גוגל לא ישכח אתכם כל כך מהר
האם "הזכות להישכח" חשובה מ"זכות הציבור לדעת"? הפסיקה האירופית מעניינת וחשובה אבל ארוכה הדרך בין הרעש שחוללה לבין היכולת ליישמה
מותגים, עסקים, פוליטיקאים ואנשי חברה, מותגים ואפילו אנשים פרטיים רבים נרעשים מפסיקת בית המשפט לצדק של האיחוד האירופי נגד גוגל. האם כעת יוכלו כל אדם או גוף לבקש להסיר פרסומים שליליים אודותיהם בגוגל, לאור טענת "הזכות להישכח" שהובילה את בית המשפט בפסיקתו? בקצרה, התשובה היא לא.
לפסיקת בית המשפט יש שלל ההיבטים - משפטיים, מוסריים ופרקטיים. מי שמקווה כי עכשיו יוכל למחוק כהרף עין מידע שלילי על שמו בגוגל - יתאכזב לגלות שהדבר בלתי אפשרי, ויתאפשר - אם בכלל - רק בעוד שנים רבות. מדוע? יש לכך סיבות רבות.
עוד בערוץ הדעות של ynet:
אם יש אלוהים במילאנו / יוני כהן-אידוב
הזכות להישכח בגוגל - גם בישראל / דן חי
ראשית, ההליך המשפטי לא הסתיים. החלטת בית המשפט של האיחוד האירופי עדיין טעונה אישור של כל 28 המדינות החברות באיחוד והדרך לשם ארוכה. שנית, גם ההגדרות המשפטיות בפסיקה לגבי הנתונים אותם אפשר לבקש מגוגל להסיר הן אמורפיות ולא מספיק מדויקות.
מה למשל? בפסק הדין מופיעות הגדרות כמו "מידע לא-מדויק", "לא-רלוונטי", או "כזה שאיבד את הרלוונטיות שלו" - כל אלו הן הגדרות לא שלמות ולא ברורות מספיק. לכן, כאשר בפועל ייתקלו המחוקק ודעת הקהל במקרה פרטני, יהיה קשה מאד להחיל לגביו את ההגדרת האמורות.
וישנו גם הדיון המוסרי. האם הזכות להישכח חשובה מזכות הציבור לדעת ומחופש ביטוי? לנוכח הקושי לעמוד על המתח בין שתי זכויות אלו, יהיה קשה מאוד להגדיר בפועל מיהם הגופים והאישים שזכאים "להימחק" מגוגל ומיהם אלו שזכותם להישכח "מתבטלת" אל מול זכות הציבור לדעת משהו עליהם בגוגל. כל עוד שלא יימצא מענה לשאלות אקוטיות אלה ודומות להן - יהיה קשה ליישם באופן מלא את הפסיקה.
לבסוף, בכלל לא בטוח שגוגל, שעלולה לספוג עלויות פוטנציאליות נוספות בעקבות הפסיקה, תשתף פעולה עם המהלך. פסק הדין לא הכיל שום הבהרה לגבי ההתחייבויות של ענקית החיפוש לנושא. זה גם מוביל אותנו למקרה של מקס מוזלי, הבוס לשעבר של פורמולה 1, שזכה השנה בתביעה נגד גוגל - בבקשה להסיר מהרשת מידע הקשור בשערוריית סקס מביכה שבה היה מעורב.
המקרה של מוזלי בוודאי מוכר לכם: בפרסומים שהחלו ב"ניוז אוף דה וורלד", נחשף כי לקח חלק באורגיה פרועה במסגרתה שיחק משחקי תפקידים עם פרוצות, בעוד המעורבים לבושים במדי חיילים נאצים ובבגדי אסירים יהודים במחנות ריכוז. אז מה קרה לאחר שמוזלי זכה וגוגל נדרשה להוריד את המידע?
ובכן, שום דבר מיוחד. למרות הזכייה והפיצוי, נראה כי אפילו גוגל הגדולה לא הצליחה להסיר את כל המידע ה"עסיסי" מהרשת - וניתן למצוא עדיין שלל חומרים על מוזלי ומעורבותו בפרשייה. יתרה מכך, אזכורים לפרשייה עדיין מופיעים בחיפוש על שמו של מוזלי, בעמוד הראשון.
הפסיקה על גוגל מעניינת וחשובה - אך נראה שיש מרחק רב מאוד בין הרעש שחוללה בתקשורת לבין היכולת ליישמה במציאות.
רן בלייר הוא מנכ"ל חברת Veribo, העוסקת בניהול מוניטין בגוגל
גולשים מוזמנים להציע טורים במייל הבא: opinions@y-i.co.il