תעלומת המטוס המלזי חוזרת: מה הלאה?
אכזבה: האותות שזוהו באזור החיפושים באוקיינוס לא באו מהקופסה השחורה, לא שם התרסק המטוס. כעת ימופו אזורים עמוקים שהאדם טרם הגיע אליהם
רק לפני חודש וחצי נדמה היה שהפתרון עומד להגיע: צוותי החיפוש שסרקו את האזור הנרחב באוקיינוס ההודי שממנו הגיעו האותות האחרונים ששידר המטוס המלזי הנעדר, זיהו ארבעה "פינגים", והכול חשבו שמדובר בסימנים מהקופסה השחורה. אלא שהבוקר (יום ה') הודיעה אוסטרליה כי הצוותים סיימו לסרוק את האזור כולו, מבלי למצוא דבר. המסקנה שאליה הגיעו: לא זה המקום שבו התרסק המטוס.
עוד חדשות מהעולם :
- חיזבאללה מפגיז בשיר בעברית. צפו
- האקרים איראנים ריגלו אחר בכירים ישראלים
- אוקראינה: הבדלנים הפילו מסוק צבאי במזרח
- נידונה למוות ילדה תינוקת ברגליים אזוקות
החיפוש התת-ימי אחר מטוס הבואינג שנעלם ב-8 במרס כשהיה בדרכו מקואלה לומפור שבמלזיה
לבייג'ינג בירת סין, ועליו 239 נוסעים ואנשי צוות, יושעה כעת לחודשיים, עד שציוד סונאר מתקדם יותר יובא לצורך חיפושים נרחבים יותר. ניתוחי המידע הלווייני שהביאו למיקוד החיפושים באזור זה של האוקיינוס ההודי הובילו את הרשויות המלזיות להאמין שטיסה MH370 סטתה באופן חד ממסלולה וטסה אל האוקיינוס, אולם עד כה לא נמצא אף לא שריד אחד של מטוס הבואינג 777, במה שכבר הפך לאחת מתעלומות המטוס הגדולות בהיסטוריה.
כעת ההערכה היא כי הקולות שזיהו מכשירי החיפוש לא באו מהקופסה השחורה של המטוס, אלא ממקור אחר - שייתכן ולא ייוודע לעולם. שר התחבורה האוסטרלי וורן טרוס אמר כי הרשויות ימשיכו לנתח את הקולות שהובילו מלכתחילה לחיפוש הראשוני באזור. לדבריו, ההערכה היא עדיין שהמטוס התרסק בדרום האוקיינוס ההודי.
שינוי אחד כן נרשם היום: עם הפסקת החיפושים, הפך 29 במאי ליום הראשון מאז 8 במרס שבו איש אינו מחפש אחרי המטוס. אז מה עכשיו?
אם הפינגים לא הגיעו מהקופסה השחורה של המטוס הנעדר, כיצד משפיע הדבר על החיפושים?
בהתחשב בכך שראש צוות החיפושים, אנגוס יוסטון, תיאר בעבר את זיהוי הפינגים כ"קצה החוט המבטיח ביותר שהיה לנו", קביעה שלפיה הם אינם קשורים היא אכזבה עצומה. עם זאת, היא אינה אמורה לשנות את כיוון החיפושים. גורמים רשמיים כבר נערכו לאחרונה להרחבת שטח החיפושים לאזור נרחב יותר, שחושב לפי המידע הלווייני שהגיע מהמטוס. התוכנית הזו נותרה בעינה.
מדוע איש אינו מחפש כעת אחרי המטוס, ומתי יתחדשו החיפושים?
הצוללת הלא מאוישת שסרקה את קרקעית האוקיינוס במשך כמה שבועות סיימה את החיפושים שלה אתמול. אנשי החיפוש צריכים כעת למצוא כלי שיוכל לצלול לעומק רב עוד יותר מזה של אותה צוללת, Bluefin 21, כדי לבדוק את אזור החיפושים המורחב, שחלקים ממנו מעולם לא מופו ועומקם המקסימלי נותר עד היום בגדר תעלומה. צוותי החיפוש יצטרכו לחתום על חוזים עבור ציוד חדש עם חברה פרטית. מרכז התיאום המשותף שמוביל את החיפושים אחרי המטוס המלזי מסר כי החיפוש באמצעות סונאר חזק יותר יתחיל באוגוסט.
כמה גדול אזור החיפושים כעת, וכמה זמן ייקח לציוד החדש לסרוק אותו?
אזור החיפושים הנוכחי התפרש על פני 56 אלף קמ"ר. אנשי המקצוע אומרים שלציוד החדש ייקח עד שנה לסרוק ביסודיות את אזור החיפוש.
אילו מדינות מסייעות למאמצי החיפוש וכיצד?
אוסטרליה מתאמת את החיפושים. הספינה הסינית ז'ו קז'ן ממפה את קרקעית האוקיינוס באזור החיפושים החדש, אולם אינה מחפשת אחר המטוס. ספינה סינית נוספת וספינה מלזית מעבירות את המידע שנאסף מדי שבוע למערב אוסטרליה, כדי שמומחים יוכלו לעבד אותו. הסריקה צפויה להימשך כשלושה חודשים.
כמה צפוי החיפוש לעלות ומי משלם עליו?
אוסטרליה הקציבה לחיפוש 84 מיליון דולר (אמריקני) עד ליוני הבא. עד כה כל מדינה המעורבת בחיפושים נשאה בנטל ההוצאות שלה בעצמה, אולם ראש ממשלת אוסטרליה טוני אבוט אמר כי בכוונתו לבקש כעת תרומות ממדינות אחרות כדי לסייע לשלם על הציוד החדש.
מה באשר למשפחות הנוסעים הנעדרים?
חברת התעופה "מלזיה איירליינס", שלה היה שייך המטוס שנעלם, מימנה לבני משפחות הנעדרים שהות במלונות במלזיה ובסין בזמן שהמתינו לחדשות על המטוס. למשפחות ניתנו גם סיוע לוגיסטי וכלכלי וכן שירותי ייעוץ וסיעוד. בתחילת מאי מרכזי הסיוע למשפחות הנעדרים
נסגרו ובני המשפחות התבקשו לעזוב. חברת התעופה אמרה כי תשמור על קשר רציף עם המשפחות ותעדכן אותן במתרחש, אף שחלק מבני המשפחות טוענים שהיא לא עשתה זאת.
חברת התעופה הסכימה לשלם פיצויים לחלק מהמשפחות, אולם סירבה לחשוף את הפרטים. היא אמרה כי תשלומים כאלה לא ישפיעו על זכויותיהם של בני משפחה אחרים לבקש פיצויים בהתאם לחוק בשלב מאוחר יותר, וכי הדבר יחושב כחלק מהפיצוי הסופי.