שתף קטע נבחר
 

רכב אוטונומי? לנהג אסור לנמנם בזמן הנסיעה

שנתיים לאחר שגוגל החלה בניסוי השימוש ברכב ללא נהג, מפרסמת מדינת קליפורניה תקנות שמבהירות מה מותר ומה אסור. רמז: נהג המבחן לא יכול לאכול תוך כדי תנועה

נהג ניסוי במכונית אוטונומית אינו רשאי לעיין בספר תוך כדי נסיעה, ובשום אופן אסור לו להירדם. אחרי שנתיים של ניסוי במכוניות ללא נהג והצטרפות של עוד ועוד יצרניות לעתיד המוטורי הבלתי נמנע, מתעורר המחוקק האמריקאי ומגביר את הפיקוח על הנושא. משרד התחבורה של מדינת קליפורניה, ארה"ב, פרסם תקנות המנחות את יצרניות הרכב כיצד לערוך ניסויים, ובין היתר מגדיר מה מותר ומה אסור לנהג הניסוי לעשות "תוך כדי". 

 

 

על-פי ההנחיות החדשות, יצרנית רכב שמעוניינת לבדוק את הטכנולוגיה מחוץ למתחם ניסוי ייעודי, חייבת לבצע רישום מסודר של הרכב ולהכשיר לצורך כך נהגים מומחים - שאף הם יקבלו רישוי פרטני מהמדינה. אגב, למרות שמדובר במכונית האמורה לנהוג בעצמה, ונהג הניסוי אמור להתערב רק אם תהיה בעיה כלשהי, מוטלות עליו הגבלות חמורות. כך למשל אסור להכשיר נהג שבעברו תאונה עם נפגעים. אסור לו גם להיות בעל עבר מוטורי הכולל שלילת רישיון בגין נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים - גם אם ריצה כבר את עונשו.

 

 

ומי שחשב כי המדינה תוותר במהרה על חובת נהג לזהירות, צפוי להתאכזב. נהג הניסוי של המכונית האוטונומית נדרש להיות דרוך כל הזמן. אסור לו למשל לישון תוך כדי, לקרוא עיתון או לאכול, ועליו להיות מוכן לתפעול ידני מיידי של הרכב. בנוסף, במקרה בו נדרש לעשות זאת כדי למנוע תאונה, על היצרנית לדווח מיד לרשויות על הסיבות שהובילו למעבר לשליטה ידנית. כלומר לדווח על התקלה שהובילה לביטול הנהג האוטומטי.

 

 

מכוניות הניסוי גם נדרשות לרישוי מיוחד, ולביטוח נזקים בגובה - שימו לב - חמישה מיליון דולר. סוג המכוניות שמותר לרישום לצורך כך מוגבל אף הוא, כאשר כלי רכב במשקל יותר מ-4.5 טון, נגררים וכלי רכב דו ותלת-גלגליים אסורים לשימוש. רישוי כלי רכב אוטונומיים ורישיון תפעול רכב כזה, נדרשים לחידוש מדי שנה מול הרשויות ואינם ניתנים להעברה.

 

 

מכונית אוטונומית - בסוף העשור?

יצרניות הרכב עורכות בשנים האחרונות שורה של ניסויים, חלקם בכבישים ציבוריים, במטרה להציג מכוניות אוטונומיות או בעלות תכונות אוטונומיות חלקיות. לאחר שכבר הציגו בקרת שיוט אדפטיבית שמסוגלת לבלום לעצירה ולשמור על קצב התנועה, תיקון-היגוי כדי לשמור על הרכב במרכז הנתיב והתראות שונות לסיכונים, היצרניות השונות - בהן מרצדס, וולוו, פורד, אודי, ניסאן ואחרות - עושות כיום ניסוי גם במכוניות שאינן זקוקות להתערבות נהג בתנועה כלל, או זקוקות להתערבות מינימלית.

 

לפי ההערכות כיום, תעשיית הרכב עשויה להגיע לשלב המסחרי של הטכנולוגיה לקראת סוף העשור, כאשר חלק מהיצרניות העריכו שיחלו בשיווק בשנת 2020. עם זאת, כדאי לשים לב שלטכנולוגיה יש מכשול אחד לא קטן - חקיקה. בעוד האינטרסים הכלכליים והיוקרה שבהצגת רכב כזה דוחפת את היצרניות השונות למהר, הרשויות - שיידרשו לשנות חוקים רבים (איסור הורדת ידיים מההגה, למשל) - עשויות לפעול לאט הרבה יותר.

 

 

היתרונות - לא רק נוחות

בעוד שהפנטזיה של רבים "להיפטר" מהצורך לנהוג היא ללא ספק אחד מהמניעים לקידום מכוניות ללא נהג, יצרניות הרכב הסבירו בעבר לא אחת שהיתרונות גדולים מנושא הנוחות. בטיחות למשל, בעולם בו מחשבים שאינם מתעייפים, משתכרים או סתם מוסחי דעת מבכי של ילד. בנוסף, למכוניות אוטונומיות תהיה תועלת בצמצום פערי מהירות ובכך גם הפחתת פקקים, זיהום אוויר ותאונות קלות - מה שיצמצם את עלויות התנועה לנהג הממוצע.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים