יש ניאו-נאצים ישראלים?
קשה מאוד לומר ולשמוע את המילים ניאו-נאצים, אבל צריך להגיד אותן כי עוד לא הגענו לסוף המדרון. מצד שני, פעולות "תג מחיר" הן בזויות, מקוממות ובלתי מוסריות, אך עוד לא הומצא המילון שיגדירן כניאו-נאציזם. שתי דעות
במדרון חלקלק / נסים קלדרון
"ניאו-נאצים עבריים" אמר עמוס עוז. זה מדויק. אילו היה אומר "נאצים" זה לא היה נכון. זה היה סילוף. הוא עצמו כתב נגד השימוש של ישעיהו ליבוביץ' במילה "יודיאונאצים". הנאצים בנו תאי גזים. אבל העיתונות הישראלית מכנה בשם "ניאו-נאצים" קבוצות שפועלות היום באירופה והן לא מעלות בדעתן לבנות תאי גזים. הן פוצעות (רובן משתדלות לא להרוג) ומשפילות בני מיעוטים. הן קוראות לפגוע בזכויותיהם האזרחיות, בפרנסתם, בזכותם להתגורר ביישובים מעורבים. הן משחיתות רכוש של מיעוטים ופוגעות בסמלים דתיים ואחרים. את המעשים הללו בדיוק עושות קבוצות של ישראלים מדי יום. לכן צריך לקרוא להן בשם שבו אנחנו משתמשים ביחס לקבוצות דומות באירופה.
עוד בערוץ הדעות של ynet:
האפרטהייד בן 66 / חאלד תיתי
חפשו לכם כלב שמירה אחר / ניצן פלס
אומרים שזאת זילות של השואה. זו לא זילות של השואה כי לא מדובר בשואה. אומרים שעצם המילה "נאצים" בשום צירוף שלה, בשום גלגול היסטורי שלה, אסורה לשימוש בקרב נפגעי הנאצים. המילה אסורה או שמא אסורים המעשים שזאת המילה המדויקת לתאר אותם? המילה אסורה או הגלגול ההיסטורי הלא-ייאמן אסור?
יהודים עושים כעת את מה שלא היה עולה על הדעת שיעשו. האם היינו מאמינים שיהודים שסבלו סבל נורא מפוגרומים יעשו פוגרומים? האם היינו מאמינים שיהודים שסבלו סבל של דורות מביזוי הדת שלהם יירקו על כמרים? האם היינו מאמינים שישראלים שזקוקים, בהחלט זקוקים, לשירותים חשאיים מהטובים בעולם, לא מצליחים להביא לדין ישראלי שפצע ילדה פלסטינית במוט ברזל? האם היינו מאמינים שראש שב"כ לשעבר יאמר בפומבי על המחדל הזה כי "אין בשב"כ לא יכול, יש לא רוצה"? לא רק יהודים עושים בימים אלה מעשים ניאו-נאציים - גם ערבים מציירים צלבי קרס על קברים יהודיים, וגם ערבים מבזים סמלי דת יהודיים. האם יהיה זה בלתי סביר להניח שהניאו -נאצים הערבים ייענשו כאן - מהר וכראוי - אבל מהר יותר מהניאו-נאצים היהודים?
אומרים שמיעוט קטן עושה מעשים איומים, ושהשמאל הישראלי מכתים אלפים. השמאל הישראלי לא קורא למתנחלים ניאו-נאצים. הוא קורא להם בשם המקובל בעולם למעשים שהם עושים. הם כובשים. הם גוזלים בכוח הנשק את זכות ההגדרה העצמית של עם כבוש, ואת הקרקע הדרושה לו לשם כך. כאשר סובייטים כבשו את צ'כיה הם היו כובשים. כאשר עיראקים כבשו את כווית הם היו כובשים. הם לא היו ניאו-נאצים.
המחלוקת היחידה שלי עם עמוס עוז היא בעניין הגיבוי שכובשים בעלי סמכות נותנים לניאו-נאצים מעטים שבקרבם. הוא אמר שמה שמייחד את המצב בישראל הוא ש"הקבוצות הניאו-נאציות שלנו נהנות מרוח גבית של לא מעט מחוקקים לאומנים, אולי אפילו גזענים, וגם כמה רבנים שנותנים להם ביסוס שהוא בעיניי פסאודו-דתי". זה נכון לגבי ישראלים, אבל זה לא מיוחד לישראלים. פוליטיקאים "מהוגנים" באירופה ובאסיה ובאפריקה נותנים גיבוי למבצעי פוגרומים, ויש לא מעט אנשי דת נוצרים ומוסלמים שמקדשים את הגרזנים שאיתם יוצאים לפרוע פרעות. מה שמתחיל בהיתר לאלימות שבכיבוש מתדרדר, לא רק אצלנו, להיתר לאלימות שבפוגרום.
קשה מאוד לומר ולשמוע את המילים ניאו-נאצים, אבל צריך להגיד אותן כי עוד לא הגענו לתחתית המדרון. יהודים שפורעים פרעות בערבים יש, יהודים שפורעים פרעות ביהודים ששנואים עליהם אין. עדיין אין. אבל יהודים שרצחו יהודים כמו אמיל גרינצוויג וכמו יצחק רבין כבר היו, וגם ערבים שרצחו יהודים כבר היו. ואלה מעשים קשים בהרבה מן המילים הקשות מאוד שעמוס עוז השתמש בהן. המדרון כאן, והוא מזמין לרדת בו עוד מדרגה ועוד מדרגה. לכן צריך לדבר, עכשיו, במילים מדויקות ולעשות מהר מעשים מדויקים.
פרופ' נסים קלדרון הוא מבקר ספרות
השוואות דמיוניות / שאול רוזנפלד
מאז ומתמיד חשו רבים בקרב כוחות הקדמה המקומיים דחף למרק את מצפונם, בעיקר כשמנגד ניצב לו דמון ימני, צבאי, מתנחלי או דתי הראוי לטעמם לכל כינוי וגנאי. זאת בייחוד כשבעצם מעשה המירוק סוּדר מעמדם בקרב באי המחנה כמי שחירפו את נפשם המקצועית, ולא בעבור חופן שלמונים חלילה, אלא למען "המצפון של כולנו". ומצפון הוא הרי חומר גלם גמיש למדי בידי היוצר או הסופר. הפוך בו והפוך בו, והפלא ופלא - הוא כמעט תמיד נופל על צד שמאל.
ברוח זו, אין בדברי עמוס עוז על הניאו-נאציות של מבצעי "תג מחיר" הרבה מן החדש. ישעיהו ליבוביץ' ("יודו-נאצים"), משה צימרמן ("ילדי חברון הם בדיוק כמו נוער היטלר"), שולמית אלוני ("נתניהו הוא תלמיד מצטיין של גבלס","אלי ישי פועל לפי חוקי נירנברג"), יגאל תומרקין ("כשאני רואה חרדים, אני מבין את הנאצים''), נתן זך על נתניהו ("גם היטלר נבחר בבחירות דמוקרטיות") ואמנון דנקנר על איתמר בן גביר ("נאצי קטן, נאצי מלוכלך") - הן מקצת שבמקצת מן "השבחים האריים" שהרעיפו במהלך השנים בני המעלה שבמחנה על יריביהם מימין.
אמנם עוז הפליג בהשוואתו ובדמיונו אל דגם החיקוי "הפרוגרסיבי" בן זמננו לעומת מרבית קודמיו שהעדיפו ללכת היישר אל המקור הנאצי על הטיותיו ונגזרותיו. הוא אף טרח לחזור ולהדגיש בראיונות שהעניק מאז פרסום דבריו הראשונים, כי האנלוגיה הייתה לניאו-נאצים ולא לנאצים עצמם. גם ההדגשות וההבהרות הללו אינן מקהות בהרבה מהמופרכות, הנבזות והבורות שבדבריו. מההבהרה שלאחר מעשה, עולה כי הוא שלם לגמרי עם בחירתו בתואר ניאו-נאצים, להבדיל מהתואר נאצים. מכאן, מן הסתם, משתמע כי עבור עוז - אותם מרכיבי מהות הקיימים באידיאולוגיה הנאצית ושאינם קיימים לתפישתו באידיאולוגיות הניאו-נאציות - הם אלה שמאפשרים להדביק את הכינוי ניאו-נאצים למבצעי "תג מחיר" ולא להעניק להם את הכינוי נאצים.
אלא שעלעול קצרצר באידיאולוגיות הניאו-נאציות - כפי שמן הסתם מתבקש היה לעשות מי שהמילים הן לחם חוקו והדיוק ההגדרתי הוא נר לרגליו - היה מלמד, למשל, עד כמה גדולה הזיקה האידיאולוגית בין ארגונים הנושאים את שם הניאו-נאציזם לבין הנאציזם עצמו עד כדי מזעור אותו פער אידיאולוגי שעוז רואה לכאורה בעיני רוחו. רובן ככולן של התנועות הניאו-נאציות נושאות את עיניהן בערגה לתפישות הגזעניות, האנטישמיות, הרצחניות והפשיסטיות שביסוד האידיאולוגיה הנאצית.
ניסוח קווי המתאר של האידיאולוגיות הניאו-נאציות לקוח מהאידיאולוגיה הנאציונל סוציאליסטית, כשרבות מאותן תנועות מבקשות להחיות את הרעיונות הללו. היטלר ורבים מהמשטר הנאצי הן דמויות נערצות בארגונים הללו והכחשת השואה שכיחה למדי בפרסומיהן. בסמליהן, בדגליהן, ולעתים אף בלבוש חבריהן, ניכרים סממנים של סמלים נאציים מובהקים, כמו צלב בתוך מעגל, צבעי האדום, הלבן והשחור בדגליהן, או נגזרות גרפיות שונות של זרועות צלב הקרס. הצירוף "גזע לבן" נישא בפי רבים בתנועות אלו וההצדעה במועל-יד היא חזון נפרץ בקרבם.
מה מכל אלה חרות על דגליהם של פרחחי "תג מחיר"? אילו מאפיינים מהמין האידיאולוגי לעיל נישא בפי אותם אלו שנעצרו בחשד לפעולות "תג מחיר"? כמה כתבים ניאו-נאציים מהזן הזה נמצאו בבתיהם של אותם חשודים? כל מי שעיניו בראשו, שטרח לפני שהפיץ את מרכולתו המביכה להכין מעט שיעורי בית, ושלא העניק גט כריתות ליושרתו ולמצפונו - אמור לדעת מה המענה לקושיות האלו, בדיוק כפי שהוא אמור היה להתגבר על יצרו האידיאולוגי ולא לתת למיצי קיבתו להכתיב לו את השוואותיו.
פעולות "תג מחיר" הן בזויות, מקוממות, בלתי מוסריות בעליל, וגורמות נזק רב ולא רק תדמיתי לישראל. על הרשויות לעשות מאמץ עליון לשים קץ לתופעה. ועדיין, כדי למצוא קשר אידיאולוגי כלשהו בין פעולות אלו, שרובן ככולן מתמצות בכתובות גרפיטי נתעבות ומגונות לבין תארים של ניאו-נאצים וטרור - צריך כנראה מוח קודח במיוחד, ואולי ספרותי במיוחד. עוד לא הומצאו הלקסיקון, המילון, התזאורוס או האנציקלופדיה שעולה מהם, ולו ברמז, שגרפיטי מגונה ראוי לתואר ניאו-נאצי או טרוריסטי.
מהגדרות טהרניות, גחמות אישיות ועולם דמיוני אולי מייצרים חומר גלם ספרותי משובח. לקריאה נכוחה והגונה של המציאות נדרש מעט יותר.
גולשים מוזמנים להציע טורים במייל הבא: opinions@y-i.co.il