תורת האבולוציה נכנסת לתוכנית הלימודים
שנים נמנע משרד החינוך מלגעת בנושא הרגיש עבור גורמים דתיים. אבל ל-ynet נודע שמשנת הלימודים הקרובה ילמדו בכיתות ח' ו-ט' את התיאוריה גם בחינוך הממלכתי-דתי. "לא ייתכן שנגדל דורות של תלמידים מבלי שיבינו כיצד פועלות מערכות חיים"
היא נחשבת לאחת מאבני היסוד של המדע, אבל במערכת החינוך הישראלית נמנעו מלעסוק בה עד כה. כעת זה עומד להשתנות. ל-ynet נודע כי ועדת המקצוע במשרד החינוך קבעה כי החל משנת הלימודים הקרובה תילמד תורת האבולוציה בכיתות ח' ו-ט', ותהיה חלק מתוכנית הלימודים בתחום המדעים.
תורת האבולוציה, הגורסת כי מוצאם של האדם והקוף מאותו אב קדמון, נלמדת כיום רק בתיכונים, וגם אז במסגרת שיעורי הביולוגיה בלבד - מקצוע הנתון לבחירה במערכת החינוך. לפי נתוני משרד החינוך, מתוך 120 אלף תלמידים שניגשים לבחינות הבגרות מדי שנה, רק כ-15 אלף ניגשים לבחינה בביולוגיה, כך שהרוב המוחץ אינו נחשף לתורת האבולוציה.
אלא שכעת נודע כי ועדת מקצוע המדעים שדנה בנושא בחודשים האחרונים החליטה כי הנושא ייכלל בפרק הלימוד "מערכות אקולוגיות ויחסי גומלין בין יצורים ובינם לבין סביבתם" בכיתות ח'-ט'. פירוש ההחלטה שמעתה ייחשפו לנושא 220
אלף תלמידים בחטיבות הביניים, כולל תלמידי החינוך הממלכתי-דתי.
במסגרת תוכנית הלימודים החדשה יכירו התלמידים את האירועים החשובים בתולדות התפתחות הביולוגיה ויתמקדו בנקודות המפנה שהביאו לידע הביולוגי המקובל כיום. כמו כן ישמעו על שינויים בגודל האוכלוסייה ביחס לגורמים סביבתיים. "המורה בכיתה", הוסבר, "יתייחס לסיכויי ההישרדות של פרטים בסביבה כאשר אלה בעלי התאמה טובה יותר לסביבה, ולתכונות שיעבירו אלה לצאצאים וכך יאפשרו להם סיכויים טובים יותר לשרוד".
צפו בדיון בנושא באולפן ynet מתחילת השנה:
עוד מוסבר לפי התוכנית כי תופעות אלה "הן חלק מתופעות המהות, בסיס לתורת האבולוציה המציעה הסברים אפשריים למינים שאנו מוצאים כיום על פני כדור הארץ, בהשוואה למינים שהתקיימו בו בעבר". עוד ילמדו התלמידים כי מגוון היצורים בטבע משקף את השוני בצורה, במבנה ובאורח החיים, וכי לפי התיאוריות המקובלות כיום מגוון המינים הקיים בעולמנו הוא תוצאה של תהליכים אבולוציוניים.
התלמידים ילמדו גם כיצד לאפיין מערכת אקולוגית (רכיבים, יחסי גומלין ומעברי חומר ואנרגיה), ויבינו את משמעות אופיין הדינמי של המערכות הללו, ואת השפעת הגורמים הפיזיקליים והביולוגיים עליהן. התלמידים, יחד עם מוריהם, ינסו להבין את התיאוריות הביולוגיות העכשוויות, המסבירות את התהליכים שגורמים לשוני בין היצורים החיים.
האתגר: איך יגיבו ההורים?
יו"ר ועדת המקצוע, פרופסור נאוה בן צבי, אמרה ל-ynet: "נושא האבולוציה מהווה חלק מהתפיסה המדעית המקובלת להסבר תופעות ותהליכים בעולם היצורים החיים. ברור שלא ייתכן שנגדל דורות של תלמידים מבלי שיבינו כיצד פועלות מערכות של בעלי חיים. האבולוציה היא אחד מעמודי התווך של המדע, ואם אנו רוצים לראות בעתיד מדעניות ומדענים
גורם נוסף בוועדת המקצוע אמר: "בשנים האחרונות הנושא הזה היה נתון לשיקול דעתו של המורה, היו כאלה שדיברו על כך באופן טבעי והיו כאלה שהתעלמו מכך. מורים רבים אמרו שהם לא יכולים ללמד מבלי לתת את הבסיס, הרקע התיאורטי שמסביר את תורת האבולוציה והתהליכים השונים. המפורשות הזו מעתה תהיה מערכתית".
באשר לעובדה שהנושא יילמד מעתה גם בחינוך הממלכתי דתי אמר: "החשש הוא לא זה שמניע אותנו. ישנם מורים דתיים וגם מדענים דתיים, והם מוצאים את הדרך לגשר. מה שמניע אותנו זו האמת המדעית, הדיוק המדעי. אנחנו מניחים שיהיו אתגרים, אבל אנחנו נדע להתמודד איתם. המורים למדעים מאוד נאמנים לחינוך המדעי, ייתכן שתהיה רגישות בקרב ההורים דווקא, אבל גם עם זה נדע להתמודד".
אותו גורם ציין כי אין כוונה להחדיר את תוכנית הלימודים הזו לכיתות נמוכות יותר: "זה לא מתאים מבחינת הבשלות. הבסיס של תורת האבולוציה הוא האקראיות. יש משהו בהבנה ובבשלות שהוא לא מתאים מבחינה קוגניטיבית לילדים בגילים נמוכים יותר".
"על פניו זה נשמע מצוין", אומר ד"ר אריאל צ'יפמן, מהמחלקה לאקולוגיה, אבולוציה והתנהגות באוניברסיטה העברית. "לדעתי, הבנה בסיסית של עקרונות האבולוציה היא משהו שכל בוגר תיכון צריך שיהיה לו, ואני חושב שזה בהחלט מרכז את העקרונות הכלליים. אני לא חושב שצריך להיכנס בפירוט לאבולוציה של האדם, צריך לומר שזה כולל גם את האדם, אבל לא מעבר".
הוויכוח הדתי סביב לימוד תורת האבולוציה אינו ייחודי לישראל. בארצות הברית, למשל, מעורבים בנושא גם בתי המשפט, שכבר 40 שנה מוציאים צווים שקובעים כי התעלמות מתורת האבולוציה בבתי הספר מהווה הפרה של חוקת ארה"ב. למרות זאת, נראה שצ'רלס דרווין מפסיד במאבק על דעת הקהל: לפי מחקר של אוניברסיטת פנסילבניה סטייט, רוב המורים לביולוגיה בבתי הספר בארה"ב אינם ששים להתעלם מהוראת "בריאתנות", מערכת האמונות שגורסת כי היקום ובני האדם שבתוכו נוצרו על-ידי אלוהים.