שתף קטע נבחר

"מקיאים את החומר". בחנו את עצמכם בתנ"ך

בצל תלונות על החומר הרב ושעות ההכנה הדרושות, ייגשו מחר עשרות אלפי תיכוניסטים לבחינת הבגרות בתנ"ך. עיינו במבחן לדוגמה: מה פירוש הביטויים "לא אבדה תקוותנו" ו"הרצחת וגם ירשת"

עשרות אלפי תלמידי כיתות י"א ו-י"ב ייגשו מחר (יום ב') לבחינת הבגרות בתנ"ך. לאחר ימי למידה ארוכים וכיסוי חומר רב, הם יתמודדו עם מבחן ובו ארבעה נושאים לבחירה (מתוך חמישה) וכן קטע UNSEEN.

 

בחנו את עצמכם - פתרון מבחן לדוגמה באדיבות רשת אנקורי

 

  • לומדים לבגרויות? כנסו לפורטל הלימודים yschool.co.il

 

על פי נתוני משרד החינוך, עמד ב-2011 ממוצע הציון הסופי ב-2 יחידות לימוד על 75.6, ב-4 יחידות על 69.7 וב-5 יחידות על 78. "בבחינה יש המון שאלות הבנה והיא נחשבת לקשה עבור התלמידים, למרות שהציון הממוצע הוא בסדר", אמרה הדס לוי, מורה לתנ"ך ברשת החינוך אנקורי. "אנחנו מקווים שתהיה בגרות הוגנת ולא קשה מדי".

 

בבחינה לדוגמה שהציגו באנקורי ישנו דגש גם על ניבים וביטויים. "הניב 'הרצחת וגם ירשת' הוא ניב רווח בשפה העברית. הסבירו את הניב בהקשרו", היא אחת השאלות, ואחרת מתייחסת לביטוי "אבדה תקוותנו": "זהו ביטוי מוכר מהמנון המדינה. הסבירו אותו בפסוק, ואת הקשרו בהמנון".

 

יובל סעדון, תלמידת י"א בבית הספר לאמנויות באשקלון שהוגשה למבחן על ציון 100, התחילה ללמוד בסוף השבוע לבד ותסיים את ההכנה עם חברים. "אני מנסה לסייע לחברים שמתקשים כי זה עוזר גם לי לקלוט טוב יותר את החומר", סיפרה.

 

עמית דריי, תלמידת י"ב בתיכון רוגוזין בקריית אתא, ביקרה את החומר הרב והוסיפה כי "מספר הפרקים שאנחנו צריכים ללמוד הוא לא אנושי ואף פעם אין באמת מספיק זמן ללמוד, כי זו גם לא הבגרות היחידה".

 

אבישי אברהם, תלמיד י"ב בישיבת נחלים שעושה 5 יחידות, סיפר על "מרתון" עם חברים ואמר כי "בגלל שמדובר בכמות חומר עצומה צריך לזכור הכול ובסופו של דבר זה נראה בדיוק כמו היסטוריה - פשוט מקיאים את החומר ואחר כך לא זוכרים כלום. לדעתי זה מאבד מהחשיבות של לימוד התנ"ך ומהמטרה להכירו יותר לעומק. אני אשמח לקבל 80, רק לעבור את הבגרות הזו".

 

טיפים להצלחה: נסו להבין קודם את השאלה

ד״ר אהובה אשמן, מורה במיזם הלימודים Yschool.co.il, נותנת טיפים לבחינת הבגרות בתנ"ך: עליכם למקד את המאמץ בהבנת הנקרא, כלומר בהבנת הפרקים שבתוכנית הלימודים, וזאת באמצעות פירושים (מחברות, חוברות, ספרי לימוד וכדומה). ספר הלימוד הטוב ביותר עבורכם הוא הספר שעוזר לכם יותר מכל להבין את החומר הנלמד.

 

השקיעו מאמץ בהבנת השאלה וודאו שאתם מבינים את הדרישה המופיעה בה: האם

עליי להבחין בין תחומים שונים? האם עלי להשוות? האם עלי להדגים אמצעי אמנותי או מושג או רעיון כלשהו? זכרו שסעיפי ד' בבחינה הם לרוב סעיפים קשים יותר.

 

אחר כך עליכם לנסח תשובה, הבנויה מדגם פשוט וקבוע: משפט אחד העונה על השאלה שנשאלתם ואחריו ציטוט של הפסוק הרלוונטי מתוך הקטע שלפניכם.

 

זכרו, התשובות בתנ"ך צריכות להיות קצרות וענייניות ועליהן להתייחס אך ורק לקטע שלפניכם. אם עליכם לערוך השוואה – הדגישו את מהות ההשוואה, אם עליכם להבחין בין תחומים שונים - הדגישו את התחומים השונים וכדומה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
אילוסטרציה
צילום: מוטי קמחי
מומלצים