עוקף סופר: מכירה מהחקלאי לצרכן בב"ש
לטענת החקלאים, פערי התיווך בין המגדלים לצרכנים גבוהים ורשתות המזון גוזרות קופון גדול מדי דבר שמאלץ אותם להשמיד סחורה. לכן, החלו לאחרונה ליזום מכירה ישירות לצרכנים - דבר המוזיל משמעותית את העלויות לצרכן
פלפלים ללא תוספות במחיר: "שמנו לעצמנו למטרה להילחם ביוקר המחיה ולאפשר לחקלאים להתפרנס בכבוד", כך אמר ל-ynet חקלאי ממושב פארן בערבה שהשתתף היום (ג') באירוע מכירת תוצרת חקלאית ישירות לצרכנים. האירוע נערך בביתו של בועז גרדוס, פעיל חברתי מבאר שבע ומטרתו, על פי מארגניו - עמידה מול פערי המחיר שנוצרים בין מכירת הסחורה על ידי החקלאים לבין מחירה הסופי לצרכן. במכירה הביתית המחיר לקילו פלפלים עמד על 4 וחצי שקלים.
לכתבות נוספות בערוץ הצרכנות :
צו הרחקה: גט טקסי לא תוכל לאסוף מנתב"ג
הצרכנים מצביעים ברגליים - ממשיכים לקנות פחות
לא קונים? מגה בעיר שוב הורידה מחירים
בשבוע האחרון החלו אזרחי ישראל להכיר את המושג "חקלאות חברתית ישירה", לאחר שברחבי הארץ החלו לערוך אירועי מכירת ירקות ופירות מהחקלאי לצרכן במה שזכה לכינוי "מחאת הפלפלים". בדרך זו הצרכנים רוכשים ישירות מהחקלאים תוצרת טריה וזולה במחירים נמוכים משמעותית מאשר ברשתות השיווק.
לדברי גרדוס, "החלטנו להביא את המכירה גם אלינו כדי לעזור להילחם ביוקר המחיה - כשחקלאי מוכר לסופר תוצרת במחיר של שקל-שקל וחצי, והסופר מוכר לצרכן במחיר של 10 שקלים, השאלה היא לאיפה הולך הכסף?
"הרשתות לא מוכנות להוריד במחיר, לפעמים אנשים לא קונים, ואז קורה דבר גרוע יותר - החקלאים נאלצים לזרוק את התוצרת שלהם. אנשים מתמודדים מדי יום עם המציאות הכלכלית הקשה בישראל וזה לא נעלם, ואפילו נהיה הרבה יותר גרוע".
3.5 טון של ירקות ופירות ישירות מהחקלאי לצרכן
השמועה על המכירה הביתית בבאר שבע רצה בפייסבוק וברשתות החברתיות, והחקלאים כבר הצליחו למכור 3 וחצי טון של תוצרת חקלאית טריה. יחד עם זאת, גם קונים מזדמנים יוכלו לרכוש תוצרת חקלאית עודפת. "אנשים מצביעים ברגליים. אני מקווה שזה ישנה משהו". סיכם גרדוס.
ג'קו שיפמן, חקלאי ממושב פארן, מוכר את הפלפלים שלו במכירה הביתית בבאר שבע. "סך הכל אני צפוי למכור כ-900 קילו פלפלים. מדובר בכמות שהוזמנה מראש ונמכרה. אני שותף למה שמכונה 'מחאת הפלפלים'.
שיפמן סיפר, כי "בממוצע שנתי אני מוכר לשוק המקומי פלפל במחיר של חצי שקל לשקל וחצי לקילו. זה מחיר הפסד. באותו הזמן, רשתות השיווק ששולטות בהיצע, מוכרות פלפלים בממוצע שנתי של 7-12 שקלים. מכירות המחאה בכל הארץ מטרתם להעלות את המודעות לפערי התיווך הגבוהים בין החקלאי לצרכן. מה שקורה פה היום הוא שהחקלאים מוכרים במחירי הפסד והצרכן קונה במחיר גבוה. שמנו לעצמנו למטרה להילחם ביוקר המחיה ולאפשר לחקלאים להתפרנס בכבוד".
לא רק החקלאים מרוצים, אלא גם הצרכנים. "אני צורכת הרבה ירקות ופירות. אבל בסופר וגם בשוק המחירים הם לא כמו של החקלאים. תמיד גוזרים קופון", מסבירה גל שדה, אחת הקונות. לדבריה, "ברגע שיש הזדמנות לקנות ישירות מהחקלאים כולם מרוויחים. הירקות והפירות לא מחכים ימים במחסנים של הסופר. זה היישר מהחקלאי לצרכן. זה מדהים בעיני. אני מקווה שהמגמה הזו תתפוס תאוצה בכל הארץ. זה מתעורר בהרבה מקומות. חקלאות זה דבר שחשוב שנמשיך לשמור עליו בארץ"