מפתיחת מסלול בנתב"ג: 'מספר תקריות חריג'
פתיחת מסלול הנחיתה המשופץ בשדה התעופה הובילה לנחיתה במסלול לא מוקצה ולהזנת מסלול שגויה של צוותים זרים. דו"ח קובע: סכנה לאירוע חמור
מאז פתיחת מסלול הגישה החדש בנמל התעופה בן גוריון התרחשו כ-30 תקריות בטיחותיות על ידי צוותי אוויר של חברות תעופה זרות. האירועים, על פי דו"ח החוקר הראשי במשרד התחבורה, מחייבים להגדיר את נתב"ג כ-"שדה מיוחד" או כ"שדה בעל תהליכים מיוחדים".
עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו
לעיון בדו"ח המלא - לחצו כאן
לאחר שיפוץ ממושך נפתח לפני כחודש המסלול החדש. המהלך, שהיה אמור לייעל את תנועת המטוסים בשדה התעופה, הוביל בפועל למציאות אווירית מורכבת. הדו"ח שפרסם יצחק רז מציג, בין היתר, חוסר תיאום בין צוותי התעופה הזרים לרשויות הישראליות, שגיאות תעופה וכן אירועים רבים שעדיין לא נחקרו.
על פי הדו"ח, נחתה טיסה מסוימת במסלול אחר מזה שהונחה צוותה, ואילו בטיסה אחרת הזין הצוות מסלול אחר - טעות שזוהתה רק "ברגע האחרון", ככתוב. במקרה אחר, הגיע מטוס לשטח האווירי של בסיס תל נוף ומטוס "אל על" סמוך נדרש להתרחק. 26 אירועים נוספים במעורבות חברות זרות דווחו לרז אך לא נחקרו.
"צוותי הטיסה והפקחים הפכו למנגנון האבטחה האחרון בשרשרת ארוכה של מערכות, מנגנונים וארגונים שמטרתם לספק סביבה אווירית בטוחה", נכתב בדו"ח. "אין ספק כי מספר התקריות בנתב"ג הינה חריגה וכי קיים סיכוי גבוה להישנותן - מצב הטומן בחובו פוטנציאל בטיחותי שעלול להסתיים באירוע חמור".
רז הדגיש כי רשות התעופה האזרחית ורשות שדות התעופה מאמינות כי "המצב תקין בכללותו", אך המליץ כי יש להקים צוות בינלאומי לבחינת תנועת המטוסים בשדה, לתדרך אנשי צוות אוויר חדשים ולבחון הענקת סמכויות חקירה לאנשי הרשות הגובים עדויות אחרי אירועים חריגים.