שתף קטע נבחר
 
גרפיקה

זמרים במזרחית: היזהרו מחיקויים

בסינגל החדש שלו פאר טסי כבר לא נשמע כמו חיקוי חיוור של אייל גולן. שקד קוממי לעומתו, עושה חיקוי של כל התעשייה. וגם: שיר לוי מזכיר לאבי שושן את לורד, וחיים ישראל את הצדיק אבוחצירא. חדש במזרחית

סיפור ידוע בז'אנר המזרחי מספר על דודו אהרון בתחילת דרכו המוזיקלית שמרוב שנשמע דומה לאייל גולן, האחרון לקח אותו הצידה ואמר לו שישנה משהו, כי מתחילים להתבלבל ביניהם וזה לא טוב לאף אחד מהם. אני לא יודע אם גולן ניהל את אותה שיחה עם פאר טסי, אבל מה שבטוח הוא שהמסר כנראה שהופנם - כי כבר בצליל הראשון שיוצא מהגרון של טסי ב"רוקד עם הכאב" - סינגל ראשון מאלבומו השני שיוצא הבוקר (ב') - הוא נשמע אחרת.

 

פאר טסי - רוקד עם הכאב

פאר טסי - רוקד עם הכאב

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 ומה הכוונה אחרת? פחות גרסה חיוורת של גולן, אלא זמר שכנראה עבד שעות ארוכות עם מומחים לפיתוח קול עד שיצא הצליל הנוכחי - בוגר מאוד, קצת חרוך ומעושן. אם תרצו - הגרסה הגברית של כרמלה מנשה. אז נכון שמצד אחד זה קול שמזכיר אדם שעוד רגע יוצא לפנסיה ולא של בחור צעיר שלא יודע להפסיד במשחקי כדורסל של הקבוצה השכונתית, אבל הוא כן מבדל את טסי לא רק מגולן אלא גם משאר הקולות בז'אנר ובסופו של דבר וזה יעשה לו רק טוב.

 

"רוקד עם הכאב" הוא שיר אובר דרמטי וככזה אי אפשר להתעלם ממנו. לא בכדי הוא זה שנבחר להיות יריית הפתיחה מאלבומו הבא, שכן זה מסוג השירים שטסי - שמבטא את עצמו על הבמה כמו חברות להקת "פאות קדושות" - מרגיש איתו כמו שהן מרגישות בערב תחרות האירוויזיון. לומר שזה דוז פואה? לי זה קשה, כיוון שהוא טו-מאץ'-דרמה עבורי, אבל קרוב לוודאי שהוא יזכה להצלחה גדולה.

 

כל הכרטיסים נמכרו?

אז יש זמר חדש שקוראים לו שקד קוממי והוא מנסה לפרוץ כבר קרוב לשנה. עד עכשיו לא מצאתי סיבה להתייחס אליו. עם כל הכבוד, הוא הצטייר לי כמו עוד אחד מבני עדות תימן שהתברך בקול חביב בלבד - ממש לא מעבר לזה - וחולם כמובן להיות כוכב. בכלל "כוכב" זה הרי מה שכולם רוצים להיות היום. לא אמן, לא יוצר, אפילו לא זמר. כוכב.

 

 

ועדיין, בכל השנה הזו, מעולם לא יצא לי לשמוע אף שיר של קוממי ברדיו וכשהוא התארח בתוכנית הטלוויזיה של ירון אילן, התרשמתי ממנו כלא יותר מחיקוי לא מוצלח של דודו אהרון. ובכל זאת, למרות שהוציא עד כה רק שישה סינגלים, הוא הודיע כי כל הכרטיסים למופע הראשון שלו שיתקיים מחר (ג') ברדינג 3 בתל אביב, אזלו. סולד אאוט. ואני אומר: קצת תמוה, לא?

 

האם ייתכן ש-550 איש יגיעו למופע של זמר מתחיל שאף אחד מששת שיריו עדיין לא הפך ללהיט, רק כדי לשמוע גרסאות קריוקי ללהיטים של זמרים אחרים? האם לא עדיף פשוט להדליק בחינם את ערוץ 24? זה נראה אילו קוממי מנסה לחקות את מה שרבים וטובים לפניו עשו כשרצו לפרוץ: הכרזות על סולד אאוט (חצי מתעשיית הז'אנר המזרחי) ומופע חדש כשרק חצי אלבום בחוץ (עומר אדם בקיסריה). ההבדל הוא שלרוב מדובר היה בזמרים שהביאו לצד המערכת היחצנית גם כישרון אמיתי, ובעיקר - להיטים. לקוממי, פשוט אין את זה וספק אם זה יקרה בעתיד.

 

קוממי צא ולמד

ומאחד שמתנהל בהתאם לכל תחלואי הז'אנר לאחד שעושה בית ספר אמנותי לכל השאר. שיר לוי משיק מופע חדש, גם הוא ברדינג 3 (2 ביוני) אבל אצלו לא תראו הכרזות פומפוזיוניות - אלא פשוט מוזיקה טובה. כעת מוציא לוי את "שאריות מעצמי" - הברקה שמזכירה לי מעט את הסאונד של לורד, כן לורד - הזמרת הניו זילנדית שכבשה את העולם. הוא ממשיך את ההצלחה של "להשתגע" עם שיר אינטליגנטי, מתוחכם ושונה לחלוטין מהסאונד המזרחי השגרתי שעייפנו ממנו.

 

 

ועדיין, לוי הוא מקרה מיוחד ויוצא דופן בז'אנר: הוא זוכה להערכה רבה אבל באופן תמוה עדיין לא מצליח לתרגם את זה להצלחה מסחרית. האם זה אומר שכדי להצליח בז'אנר המזרחי צריך לשקר, לרמות, לנפח ולהקליט מוזיקה מסחרית רדודה? אני מאוד מאוד מקווה שלא כי אם כן זה עצוב מאוד. אישית אני מאמין שלוי הוא כמו ג'חנון שלוקח לו המון זמן להיות מוכן, אבל בסוף יוצא סיר טעים במיוחד - וזה עדיף מהאלטרנטיבה, כי מפאסט-פוד כבר שבענו.

 

ישראל כפול שתיים

נסיים עם חיים ישראל שמוציא השבוע אלבום כפול ובתוכו דואט נוסף עם יואב יצחק - הפעם חידוש לפיוט המרוקאי "אעופה אשכונה" שכתב רבי יצחק אבוחצירא זצ"ל. אז מה גרם לישראל להקליט דואט נוסף עם יצחק? "יואב הוא זמר גדול, אדם עם לב רחב כשעם כל הקריירה העניפה שלו הוא נשאר בפשטות ובעמך בית ישראל", מספר ישראל. "בתחילת דרכי הוא שיתף איתי פעולה באלבום השני 'ממעמקים' והקהל אהב את השילוב של הקולות והדואט הזה הצליח. עד היום מבקשים את השיר בהופעות.

 

האזינו: "אעופה אשכונה"    (צילום: רונן אקרמן)

האזינו: "אעופה אשכונה"    (צילום: רונן אקרמן)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

"לאחר מכן המשכנו לדואט נוסף בשם 'לך אלי תשוקתי' שהוכיח את עצמו, עד כדי כך שאני חושב שאין יהודי שלא מכיר אותו - וזה אחד השירים המושמעים בתחנות הרדיו לפני ראש השנה ויום כיפור. השילוב בינינו מצליח ומנצח, ואין סיבה לא להמשיך אותו עם השיר החדש אותו הלחנתי עם רמי רבא לשיר המפורסם שכתב הצדיק רבי יצחק אבוחצירא. כבר בלחן ידעתי שאני רוצה את יואב לדואט וכשהשמעתי לו את השיר הוא ישר התחבר לטקסט הקדוש, ללחן הנשמה שיצא, ונוצר עוד דואט".

 

את הגרסה המפורסמת של השיר אני מכיר מילדות עקב קשר משפחתי לכותב, ולזכותו של ישראל ייאמר שהצליח לחדש ועדיין לשמור על הרוח המקורית של השיר, וזה הישג לא מבוטל.

 

האלבום החדש של ישראל כולל 22 שירים שמחולקים לשני דיסקים: "סיפור חיי" ו-"כוכבים". מחצית מהאלבום ישראל הלחין בעצמו ובשאר השירים השתתפו יוצרים כמו: אופיר כהן, רמי לב, עדי ליאון, יוני קיסר ועוד. ישראל, מהיוצרים הרב-גוניים בתעשיית המוזיקה, בוודאי זו החרדית, הצליח לגעת באלמנטים מוזיקליים רבים, מפופ דרך בלדות רוק ים תיכוני ועד מוזיקה יהודית שורשית.

 

לצערי, כיפה בישראל - על אחת כמה וכמה כשהיא שחורה - ממתגת אוטומטית ומכניסה אדם ויוצר לשבלונה קבועה וצרה. אני מבטיח שאם תפתחו את האוזניים והראש, תגלו זמר אדיר שלא מקבל את המקום הראוי לו ואני מקווה שזה יתחיל להשתנות כעת עם האלבום החדש.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דורון עדות, אוהד רומנו
פאר טסי, שיר לוי
צילום: דורון עדות, אוהד רומנו
לאתר ההטבות
מומלצים