שתף קטע נבחר
 

המכונה המופלאה המסובכת

רוֹבּ גוֹלדבּרג אהב להַמציא מכוֹנות מסוּבָּכוֹת שמבצעות משׂימות פּשוטות. המכונות שאִיֵיר פעם בשחור-לבן הפכו למשחקי מחשב צִבעוניים ומאתגרים

האם אתם רגילים לשמוע את המשפט "למה לסבך דברים שאפשר לעשות בדרך הפשוטה?!". רוב האנשים מחפשים את הדרך הקלה והמהירה ביותר לביצוע משימות - אבל לא כולם. אחד מהם היה רוב גולדברג, מְהַנדֵס ומַמציא אמריקני, שאהב להמציא ולאייר מכונות מסובכות שמבצעות משימות פשוטות במקרה הטוב או חסרות כל שימוש במקרה הטוב פחות. הוא האמין שיש שתי דרכים לעשות דברים: הדרך הפשוטה והדרך הקשה, ושבמַפתיע לא מעט אנשים בוחרים לעשות זאת כמוהו, בדרך הקשה.

 

 

מאז, "מכונת רוב גולדברג" הוא כינוי שניתן למערכת מסובכת מאוד, שמוּרכֶּבת מחלקים רבים ומבצעת תהליך ארוך, צעד אחר צעד בשַׁרשֶׁרת פעולות – כדי לבצע בסופו של דבר פעולה פשוטה מאוד. תחרויות בניית "מכונות רוב גולדברג" נערכות בכל העולם - לכל תחרות נבחר נושא, ולפיו יש לבנות את המכונה. המִתחרים נדרשים ליצור מכונות מורכבות תוך כדי שימוש בכלים מוזרים מאוד כדי להוציא לפועל משימה כלשהי. אחת המשימות למשל הייתה לקחת תַּפּוז, לִסחוט אותו אל קַנקן ולמזוֹג לכוס שתייה בלא פחות מעשרים צעדים.

 

החשיבות של התחרויות הללו, מלבד הֲנָאה, היא ההזדמנות לרכישת המיוּמָנוּיוֹת הרַבּוֹת הנִדרשות לצורך הצלחה בהן. לדוגמה, שיטת התִכנוּן היִיחוּדית - מוּמלץ להתחיל בה בתכנון לאחור, מהשלב הסופי שהפעולה המבוקשת מתבצעת בו. אולי חוּט שימשוֹך משהו? משם יש לחשוב לאחור - מה ימשוך את החוט? כיצד החוט יִימָשֵׁך: למטה, למעלה או לצדָדים? אולי על ידי גַלגֶלת או מִשקוֹלֶת, ואולי מַלכּוֹדת עַכבָּרים? ומה יַפעיל את מלכודת העכברים? מי ילחץ על ההֶדק? תִכנוּן טוב מחַיֵיב לפעול בצֶוות, לחשוב הֵיטֵב ולנסות כמה אֶפשרוּיוֹת לכל שָׁלב.

 

לא רק תחרויות, גם משחקי "המכוֹנה המוּפלאה" (TIM - The Incredible Machine) משנות ה-90 (שקיבלו גירסאות מחודשות) מבוססים על עקרונות התכנון והבנייה של "מכונת רוב גולדברג" ומַמחישׁים עֶקרוֹנות פיזיקָליים, כְּגוֹן גלגלי שיניים, מֵכָניקה פשוטה ואוֹפְּטיקה. המטרה היא להשתמש בכלים שברשותכם כדי לגרום שרשרת פעולות שתביא לתוֹצָאה רצוּיה.

 

  • מגזין גלילאו צעיר בפייסבוק

     

     

    דוגמה למשׂימה: עליכם לגרום לחתול לנוּעַ. הכלים העומדים לרשוּתכםֹ הם כדור טֵניס, פָּנס, זכוּכית מַגדֶלת, תותח ודג באַקוַוריום – וחובה להשתמש בכולם, הרי אפשר פשוט לזרוק את כדור הטניס לעבר החתול. אך הרי כל מה שמסובך יותר - טוב יותר, ולכן נבחר בתהליך הבא: עזיבת כדור הטניס מעל הפנס תביא להדלקתו, כאשר יִיפּול הכדור ויפעיל לחץ על מֶתג הפנס; את זכוכית המגדלת יש להציב בין הפנס לתוֹתח: קַרנֵי האור יתרַכּזו וידליקו את פְּתיל התותח; הפגז שיִיפָּלט מהתותח יפגע באקווריום עם הדג, והוא יישָבר; החתול שיַבחין בדג המשוּחרר יתקרב לעברוֹ.

     

    אפשר אמנם לשחק בשיטת ניסוּי וטעִייה, כלומר נזיז את זה לכאן ונראה מה קורה. עָזַר? יופי, לא עזר? נמשיך להזיז. אבל אפשר ומוּמלץ לשלב במשחק תהליכֵי חשיבה ולְמידה. בדוגמה עלינו למקם את זכוכית המגדלת בין הפנס לתותח. אפשר פשוט להזיז אותה עד שנקלע לנקודה המתאימה, אבל רצוי ללמוד מעט על נושא האופטיקה ולחפש את נקודת המוקד.

     

    במשימה אחרת תידרשו להיעזר בטרַמפּוֹלינה שמיועֶדת להַקפּיץ כדור לסל – לפני שתנסו, חִשבו: איזה אֵזור בשטח המתוּחַ יקפּיץ את הכדור לגובה רב יותר: מֶרכּז המִשטח או אולי דווקא ההֶיקֵף הקרוב לקְפיצים? נסו, בִּדקו וחִשבו מדוע זאת התוצאה שקיבלתם. רמז: גְמישוּת החומר כתְלוּת במתיחה שלו.

     

    רוצים לקרוא עוד? לקבלת מגזין גליליאו צעיר במתנה


  •  

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים