

כל מטוס F-35 נושא תג מחיר של כמאה מיליון דולר - שממומן מכספי הסיוע של הממשל האמריקני לישראל. עם זאת, נוכח התקלות הרבות שהתגלו במטוס, הפרויקט צפוי להתייקר ב-7.4 מיליארד דולר, ולפי הדיווחים, הזינוק בעלויות הפיתוח והייצור עתיד לגבות מחיר גם בישראל.

 

בנוסף, מומחי ביטחון אמריקנים חשפו באחרונה כי הפנטגון הנמיך יתר על המידה את דרישותיו מהיצרנים בנוגע לחמקנות המטוס - תכונת הדגל שלו - לאחר שלא העריך נכונה את היכולות של המכ"מים של יריבי ארצות הברית. המשמעות היא שמכ"מים שפועלים בספקטרום מסוים יוכלו לאתר את המטוס וככל הנראה הפנטגון ייאלץ להציב ב- F-35 מערכת לוחמה אלקטרונית מיוחדת כדי להגן עליו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים