שתף קטע נבחר

אלון חסן, מנהיג הפועלים המיליונר

יו"ר ועד העובדים, אחד העצורים בפרשת השחיתות בנמל אשדוד, הוא אחת הדמויות החזקות בשוק העבודה הישראלי ומי שלא מהסס לשבש את פעילות המתחם בהתאם לאינטרסים האישיים שלו

אלון חסן (44) הוא אחת הדמויות החזקות בשוק העבודה בישראל. ממשרדו בנמל הוא שולט במתג הכלכלי המרכזי ביד רמה, כמעט באופן בלעדי, ומצליח לחזק את עובדיו בתוכי מערכת שמשלבת אינטרסים אישיים, כלכליים ופוליטיים. בניגוד לתדמיתו כמנהיג פועלים, הרוויח חסן מיליוני שקלים מעסקיו הפרטיים - עסקים שפועלים מתוך הנמל, מקושרים לטענות על ניגוד עניינים והובילו בסופו של דבר למעצרו במסגרת פרשת השחיתות בנמל אשדוד. הוא חשוד בעבירות של מרמה והפרת אמונים, איסור הלבנת הון, קבלת דבר במרמה, סחיטה באיומים, איסור עשיית פעולה ברכוש אסור ובקבלת שוחד.

 

חסן, שמתגורר באשדוד עם אשתו סימה וארבעת ילדיהם, החל לעבוד בנמל לפני כ-20 שנה. אביו אמיל היה קבלן קולות של הליכוד ומזכיר ועד מנהלי העבודה בנמל, והוא החל לעבוד כסוור. כשהיה בן 28 נבחר ליו"ר ועד עובדי הציוד המכני והתפעול ומ-2003 הוא יו"ר ועד העובדים.

 

לאורך השנים גררה התנהלותו של חסן ביקורת ציבורית קשה. הוא הסתכסך לא אחת עם חברי כנסת ושרים, ועמד במקביל במוקד ויכוחים פומביים חריפים. "אין כבר מספיק מקומות עבודה בשיפודיות ובחברות הקש?", תהה שר התחבורה ישראל כץ לאחר אחת מהשבתות הנמל. "אם זה יו"ר ועד שדואג לעובדים אז צ'יצ'ולינה היא האימא תרזה". ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) כינתה אותו "מושחת ובריון", ואילו שר הכלכלה

נפתלי בנט (הבית היהודי) קרא להפרטתת הנמל. חסן עצמו לא נשאר חייב והגיב לכל מתקפה. כץ מבחינתו, הוא "בדיחה מהלכת", ובנט הוא "בלוף".

 

יו"ר הוועד מסוגל להשבית את פעילות הנמל בשיחת טלפון וללא היסוסים, ובתחילת השבוע הוא בלם את עבודת הכלים המכניים בעקבות חקירת שני נהגים. לתפיסתו, לא ייתכן שעובדים יהיו חשופים לתביעות פליליות ללא גיבוי של ההנהלה. כוונות ההפרטה ובניית נמלים חדשים הובילה להשבתת שלושת הנמלים הקיימים בגיבוי ההסתדרות, אך לעתים השיבושים היו פרי יוזמה עצמאית באשדוד. כך, לדוגמה, הושבתה פעילות הנמל גם לרגל אירועים פרטיים - חגיגות בת המצווה של בתו של חסן או חתונת יו"ר ועד הכלים המכניים אלון מועלם. "נאלצנו לבצע התאמות ושינויים מאחר והיה מדובר באירוע רב משתתפים", מסרה אז ההנהלה.

 

בשנת 2008 הקים חסן את חברת "א.י הופס תעשיות", שמייצרת ומשווקת חומרי ניקוי. בנוסף, נמכרה ב-3 השנים האחרונות לנמל סחורה בשווי מיליון שקל דרך חברת "קלייר אחזקות" בבעלותה של דניאלה דהאן, קרובת משפחתו. בדיקה שהוזמנה לבקשת רשם החברות הממשלתיות ודירקטוריון הנמל גילתה כי למרות שמוצרי חברת "הופס" התייקרו במהלך תקופת ההתקשרות עם הנמל, למרות שהמתחרים בשוק הורידו מחירים ולמרות תלונות על נזק שנגרם ממוצריה, החליט הנמל להמשיך את החוזה עמה.

חסן. "אין כבר מספיק מקומות עבודה בשיפודיות?" (צילום: אוראל כהן) (צילום: אוראל כהן)
חסן. "אין כבר מספיק מקומות עבודה בשיפודיות?"(צילום: אוראל כהן)
 

חברת "דנה לוגיסטיקה", בבעלות חלקית של דוד חסן, בן דודו של יו"ר הוועד, פועלת מאז 2010 ברציף 21 בנמל. היא מתמחה, בין היתר, בניהול פרויקטים ומשימות מיוחדות מול ההנהלה, כהגדרת החברה. התנהלותה זכתה לביקורת קשה מצד רשם החברות, ובדיקתו העלתה כי

פעילותה גרמה לנמל הפסדים בסך 7 מיליון שקלים. יתרה מכך, למרות מיקומה על הרציף, התמורה הכספית מעבודתה השתלשלה ישירות לקופת החברה. "עובדי הנמל לא פעלו למיקסום הכנסות מ'דנה לוגיסטיקה' כפי שפעלו מול גופים אחרים", נכתב.

 

הפיצוץ ביחסים העכורים ממילא בין הנהלת הנמל לבין חסן התרחש ביחס לפעילות חברה שלישית שבבעלותו. בשנת 2010 יו"ר הוועד את "בן עידן הובלות", שמספקת ללקוחות בנמל שירותי שינוע באמצעות צי משאיות. ההנהלה אסרה על חסן להמשיך להפעיל את הצי בשטח הנמל, והמאבק התגלגל עד לבית המשפט העליון. "מטרת הקמת החברה הייתה ניצול קשריו, מעמדו והשפעתו של חסן על העובדים", נטען. במהלך הדיונים המשפטיים תיארה ההנהלה בפירוט את השפעתו וכוחו של חסן. "הוא נוטל חלק מרכזי בדיוני השכר של כל עובדי הנמל, לרבות דיונים פרטניים. קיים חשש שעובדי הנמל יתנו עדיפות בשירותים שהם מספקים לאותם לקוחות המנהלים עסקים עם חסן ומספקים לו פרנסה". ההליך המשפטי עדיין נמשך, ובמהלכו הופסקה פעילות החברה בשטח הנמל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גדי קבלו "ידיעות אחרונות"
אלון חסן
צילום: גדי קבלו "ידיעות אחרונות"
מומלצים