גאווה - כן בבית ספרנו
למרות שבני נוער הומואים ולסביות נמצאים בסיכון גבוה להתאבדות ולמרות שהם חווים אלימות ודחייה, מערכת החינוך עדיין אינה מטפלת בכך כראוי
אם תעשו משאל בקרב בני נוער מהי הקללה השגורה ביותר, רוב הסיכויים שהביטוי "יא הומו" יקבל רוב. האמירה הזו מגלמת בתוכה הכול: דה-לגיטימציה של להט"בים (לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים), כפיית עמדה מהי זהות מינית "תקינה" ו"לא תקינה" וערעור על הזהות המינית והזהות האישית בכלל. עבור רוב בני הנוער, לביטוי הזה תהיה משמעות מועטה. אולם בני הנוער הלהט"בים, אלה שכל הסטיגמות מופנות מולם, יחוו את הקללה הזאת כניסיון למחוק את עצם זהותם.
עוד בערוץ הדעות של ynet:
להתייעל למען הלוחמים. מכתב לשר הביטחון / רועי אלרום
ישרתו, יקבלו / יצחק טסלר
לא מפתיע, אם כן, שסקר בנושא התנהגות אובדנית בקרב בני נוער להט"בים שנערך לפני כשנתיים על ידי ד"ר חנה בר יוסף מהוועדה למניעת התאבדויות במשרד הבריאות בשיתוף עם השירות הפסיכו-סוציאלי של אגודת הלהט"ב, הראה כי הנוער הגאה נמצא בסיכון רב יותר להתנהגות אובדנית מקבוצות נוער אחרות. הסקר אמנם לא בדק אם הנטייה להתאבדות קשורה להתנהגות בריונית להט"בפובית שקדמה לה, אולם הנתונים מדברים בעד עצמם: 20% מבני הנוער הלהט"בים שהשתתפו בסקר ניסו להתאבד - פי 112 (!) משיעור ניסיונות ההתאבדות בקרב בני הנוער באופן כללי.
בשבת האחרונה צוין ברחבי העולם יום הבנ"ה - היום הבינלאומי למאבק בלהט"בפוביה - אפליה על בסיס נטיה מינית וזהות מגדרית. יום הבנ"ה בישראל השנה יצוין בסימן של המאבק בלהט"בפוביה כנגד בני נוער. בכל שנה מאות בני נוער להט"ב חווים גילויי אלימות כלפיהם על בסיס הנטיות המיניות או המגדריות שלהם.
ההתבגרות היא תהליך קשה בפני עצמו המלווה בהצפת ההורמונים, בשינויים פיזיולוגיים, בלבול ובניסיונות להגדיר זהות עצמית. הוסיפו לכל אלה דחייה של החברה על רקע הנטיות המיניות, ובמקרים רבים גם דחייה של המשפחה הקרובה, ונער או נערה להט"בים נמצאים במצב כמעט בלתי נסבל כשמסביבם אין מערכת תומכת.
כאן נכנסת לתמונה מערכת החינוך. רק באחרונה אושר בכנסת תיקון לחוק זכויות התלמיד, שאוסר אפליית תלמידים על רקע נטיה מינית או זהות מגדרית. נדרשת פעולה נחושה מצד משרד החינוך על מנת שהוראות החוק יחלחלו כלפי מטה, על בתי הספר וסגל המורים. בנוסף, השבוע תכריז מנכ"לית משרד החינוך על שילוב תכנים נגד להט"בפוביה בתוכנית הלימודים "האחר הוא אני". ועדיין זה מעט מדי.
משרד החינוך צריך לפעול על מנת להכשיר את סגל המורים והיועצים בבתי הספר להיות רגישים יותר כלפי בני נוער החווים סימני שאלה בהקשר לנטייתם המינית או זהותם המגדרית, ולפתח תוכניות התערבות גם במקרים שבני נוער חווים מצוקה נפשית על הרקע הזה. סגל החינוך וההוראה בבתי הספר צריך להיות ער ותקיף בהרבה סביב תופעות של בריונות, התעללות והצקה כלפי בני נוער להט"בים. יתרה מכך, גם המורים והיועצים עצמם נגועים לעתים בלהט"בפוביה - ועל המערכת לדעת לטפל בתופעות אלה בצורה נחושה.
הדרך לפעול בנושא המאבק בלהט"בפוביה במערכת החינוך בישראל, עוברת דרך הידוק שיתוף הפעולה בין משרד החינוך לבין ארגוני החינוך והייעוץ של קהילת הלהט"ב ודרך עידוד מנהלי בתי הספר והיועצות להגביר את שתוף הפעולה עם ארגוני הלהט"ב שמטרתם יצירת שינוי בכל הקשור ליחס החברה כלפי הקהילה. ביום חמישי יתאחדו רוב תנועות הנוער במדינה לצד בני הנוער הלהט"ב בישראל וביחד עם איגי - ארגון הנוער הגאה - במטרה להעביר מסר נגד הלהט"בפוביה ובעד שוויון זכויות.
הכותב הוא מארגן שותף של יום הבנ"ה - היום הבינלאומי למאבק בלהט"בפוביה
גולשים מוזמנים להציע טורים במייל הבא: opinions@y-i.co.il